Na targach Automechanika Frankfurt 2024 dział BASF Coatings przedstawił nowe linie produktowe. Firma BASF zastosowała unikatową autorską technologię ChemCycling w nowej generacji lakierów bezbarwnych. Produkty z nowych linii, wytwarzane z wykorzystaniem surowców z recyklingu, są oferowane przez BASF pod markami premium Glasurit i R‑M, a ich stosowanie przy naprawach nadwozi sprzyja poprawie efektywności warsztatu. Produkty te wpisują się w koncepcję gospodarki o obiegu zamkniętym i przyczyniają się do ograniczania emisji CO2.
„W BASF Coatings konsekwentnie staramy się pokonywać kolejne technologiczne bariery i zachęcamy serwisy blacharskie do wdrażania unikatowych na rynku zrównoważonych technik naprawy. Chcielibyśmy wykorzystać naszą ekskluzywną technologię ChemCycling do wspierania gospodarki o obiegu zamkniętym poprzez ograniczanie zużycia surowców kopalnych, minimalizację odpadów oraz zmniejszanie emisji CO2 w całym łańcuchu dostaw. Jesteśmy tu dzisiaj, aby zmieniać rzeczywistość naszymi nowymi produktami, zastępując część zasobów kopalnych surowcami z recyklingu. To ważny krok ku ograniczaniu wpływu na środowisko oraz emisji i odpadów” — powiedział Chris Titmarsh, starszy wiceprezes ds. motoryzacyjnych powłok renowacyjnych w BASF.
Dzięki technologii ChemCycling BASF surowiec pozyskany ze zużytych opon może być użyty do wytwarzania produktów z certyfikatem Ccycled® zamiast trafiać na wysypiska lub do spalarni odpadów. Udział surowca z recyklingu jest przypisywany do lakierów bezbarwnych z certyfikatem Ccycled zgodnie z podejściem bilansu masy. Oferowane przez BASF Coatings lakiery bezbarwne Glasurit AraClass A‑C-24 Eco Balance i R-M Race Finish‑R eSense to pierwsze produkty do renowacji nadwozi, w których wykorzystano tę technologię, z pożytkiem dla warsztatów i środowiska.
Szybkie tempo schnięcia lakieru bezbarwnego pozwala na przyspieszenie procesu naprawy: powłoka jest sucha już po 20 minutach wygrzewania w temperaturze 40ºC. Skrócenie czasu suszenia przekłada się na znaczne obniżenie zużycia energii, a więc poprawę efektywności i ograniczenie oddziaływania na środowisko. Ta cecha jest też szczególnie istotna w przypadku samochodów elektrycznych, którym zbyt długie narażenie na działanie wysokiej temperatury nie służy.
Oprócz lakierów bezbarwnych produkowanych z wykorzystaniem metody ChemCycling firma BASF wprowadzi jeszcze jedno zrównoważone rozwiązanie. Serie wodorozcieńczalnych lakierów Glasurit 100 Line i R-M AGILIS, które już charakteryzują się najmniejszą zawartością lotnych związków organicznych w branży (poniżej 250 g/l), uzupełniono o nowe żywice do kolorów wytwarzane
zgodnie z podejściem bilansu biomasy BASF. Emisja CO2 związana z nowymi żywicami do kolorów jest niższa nawet o 50 procent.
Źródło: BASF