Niezależne zawieszenie tylnej osi typu multilink składa się z wielu pojedynczych elementów decydujących o jego skuteczności. Każda z części zawieszenia, takich jak wahacze poprzeczne, wahacze podtrzymujące oraz łączniki stabilizatora, pełnią precyzyjną funkcję w obrębie całego układu. Sprawia to, że naprawa zawieszenia i precyzyjne ustawienie geometrii kół stają się coraz bardziej wymagające dla pracowników warsztatów. W celu przeprowadzenia prawidłowej diagnostyki i idącej za nią naprawy, niezbędne jest zrozumienie zasady działania nowoczesnego układu zawieszenia kół oraz wzajemnego oddziaływania na siebie jego poszczególnych elementów.
Po pierwsze, konieczna jest regularna ocena wzrokowa jego elementów. Przy każdej wymianie sprężyn i amortyzatorów, należy wymienić również górne mocowanie łożyskowania kolumny, łożyskowanie amortyzatora, a także odboje lub sprężyny pomocnicze, które znajdują się w dostępnych zestawach montażowych. Części zawieszenia to elementy eksploatacyjne, które ulegają ciągłemu zużyciu, niezależnie od stopnia złożoności konstrukcji podwozia. Po przeprowadzeniu kontroli wzrokowej zalecane jest przeprowadzenie testu drogowego z zachowaniem szczególnej ostrożności.
Niestabilne prowadzenie pojazdu czy też niepokojące dźwięki dochodzące
z podwozia wskazują na uszkodzone elementy zawieszenia, takie jak poprzeczne wahacze lub łączniki stabilizatora. Przykładowo, wraz ze wzrostem masy pojazdu przeguby kulowe ulegają szybszemu zużyciu. Natomiast siły oddziałujące na przeguby i drążki poprzeczne samochodu podczas wjeżdżania samochodu w dziurę lub na wysoki krawężnik mogą w rezultacie uszkodzić wspomniane elementy. Ma to negatywny wpływ na geometrię osi oraz może powodować ściąganie pojazdu na jedną ze stron.
Ponadto, wadliwie działające komponenty powodują zwiększone zużycie innych elementów zawieszenia, a także opon w pojeździe. Prowadzi to do ogólnego pogorszenia właściwości jezdnych i poziomu bezpieczeństwa podróżujących samochodem osób.
Mechanicy powinni również pamiętać o regularnym sprawdzaniu, czy gumowe osłony na przegubach kulowych zawieszenia nie uległy zużyciu, uszkodzeniu lub czy nie utraciły szczelności. Jeżeli drobiny zanieczyszczeń z drogi dostaną się do złącza, zniszczą one wewnętrzny pierścień z tworzywa sztucznego.
W rezultacie doprowadzi to do uszkodzenia zarówno sworznia kulowego, jak i panewki przegubu, czego efektem będzie powstanie luzu na łączeniu tych elementów. Podobna sytuacja występuje również w przypadku, gdy wżery wynikające z korozji uszkodzą opaskę zaciskową osłony gumowej sworznia, która w rezultacie straci szczelność. Jeśli chodzi o układ kierowniczy, szczególną uwagę należy zwrócić na drążki kierownicze. Podobnie jak w przypadku gumowych osłon, należy również kontrolować poziom zużycia
i ewentualne uszkodzenia osłon przekładni kierowniczej.
Podczas demontażu elementów zawieszenia niezbędne są specjalistyczne narzędzia, takie jak ściągacze przegubów kulowych. W przypadku niektórych pojazdów, narzędzia do regulacji są również wykorzystywane przy montażu, ze względu na występowanie konstrukcji nie wymagającej skręcania. Wiele zróżnicowanych typów zawieszeń, opierających się na kolumnach MacPhersona oraz tylne zawieszenia typu multilink (konstrukcji VAG), wymaga użycia specjalnych kluczy imbusowych, ściągaczy sworzni lub zestawów pras.
Uszkodzenia elementów zawieszenia i układu kierowniczego przekładają się bezpośrednio na pogorszenie właściwości jezdnych pojazdu, a tym samym na bezpieczeństwo podróżujących nim pasażerów. Obowiązkiem profesjonalnych warsztatów jest edukowanie klientów w tym zakresie. ZF Aftermarket dostarcza na rynek szeroką gamę elementów zawieszenia i układu kierowniczego marki Lemförder oraz zapewnia kompleksowe szkolenia praktyczne, a także informacje techniczne dotyczące produkowanych podzespołów o najwyższej jakości OE. Dzięki temu pracownicy warsztatów mogą uzyskać szczegółową wiedzę techniczną w zakresie budowy i występowania w danym modelu pojazdu układów. Zapewnia im to łatwy i skuteczny sposób ustalenia najbardziej skutecznej metody diagnostyki i profesjonalnej naprawy. Informacje na ten temat można również znaleźć na oficjalnych stronach internetowych ZF Aftermarket.
Od ponad 70 lat Lemförder wyznacza standardy w zakresie układu kierowniczego i zawieszenia. Marka wywodzi się z miejscowości Lemförder, położonej w okolicach Bremy w Niemczech, gdzie nadal prowadzone są badania nad rozwojem i produkcją części. Nowa kampania reklamowa marki skierowana do użytkowników samochodów osobowych i pojazdów użytkowych skupia się nie tylko na pionierskim duchu założycieli, ale także na innowacyjnej sile i dążeniu do doskonałości zespołu Lemförder. Stanowią one wyznacznik jakości oryginalnych części (OE) i związanej z nią precyzji wykonania części marki Lemförder. Więcej informacji na stronie kampanii marki: www.lemfoerderprecision.pl.
Źródło: ZF Aftermarket