W nowoczesnych silnikach spalinowych samochodów osobowych najczęściej stosowanymi układami synchronizacji wału korbowego z wałkiem bądź wałkami rozrządu oraz innych urządzeń (np. pompa CR, aparat zapłonowy, itp.) są układy pasowe i łańcuchowe.
Coraz częściej zastosowanie znajdują układy łączące w swojej budowie pasek i łańcuch (np. PSA 1.6HDI ref. KDP459.420 i KDC459.00). Eksploatacja oraz obsługa silnika wymagają wtedy odpowiedniej dbałości o obydwa systemy.
Niestety często zdarza się, że podczas okresowej obsługi układu rozrządu uwaga wykonującego tę czynność skupia się tylko na układzie pasowym. Idealnym przykładem tego typu zjawiska jest rozwiązanie zastosowane w dwudziestozaworowych silnikach grupy VAG (rys.1). Silniki te o pojemności skokowej 1.8 i 2.0 litra są stosowane w wielu różnych modelach aut w/w producenta.
Układ pasowy odpowiada za synchronizację wału korbowego z jednym wałkiem rozrządu, zaś za synchronizację wałków rozrządu odpowiada układ łańcuchowy znajdujący się w tylnej części głowicy silnika (rys.2).
Ukryty pod pokrywą zaworów układ łańcuchowy w którego skład wchodzą łańcuch i napinacz hydrauliczny wyposażony w dwie prowadnice, jest najczęściej pomijany przy okresowej wymianie. Warto pamiętać, iż ma on wpływ na prawidłową pracę silnika, a także na trwałość układu pasowego. Za każdym razem powinien zostać przynajmniej zdiagnozowany jego stan. Jakiekolwiek niestandardowe odgłosy (np. metaliczne stuki) wydobywające się z okolic tylnej części pokrywy zaworów świadczą o nadmiernym zużyciu.
W czasie okresowej obsługi rozrządu należy wymienić wszystkie podzespoły układu pasowego (także napinacz hydrauliczny). W tym konkretnym rozwiązaniu należy go cofnąć za pomocą rolki napinającej na silniku. W jej korpusie znajduje się sześciokątne gniazdo dzięki któremu operacja ta jest możliwa do wykonania.
Cofając napinacz należy zachować szczególną ostrożność by nie przyłożyć zbyt dużej siły, gdyż może ona doprowadzić do uszkodzenia napinacza hydraulicznego jak i samej rolki. Cofnięty trzpień napinacza zabezpieczamy blokadą (rys.3).
Podczas montażu należy zwrócić uwagę na odległość pomiędzy płetwą rolki napinacza a korpusem siłownika hydraulicznego. Nieprawidłowe ustawienie zakresu pracy systemu napinania paska rozrządu spowoduje ograniczenie jego trwałości, a w efekcie może doprowadzić do poważnej awarii silnika.
W ofercie firmy NTN-SNR ROULEMENTS można znaleźć zarówno zestawy paska jak i łańcucha rozrządu. Wieloletnie doświadczenie i współpraca z producentami samochodów gwarantują najwyższą jakość produktu NTN-SNR.
Źródło: NTN-SNR