Samochody terenowe to w pewnym sensie wyraz określonego stylu życia nastawionego na poszukiwanie przygód, obcowanie z naturą i odkrywanie nowych, niedostępnych zakątków. Choć technicznie są coraz nowocześniejsze, zachowały swój klasyczny, trochę kanciasty styl. Ich posiadacze uwielbiają tuning, który w tym przypadku najczęściej oznacza poprawę właściwości terenowych. Najwięcej wydaje się tu na opony. Olbrzymią popularnością cieszą się wszelakiego rodzaju osłony, bagażniki, wyciągarki, modyfikacje zawieszenia i dodatkowe, dachowe wloty powietrza. Nie da się jednak nie zauważyć, że prawie każda podrasowana terenówka ma jeszcze zamontowane dodatkowe oświetlenie. W terenie dobra widoczność tego co znajduje się wokół pojazdu jest często warunkiem niezbędnym do tego, aby bezpiecznie dotrzeć do celu.
Philips Ultinon Drive to rodzina samochodowego oświetlenia dodatkowego opracowana specjalnie z myślą o wymagających warunkach eksploatacji. Producent zadbał nie tylko o moc i barwę światła, ale także o wytrzymałość samych lamp, tak aby sprawdzały się o każdej porze roku i nie obawiały się ani wstrząsów, ani wody. Wszystkie cechy wytrzymałościowe są certyfikowane i ściśle określone przez producenta. Odporność na wstrząsy definiuje stopień ochrony IK07, a nietłukąca się, poliwęglanowa soczewka zapewnia bezbłędną pracę na drodze i poza nią. Wszystkie modele Ultinon mają odpowiednio wysoki poziom ochrony IK oraz IP, dzięki czemu idealnie sprawdzają się przy każdej pogodzie, w trudnych off-roadowych warunkach. Wytrzymują także mycie pod ciśnieniem, co jest idealnym rozwiązaniem w przypadku samochodów terenowych.
Do wyboru są trzy główne typy oświetlenia – belki (LED-bary), klasyczne światła okrągłe oraz reflektory pomocnicze. Każda z tych grup występuje w kilku wersjach różniących się rozmiarami, mocą, liczbą diód oraz oczywiście ceną. W przypadku LED-barów, zestaw może obejmować parę krótszych LED-barów lub pojedynczy, długi LED-bar homologowany do montażu „solo”.
Tak szeroka gama umożliwia precyzyjne dopasowanie oświetlenia do potrzeb, typu samochodu czy stylizacji. Bardzo wysoka jakość i nienaganna estetyka wykonania Philips Ultinon Drive sprawa, że lampy te sprawdzają się zarówno na wiecznie ubłoconych modelach wyprawowych jak też lśniących klasykach, które opuszczają garaż wyłącznie w słoneczne weekendy.
Wyjątkową cechą wybranych modeli z gamy Ultinon Drive jest możliwość emitowania bursztynowego światła, które – choć zabronione w ruchu drogowym – może pełnić wspaniałą rolę dekoracyjną na zlotach, czy podczas sesji zdjęciowych.
Najmocniejszy model w gamie, potężny, okrągły reflektor UD5001R emituje światło o mocy 8000 lumenów (homologacja drogowa ECE R149- ref40)!
Drugą, wyjątkowo mocną propozycją jest LED-bar UD7050L, który ma dwa tryby świecenia. W pierwszym, drogowym ma legalną moc 4000 lm i zasięg 480 m. W trybie off-road boost (do zastosowania poza drogami publicznymi) można zwiększyć jego moc z 4000 do 5300 lumenów i wydłużyć długość wiązki do 520 metrów!
Jak wspominaliśmy, gamę Ultinon Drive można podzielić na poziome listwy (LED-bary), tradycyjne reflektory okrągłe i reflektory pomocnicze. Możliwy jest jednak jeszcze jeden podział, który określa półkę cenową i standard wykonania. Najbardziej popularna, polecana szerokiej grupie odbiorców seria to Ultinon Drive Seria 2000. Mamy w niej trzy wersje LED-barów (163 mm, 266 mm i 508 mm) oraz jeden reflektor tradycyjny o średnicy 180 mm. Wszystkie wykorzystują oczywiście technikę LED i oferują światło o mocy od 2000 do 5300 lm (w zależności od modelu).
Model UD2001L to listwa LED-bar zawierająca 6 punktów świetlnych. Ma długość 6 cali i jest sprzedawany w zestawach 2 szt. (UD2001Lx2). Emituje światło o mocy 2000 lm i długości wiązki ponad 270 m. Może pełnić funkcję światła pozycyjnego. Odporność na wstrząsy definiuje stopień ochrony IK07, a nietłukąca się, poliwęglanowa soczewka zapewnia bezbłędną pracę na drodze i poza nią. Wytrzymuje także zanurzenie w wodzie (stopień ochrony IP67), zapewniając niezawodne oświetlenie podczas wypraw w terenie lub jazdy w ulewnym deszczu.
Kolejny, dłuższy UD2002L ma 8 punktów świetlnych i 10 cali. Może pracować pojedynczo i z tego powodu jest sprzedawany pojedynczo. Emituje światło o mocy 3200 lm i długości wiązki ponad 294 m.
Najdłuższa z listew LED UD2003L ma długość 20 cali 16 punktów świetlnych. W opakowaniu znajduje się również jedna sztuka. Ma imponującą jasność wiązki światła 5300 lm i zasięg ponad 400 m.
UD2001R to dla odmiany lampa okrągła o średnicy 7 cali zawierająca 21 punktów świetlnych. Emituje wiązkę światła o mocy 4200 lm i długości ponad 390 m. Może pracować w trybie pozycyjnego światła LED.
Ofertą z drugiego końca skali jest Ultinon Drive Performance. Obejmuje dwie serie – 7000 oraz nieco tańszą 5100. To 4 LED-bary (150-558 mm), jeden reflektor okrągły o średnicy 215 mm. Dostępne moce: od 1150 do 8000 lm.
Zastosowano tu światło LED, które może mieć zasięg do 500 m lub pracować w trybie pozycyjnym. Ultinon Drive 5100 wyróżnia się tym, że w trybie pozycyjnym może świecić tradycyjną, jasną wiązką lub emitować wspomniane światło bursztynowe. Tak jak w przypadku serii 5100, nabywca może wybierać kształt lamp. Dostępne są dwie wersje: płaskie LED bar oraz okrągłe.
Uzupełnieniem całej gamy Ultinon Drive jest seria 5000. To pięć LED-barów o długościach od 303 mm do 558 mm. Moc światła waha się od 2500 do 3600 lm.
Cała gama Ultinon spełnia normy ECE-R149 i jest zgodna z przepisami drogowymi w zakresie funkcji świateł drogowych i pozycyjnych. W celu zwiększenia bezpieczeństwa, listwy oświetleniowe LED firmy Philips zostały przetestowane zgodnie ze specyfikacją EMC R10, aby zapewnić ich bezproblemowe działanie z układami elektrycznymi pojazdu.
Producent zadbał nie tylko o lampy, ale także o ich mocowanie. Elementy montażowe listwy oświetleniowej LED Philips Ultinon Drive 2000 są wykonane ze stali nierdzewnej. Były sprawdzane pod kątem odporności na śnieg, lód, a nawet sól.
Źródło: Philips