Leasing aut osobowych w 2023 r. Jaki będzie? | MOTOFAKTOR

Leasing aut osobowych w 2023 r. Jaki będzie?

Po trudnym roku 2022, rok 2023 może być wyraźnie lepszy dla leasingodawców. Ważne będą szczegóły ofert.

 

  • Pod koniec 2022 roku przedsiębiorcy byli ostrożni w zaciąganiu zobowiązań w celu finansowania samochodów. W tym roku eksperci spodziewają się zwiększonego zainteresowania wymianą floty i jej finansowaniem
  • Elastyczność leasingodawców i poszerzanie zakresu usług dodatkowych będzie zwiększało popularność tej formy finansowania. Rozwijać się będą sprzedaż i finansowanie aut w pełni online
  • Dostępność samochodów w tym roku będzie stopniowo się zwiększać, szczególnie w przypadku napędów elektrycznych. Inwestycje w linie produkcyjne takich aut są priorytetowe dla wielu producentów
  • Więcej informacji w polskiej (i nie tylko) branży aftermarketowej i motoryzacyjnej znajdziesz na stronie głównej Motofaktora. Jeśli chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży — zapisz się na nasz newsletter

 

 

Za branżą leasingową wymagający 2022 rok. Rynek wchodził w niego z nadzieją na poprawę trudnej sytuacji podażowej, ale wraz z wybuchem wojny w Ukrainie stało się jasne, że łańcuchy dostaw i dostępność aut szybko się nie poprawią. Wyraźnie zmniejszył się też popyt na samochody osobowe – złożyła się na to kombinacja drożejących pojazdów i usług serwisowych, a także rosnących stóp procentowych i inflacji, która dotknęła niemal wszystkie kategorie produktów i usług.

 

Było to dobrze widoczne zwłaszcza pod koniec roku i w sektorze MSP. Przedsiębiorcy bardzo ostrożnie podchodzili do zaciągania zobowiązań finansowych. Ale już po trzecim kwartale było wiadomo, że w skali roku finansowanie pojazdów lekkich przez firmy leasingowe wyraźnie spadnie. Nie zachwiało to oczywiście stabilnością rynku, bo jego kondycję mimo wszystko trzeba ocenić pozytywnie. Myślę też, że nastroje i otwartość klientów na oferty leasingu – którzy oswoili się z kryzysowymi warunkami rynkowymi i nauczyli się w nich funkcjonować – poprawią się w 2023 roku. Jednocześnie branża leasingowa jest otwarta na zmiany i robi dużo, żeby dopasować swoje działanie do bieżącej sytuacji i podejścia klientów – mówi Maciej Matelski, Dyrektor Biura Kompetencji ds. Rynku Samochodów Osobowych w PKO Leasing.

 

Poniżej 4 zjawiska, które zdaniem eksperta PKO Leasing będą w tym roku najważniejsze z punktu widzenia finansowania samochodów w sektorze MSP.

Trend 1: Leasing niezmiennie najchętniej wybieraną przez przedsiębiorców formą finasowania aut

73% aut na polskim rynku kupowana jest przez właścicieli małych i średnich przedsiębiorstw, zaś leasing jest najchętniej wybieraną formą finansowania zakupu. Jednak, co warte podkreślenia, na popularności szybko zyskuje wynajem długoterminowy. Według danych PZWLP w III kwartale ubiegłego roku już co trzeci przedsiębiorca nabywał auto, korzystając z tej formy finansowania. Rynek wynajmu urósł w tym czasie o 10%, co jest najlepszym wynikiem w ciągu ostatnich 3 lat.

 

Na korzyść leasingu i wynajmu długoterminowego, w porównaniu z kredytem, przemawiają: mniej restrykcyjne wymogi formalne, większa łatwość uzyskania zgody na finansowanie oraz możliwość ujęcia raty leasingowej lub czynszu w najmie w kosztach uzyskania przychodu oraz rozliczenia podatku VAT. Dziś dużego znaczenia nabiera też większa elastyczność leasingodawców, gdy klienci mają problemy ze spłatą samochodu.

Trend 2: Dalsza elektryfikacja transportu

Wiele wskazuje na to, że w tym roku elektryfikacja transportu w Polsce będzie postępować. Do wzrostu popularności pojazdów zeroemisyjnych niewątpliwie przyczynił się program „Mój elektryk”. Motoryzacyjny zwrot ku ekologii nie byłby możliwy – a na pewno nie w dużej skali – gdyby nie otwartość Polaków na elektryki oraz regulacje unijne, które wspierają „zieloną” transformację dróg. Warto zauważyć, że choć rynek motoryzacyjny zanotował przed rokiem spadek, to udział finansowania leasingiem i najmem aut elektrycznych wzrósł z 57 do 65 proc.

 

W Polsce do tej pory to przede wszystkim pojazdy osobowe i autobusy, ale w 2023 roku na drogi będzie wyjeżdżać coraz więcej elektrycznych aut dostawczych. Nie bez znaczenia dla elektromobilnego trendu jest też to, że coraz więcej producentów dostosowuje linie montażowe do produkcji elektryków. Prawdę mówiąc, nie mają wyboru, skoro od 2035 roku w Europie nie będzie można rejestrować samochodów spalinowych. Co jednak ciekawe, robią to zarówno producenci z naszego regionu, jak i firmy z Chin. W praktyce oznacza to, że nawet jeżeli wciąż będziemy obserwować problemy z dostępnością aut spalinowych, to tego problemu raczej nie będzie w segmencie elektryków – zauważa Maciej Matelski z PKO Leasing.

 

Według prognoz przedstawionych przez PKO Bank Polski, sprzedaż samochodów z napędem elektrycznym na świecie w 2030 roku ma wynieść 47 mln sztuk, co w porównaniu z 2021 rokiem oznacza siedmiokrotny wzrost sprzedaży. Szacuje się, że elektryki będą stanowić 60% rynku.

Trend 3: Postępująca cyfryzacja branży

Podobnie jak inne branże, rynek leasingu musi się dynamicznie cyfryzować. Z jednej strony dostępu do narzędzi online wymagają klienci, z drugiej usprawniają one obsługę kontraktów i pozwalają uatrakcyjnić ofertę dodatkowymi usługami. Wśród przykładów cyfrowych rozwiązań można wymienić sprzedaż i finansowanie aut w pełni online, powiązane z finansowaniem aplikacje do organizacji usług wspierających kierowców w użytkowaniu samochodu czy e-konta klientów do zarządzania umową z firmą leasingową. Na platformie Automarket.pl aż 70% klientów, którzy decydują się na nabycie auta w formie online, wybiera opcję dostarczenia go pod wskazany adres.

Trend 4: Popularyzacja usług w ramach leasingu

Branża leasingowa szuka sposobu na poszerzenie zakresu swojej oferty. Finansowanie pozostaje najważniejszym elementem proponowanych klientom rozwiązań, ale jest obudowywane dodatkowymi usługami. Firmy leasingowe, w ramach oferty finansowania pojazdu, proponują na przykład swoim klientom skorzystanie z karty paliwowej, jako alternatywnej formy płatności za paliwo. Dzięki karcie paliwowej tankuje się szybciej, prościej i z pełną kontrolą wydatków.

 

Innym przykładem jest szeroki zakres usług serwisowych w ramach finansowania, które obejmują np. przechowywanie i zmianę opon, likwidację szkód, przeglądy i auto zastępcze na czas naprawy. Tego typu rozwiązania stają się standardem we wszystkich grupach klientów. Następuje popularyzacja usług w branży – to, co do niedawna zarezerwowane było dla korporacyjnych klientów premium, dziś jest dostępne dla wszystkich.

 

Ten trend będzie postępował także wraz z rozwojem takich usług jak firmowy carsharing, który polega na możliwości wypożyczenia samochodu służbowego do celów zawodowych lub prywatnych. Pierwsze rozwiązania tego typu już w Polsce funkcjonują. Ciekawym przykładem jest też oferowana w Masterlease, spółce wchodzącej w skład Grupy PKO Leasing, usługa MasterBenefit, w ramach której pracownicy mogą wziąć w abonament samochód po stawkach flotowych, niedostępnych dla nich poza firmą, w której pracują – dodaje Maciej Matelski.

 

Źródło: PKO Leasing

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).