Nie bez przyczyny Rajd Dakar uważany jest za jedno z najbardziej ekstremalnych wyzwań w świecie sportów motorowych. Ekstremalne warunki terenowe i pogodowe wymagają nie tylko przemyślanego przygotowania do startu, ale i organizacji mobilnego zespołu serwisowego. Większość prac wykonywanych jest po zmierzchu z ograniczonym zasobem infrastruktury, jak chociażby zasilania energią elektryczną.
W takich sytuacjach każde rozwiązanie techniczne jest na przysłowiową „wagę złota”. Na przykład możliwość skorzystania z bezprzewodowych lamp warsztatowych, w które Philips wyposażył HT Rally Raid Husqvarna Racing. Ekipa ta odpowiedzialna jest za przygotowanie motocykla startującego z nr 12 Xaviera de Soultrait. Nieprzypadkowo tym razem mechanicy otrzymali nową serię Xperion 6000 LED.
Philips od lat oferuje lampy warsztatowe, które tworzone są z myślą o warunkach panujących w warsztatach samochodowych. Wprowadzane systematycznie zmiany oraz nowe modele są efektem opinii, oczekiwań i doświadczeń mechaników. Na bieżąco też poddajemy nasze produkty wszechstronnym testom, takim przykładem jest właśnie Rajd Dakar i nasza współpraca z ekipą techniczną motocyklisty Xaviera de Soultrait. Otrzymaliśmy od nich pierwsze oceny naszej nowej serii Xperion 6000 LED – mówi Wioletta Pasionek, Marketing Manager Central Europe z Lumileds Poland, producenta i dystrybutora oświetlenia samochodowego marki Philips.
Pierwsza opinia, co nie powinno dziwić, dotyczy szczelności obudowy lampy. W tym przypadku klasa IP65 zapewniła doskonałą ochronę elektroniki nawet w warunkach pustynnych. Kolejna „na plus” dotyczy gumowych elementów rękojeści oraz sposobów mocowania – za pomocą obrotowego haczyka bądź magnesu.
Od lat źródłem światła w lampach warsztatowych marki Philips są diody LED. Mechanicy, których wielogodzinna praca przypadała przeważnie w nocy, docenili ich jasną i białą barwę. Jest ona zbliżona do warunków dziennych, a tym samym nie męczy ludzkiego wzroku.
Z intensywnością świecenia nierozerwalnie wiąże się czas działania lampy. Mając jednak do dyspozycji cały ich arsenał można jedno urządzenie zastąpić drugim. Większym wyzwaniem pozostaje ponowne naładowanie baterii. W lampach Philips Xperion 6000 proces ten przyspiesza port usb-c. W praktyce odbywało się to na pokładzie serwisowej furgonetki podczas przejazdów pomiędzy obozowiskami na poszczególnych etapach.
Na prośbę o wskazanie najprzydatniejszych rozwiązań konstrukcyjnych serii Xperion mechanicy wymienili funkcję lampy UV do wykrywania nieszczelności w układach w modelu Pillar, elastyczny wysięgnik z diodą LED w Pocket oraz wąski i składany panel świetlny w Slim.
Tradycyjnie już pojazd techniczny HT Rally Raid Husqvarna Racing wyposażyliśmy w nasze retrofity LED. Był to kolejny sprawdzian działania efektywności odprowadzania ciepła z ich konstrukcji przy skrajnie wysokich temperaturach otoczenia, jak też szczelności obudowy przed wpływem zanieczyszczeń zewnętrznych, w szczególności drobnego piasku. Potwierdzenie tych wyników jest szczególnie ważne teraz, bo pierwsze kraje w Europie dopuściły montaż retrofitów Philips Ultinon Pro6000 LED H4 i H7 w wybranych modelach samochodów osobowych i dostawczych oraz kamperach. Mamy w rękach mocny argument w rozmowach z przedstawicielami kolejnych państw – dodaje Wioletta Pasionek z Lumileds Poland.
Źródło: Philips