Na rynku dostępnych jest wiele rozwiązań oświetlenia warsztatowego, jednak niektóre jego rodzaje nadają się do pracy mechanika bardziej, a niektóre mniej. Kluczową rolę odgrywa tutaj nie tylko poręczność źródła światła, czy jego wielkość, ale też na przykład możliwość szybkiego znalezienia.
Praca mechanika w wielu przypadkach polega na pracy w trudno dostępnych miejscach pod maską silnika lub pod samochodem. W wielu sytuacjach zwykłe lampy warsztatowe na kablu stają się mało praktyczne. Sam kabel może utrudniać manewrowanie lampą, a dodatkowo jej gabaryty mogą uniemożliwić dobre oświetlenie miejsca pracy.
Z tego powodu dużą popularnością cieszą się akumulatorowe źródła światła, które pozwalają na swobodne manewrowanie bez troski o przewód zasilający, czy przedłużacz. Ale brak przewodu zasilającego to nie jedyny atut oświetlenia akumulatorowego. Lampy projektowane są w taki sposób, aby były odporne na wstrząsy, kurz czy wodę, co w warunkach warsztatowych ma duże znaczenie.
Ponadto biorąc pod uwagę warunki lampy muszą dobrze znosić zabrudzenia. Obudowy najczęściej wykonane są z wytrzymałego tworzywa sztucznego, które też wyróżnia się kolorystycznie, co umożliwia łatwe znalezienie lampy odłożonej na stół warsztatowy, czy do skrzynki z kluczami.
W zależności od tego, który model lampy wybierzemy, taki typ mocowania w nim znajdziemy. Może to być magnes, haczyk, pasek w przypadku lamp czołowych czy też uchwyt teleskopowy. Decyduje o tym model lampy i jej gabaryty.
W modelach kieszonkowych i słuchawkowych lamp spotykamy odchylane moduły, dzięki którym mechanik może spokojnie postawić lampę w jednym miejscu i ją nachylić stosownie do potrzeb. Warto przy tym pamiętać, że te lampy mają kilka źródeł światła, dzięki czemu możemy regulować jasność i znacznie ułatwiać sobie pracę.
Producenci nie poprzestają jednak na typowo praktycznych i wizualnych usprawnieniach lamp, ale dokładają też inne ciekawe bonusy. Niektóre lampy można zlokalizować przez zainstalowany w nich czujnik ruchu, inne mogą pełnić funkcję powerbanka, a kolejne być głośnikiem bluetooth.
Szeroką ofertę w zakresie lamp warsztatowych posiadają m.in. Philips i OSRAM.
Jak mówi Wioletta Pasionek z Lumileds Poland:
Oświetlenie warsztatowe to jedna z motoryzacyjnych specjalizacji firmy Philips. Wieloletnie doświadczenie w tej branży zaowocowało wprowadzeniem na rynek linii bezprzewodowych lamp Xperion. To bardzo nowoczesne, akumulatorowe źródła światła, które zostały opracowane właśnie na podstawie sugestii mechaników.
Wdrożone cechy, o które wnioskowali nasi konsultanci to:
jaskrawa kolorystyka ułatwiająca lokalizację lampy w warsztacie i zapobiegająca przypadkowemu pozostawieniu jej pod maską samochodu klienta
wysoka jakość obudowy, która nie chłonie zanieczyszczeń i spełnia wymagania norm IP65 oraz IK07 (podwyższona wytrzymałość na wstrząsy, kurz i zawilgocenie).
wysoka jakość światła i możliwość „zarządzania nim” (w wybranych modelach można regulować zarówno jasność jak też skupienie wiązki).
wybrane modele są aktywowane czujnikiem ruchu a także mają funkcję Find My Device, czyli praktyczny lokalizator.
kilka lamp z rodziny Xperion może pełnić funkcję powerbanku, a jedna (konkretnie Flood Audio) jest także wyposażona w głośnik Bluetooth
wszystkie lampy z rodziny Xperion wyposażone są w praktyczne uchwyty. To przemyślana kombinacja haczyków i magnesów zaprojektowana odpowiednio dla każdego modelu
każda lampa z rodziny Xperion została wyposażona w wysokiej jakości akumulator, który wystarcza (w zależności od wersji lampy oraz intensywności świecenia) od 4,5 do nawet 12 godzin.
Właściwe oświetlenie miejsca pracy w warsztacie jest niezwykle istotne. Dlatego od wielu lat oferujemy naszą serię warsztatowych, przenośnych lamp LEDinspect, którą nieustannie rozwijamy. Zdajemy sobie bowiem sprawę, że potrzeby profesjonalistów są bardzo różne. W zależności od tego czy mechanik sprawdza podwozie pojazdu na kanale diagnostycznym, korzysta z podnośnika, czy zagląda głęboko do komory silnika – będzie potrzebował innych parametrów światła i samej oprawy. Portfolio LEDinspect to aktualnie aż kilkanaście modeli o różnych właściwościach i przeznaczeniu. Zdecydowana większość z nich ma wbudowane akumulatory, co dodatkowo zwiększa wygodę pracy. Oprawy posiadają zginane i obrotowe części, dzięki czemu można precyzyjnie skierować światło tam, gdzie jest potrzebne. Ponadto można w nich regulować natężenie strumienia świetlnego dostosowując jasność do swoich preferencji. Z pozytywnym odbiorem mechaników od wielu lat spotyka się bardzo wygodna w obsłudze oprawa Bonnet 1400. Dzięki teleskopowemu uchwytowi jest świetnym rozwiązaniem do poziomego oświetlenia komory silnika. Uchwyt można także zdemontować i zamocować ją do maski na wbudowanym haczyku – wówczas zapewni światło pionowe. Portfolio LEDinspect to także oprawy z wąskimi głowicam. Są to produkty LEDinspect Fast Charge Pro 500, Slim 500, Slim Max 1000, Pocket 200, Pocket Pro 400 i Pocket B200. Każda z tych lamp ma także funkcję latarki. Od niedawna w ofercie mamy też nowe modele popularnych czołówek – Flexible Head Torch i Wearable Necklight. Ta pierwsza to zakładana na głowę lampa z paskiem diod, które mogą świecić w trzech trybach – z pełną mocą 115 lm, ograniczoną do 50 lm lub w trybie migania. Z tyłu znajdują się trzy czerwone diody. Wbudowane akumulatory pozwalają na pracę przez 4,5 do 5,5 godziny, zależnie od wybranego trybu. LEDinspect Wearable Necklight składa się z dwóch lampek połączonych elastycznym paskiem, który pozwala przestawiać je w zakresie 90 stopni. Dzięki temu, można je ustawić tak, by świeciły dokładnie tam, gdzie jest to potrzebne. Strumień świetlny ma wartość 130 lub 265 lm, a elastyczny pasek pozwala założyć lampę na szyję lub głowę albo wykorzystać magnes.
Tak szeroka oferta naszego portfolio z pewnością pozwoli każdemu dobrać odpowiedni produkt do własnych potrzeb i oczekiwań – podkreśla Magdalena Bogusz, Marketing Manager EE & MEA w OSRAM.
Zdjęcie główne: OSRAM