Po zmianach w składzie mieszanki i wykorzystaniu ekologicznego olejku pomarańczowego zwiększającego przyczepność, japoński producent rozpoczął współpracę z instytutem naukowym. Priorytetem jest poprawa trakcji na oblodzonej nawierzchni.
Yokohama Rubber Co. Ltd. nieustannie dąży do zwiększania poziomu bezpieczeństwa kierowców. W tym celu producent postanowił nawiązać współpracę z Laboratorium Tribologii na Uniwersytecie Kanazawa (Japonia). Wraz z profesorem Iwaiem Tomoakim opracowano innowacyjną technologię, która pomoże odkryć składniki posiadające właściwości absorpcyjne wody. Wykorzystanie ich w mieszance ogumienia, w połączeniu z odpowiednim kształtem bieżnika, poprawi wydajność w odprowadzaniu wody, śniegu i błota pośniegowego. Głównym celem Yokohamy jest opracowanie opon zimowych o znacznie krótszej drodze hamowania, co przełoży się na wzrost poziomu bezpieczeństwa kierowców.
Dużym problemem wśród kierowców jest kontrola pojazdu na oblodzonej nawierzchni. Na lodzie opony bez kolców tracą przyczepność ze względu na powstający pomiędzy nimi a nawierzchnią film wodny. Producenci ogumienia prześcigają się w wyszukiwaniu rozwiązań tego zagadnienia.
Jedną z głównych trudności w tym przypadku jest dokładne określenie obszaru, w którym pomiędzy nawierzchnią drogi a gumą znajduje się woda, i odróżnienie go od miejsca, w którym opona ma bezpośredni kontakt z nawierzchnią.
przedstawiciel ITR CEE Sp. z o.o., firmy dystrybuującej opony Yokohama w Polsce - Artur Posłuszny
Z pomocą przychodzą rozwiązania naukowe.
Yokohama Rubber z Kanazawa University stworzyła projekt badawczy, w ramach którego przygotowano maszynę testującą, wyposażoną w specjalistyczną kamerę o wysokiej prędkości rejestracji obrazu. Urządzenie umożliwia wizualizację kontaktu opony z podłożem i jednocześnie pomaga ocenić zasięg faktycznego obszaru kontaktu.
Dodatkowo, dzięki pogłębionym pracom analitycznym nad digitalizacją obrazów, producent dokonał numerycznej oceny chłonności mieszanki gumowej i odprowadzania wody spod opon. Eksperyment naukowy zakończył się sukcesem.
Wykorzystany w tym procesie badawczym sprzęt testujący obserwuje rzeczywiste tarcie powstające pomiędzy próbką gumy i lodem przy prędkościach do 50 km/h. Szybkobieżna kamera potrafi wykonać do miliona obrazów nisko-poziomowych na sekundę styku opony z nawierzchnią drogi. W tym samym czasie jest w stanie mierzyć siłę tarcia. Na otrzymanych zdjęciach, miejsca rzeczywistego kontaktu opony z podłożem są ciemniejsze. W wyniku digitalizacji tych obrazów przy pomocy nowo opracowanej techniki analitycznej wiążącej obszar tarcia z jego siłą okazało się, że uzyskana wartość liczbowa ma wysoką korelację z siłą tarcia gumy.
Yokohama zamierza wykorzystać tę innowacyjną technologię do opracowywania szerokiej gamy opon zimowych oraz całorocznych przeznaczonych na rynki: Japonii, Europy i Rosji. Firma planuje przyspieszyć rozwój nowych produktów, aby zbudować pozycję lidera w zakresie osiągów opon zimowych.
Rozwój nowej technologii wpisuje się w trzyletni, średniookresowy plan zarządzania Yokohama Grand Design 2020 (GD2020), który zainaugurowano na początku 2018 r. Jego głównym celem jest wzrost udziału w rynku opon premium dla klientów indywidualnych dzięki wdrożeniu nowych produktów oraz strategii "premium-car tire".
- Artur Posłuszny
Budowę pozycji na rynku japońskim producent wzmacnia przez współpracę z producentami samochodów klasy premium w zakresie wykorzystywania przez nich opon marki Yokohama jako oryginalnego wyposażenia.
Źródło: Yokohama