W I kwartale 2021 roku w sektorze dostawców motoryzacyjnych widoczna jest poprawa w wynikach sprzedaży, w stosunku do ostatnich miesięcy 2020 roku.
To jeden z wniosków z przeprowadzonej przez firmę analityczną AutomotiveSuppliers.pl II edycji „Barometru Dostawców Motoryzacyjnych w Polsce (I kwartał 2021)”. O ile w IV kwartale 2020 r. 2 na 3 firmy (66,1%) odnotowały niższe przychody (w stosunku IV kwartału 2019 r.) to w I kwartale br. na spadek sprzedaży wskazało mniej niż 39% ankietowanych menadżerów.
Na początku 2021 r. w sektorze producentów części i komponentów motoryzacyjnych zauważalny był wzrost optymizmu. Firmy jednak ostrożnie podchodziły do zwiększania swoich zasobów ludzkich.
Partner w AutomotiveSuppliers.pl - Rafał Orłowski
Wśród ankietowanych osób zarządzających w II edycji Barometru niemal połowa (47,8%) utrzymała zatrudnienia na tym samym poziomie co pod koniec zeszłego roku (dla porównania – IV kwartał 2020: 30,8%).
I kwartał 2021 roku to czas coraz większych problemów z dostępnością surowców jak i materiałów produkcyjnych. W najnowszym Barometrze na pierwsze miejsce, wśród najważniejszych wyzwań stojących przed firmami, wysunęła się kwestia wzrostu cen surowców (stali, aluminium, tworzyw sztucznych (74,6% odpowiedzi). Wzrosło także znaczenie zapewnienia ciągłości dostaw od swoich kooperantów (73,1% odpowiedzi) oraz niestabilności i niepewności zamówień od klientów (71,6%).
Europejski i światowy sektor motoryzacyjny od kilku miesięcy boryka się z rosnącymi problemami z dostawami półprzewodników. Sytuacja znajduje odbicie w uzyskanych odpowiedziach przez AutomotiveSuppliers.pl. 55,2% ankietowanych menadżerów informuje, że kryzys z dostępnością chipów wpłynął negatywnie na działalność prowadzonych przez nich zakładów produkcyjnych.
W II edycji „Barometru Dostawców Motoryzacyjnych w Polsce” zapytano także o prognozy na II kwartał i kolejne miesiące:
Pełny raport jest dostępny po wypełnieniu formularza na stronie AutomotiveSuppliers.pl.
Barometr został przeprowadzony pomiędzy 9 marca a 24 marca 2021 r. przez AutomotiveSuppliers.pl poprzez indywidualne ankiety online. W badaniu wzięło udział 67 menadżerów zarządzających (dostawcy) zakładami produkującymi części i komponenty dla przemysłu motoryzacyjnego (TIER1, TIER2).
W przypadku większości pytań uzyskano odpowiedzi od wszystkich ankietowanych.
Źródło: AutomotiveSuppliers.pl