Łańcuchy dostaw zaburzone przez wojnę w Ukrainie | MOTOFAKTOR

Łańcuchy dostaw zaburzone przez wojnę w Ukrainie

Wojna w Ukrainie sprawiła, że łańcuchy dostaw w Europie znów zostały poważnie zaburzone, chociaż wracały do normy po lockdownach covidowych.

Wojna Putina przyczyniła się do chaosu handlowego, który nastąpił po wyjściu globalnej gospodarki z pandemii. Jak wykazała analiza JPMorgan, trasy Azja-Europa najbardziej ucierpiały z powodu problemów, w tym ostrego zatłoczenia portów i zakłóceń w transporcie ładunków z powodu zamknięcia rosyjskiej przestrzeni powietrznej.

 

W największej gospodarce regionu niemieccy producenci samochodów Porsche, Volkswagen i BMW, a także MAN ograniczyli produkcję z powodu braku dostaw z regionu objętego wojną.

 

Rosyjska inwazja zmusiła do zamknięcia ukraińskich dostawców wiązek przewodów – kluczowego zestawu części, który w przeciętnym samochodzie wiąże do 5 km kabli. Są unikatowe dla każdego modelu samochodu i bez nich nie można budować pojazdów.

 

W środę Continental poinformował, że również pracuje nad przeniesieniem produkcji z rosyjskiego zakładu, w którym działalność została zawieszona.

 

Jeśli sytuacja geopolityczna, w szczególności w Europie Wschodniej, pozostanie napięta lub nawet się pogorszy, może to skutkować trwałymi konsekwencjami dla produkcji, łańcuchów dostaw i popytu – stwierdziła Grupa Continental.

 

Porsche zawiesiło produkcję swojego elektrycznego modelu Taycan w fabryce koncernu w Stuttgarcie-Zuffenhausen do końca przyszłego tygodnia, powołując się na brak komponentów. Oznacza to, że nie może zbudować około 200 samochodów Taycan dziennie.

 

Michelin również poinformował również w zeszłym tygodniu, że tymczasowo wstrzyma produkcję w niektórych swoich fabrykach w Europie z powodu problemów logistycznych.

 

W Republice Czeskiej ponad jedna piąta firm z sektora motoryzacyjnego musi rozwiązywać problemy logistyczne spowodowane konfliktem, takie jak brak komponentów, powiedział organ branżowy AutoSAP.

 

Wpływ konfliktu na transport morski, kolejowy i lotniczy spotęgował problemy w europejskim łańcuchu dostaw samochodów w czasie, gdy poziom zapasów był już niski, a producenci samochodów wciąż odczuwali niedobór chipów i gwałtownie rosnące ceny energii.

 

Oprócz wysokiej jakości niklu, od czasu inwazji poszybowały w górę również ceny metali używanych w produkcji samochodów, od aluminium w karoserii po pallad w katalizatorach.

Kierowcy ciężarówek jadą na wojnę

Dzięki złożonym łańcuchom dostaw europejski przemysł samochodowy może być szczególnie narażony na zakłócenia. Ale wpływ jest już odczuwalny znacznie szerzej.

 

Schaeffler, który sprowadza część swojej stali z Rosji, powiedział w tym tygodniu, że nie może przedstawić prognozy na ten rok z powodu wojny na Ukrainie.

 

Publikując swoje najnowsze wyniki, szwedzka sieć sklepów z artykułami metalowymi Clas Ohlson poinformowała, że ​​boryka się z niedoborami niektórych kategorii produktów i że wojna może prowadzić do dalszej niepewności w łańcuchach dostaw.

 

Prawie jedna trzecia z 200 niemieckich firm ankietowanych przez think tank IW stwierdziła, że ​​przewiduje problemy z brakiem dostaw – liczba ta wzrosła do prawie 40% w przypadku firm przemysłowych.

 

Perspektywy wzrostu w Niemczech pogarszają się, ponieważ wpływ konfliktu rosyjsko-ukraińskiego pogłębia istniejące zakłócenia w łańcuchu dostaw i presję inflacyjną – powiedziała agencja ratingowa Scope, obniżając prognozę wzrostu dla niemieckiej gospodarki na 2022 r. do 3,5% z 4,4%.

 

Zarówno niemieckie Federalne Stowarzyszenie Transportu Drogowego, Logistyki i Utylizacji (BGL), jak i Deutsche Post DHL ostrzegły, że konflikt powoduje lokalne braki kierowców, z których wielu jest Ukraińcami i wróciło do domu.

 

Według BGL co najmniej 7% kierowców ciężarówek w Niemczech pochodzi z Ukrainy. Szef stowarzyszenia Dirk Engelhardt powiedział, że wielu z nich prawdopodobnie pojechało do domu, aby dołączyć do walki z Rosją.

 

Dyrektor generalny Deutsche Post DHL, Frank Appel, powiedział, że nie jest jeszcze jasne, ilu z nich wraca na Ukrainę. Martwimy się, czy ci, którzy odejdą, powrócą zdrowi – powiedział.

 

Źródło: Reuters

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).