W roku 2022 w Polsce funkcjonowało 22 123 warsztatów samochodowych*. Rozwój tego sektora jest napędzany rosnącą liczbą pojazdów, która w 2023 roku przekroczyła 26 milionów zarejestrowanych samochodów osobowych w Polsce. Zwiększający się park samochodowy generuje większe zapotrzebowanie na usługi warsztatowe, zwłaszcza że pojazdy stają się coraz bardziej zaawansowane technologicznie.
Serwisy samochodowe odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu właściwej kondycji pojazdów. Dla kierowców skorzystanie z usług profesjonalistów gwarantuje nie tylko kompleksową obsługę, ale też możliwość skorzystania z wiedzy wysoko wykwalifikowanych specjalistów, którzy zawsze są na bieżąco z najnowszymi technologiami i mogą dostosować obsługę do konkretnych potrzeb samochodu. Ponadto, serwisy korzystają z nowoczesnego sprzętu diagnostycznego, co pozwala na szybkie i precyzyjne określenie usterek oraz ich naprawę.
„Skoro i tak z mocy prawa serwis daje klientowi gwarancję na usługi – to warto, żeby zminimalizować konieczność reklamacji z jego strony. To właśnie wyszkoleni mechanicy zapewniają profesjonalną obsługę i zmniejszają ryzyko odpowiedzialności. Muszą nie tylko wiedzieć, jak postępować z samochodem czy oponami, ale też dlaczego trzeba to robić w określony sposób” – wskazuje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).
Rozwój technologii w branży motoryzacyjnej gwałtownie przyspieszał w ciągu ostatnich kilku dziesięcioleci. Pojazdy stały się znacznie bardziej zaawansowane technologicznie, co z kolei wymaga od pracowników serwisów stałego doskonalenia umiejętności. Ponadto, stoimy obecnie na progu transformacji napędowej, gdzie na rynku współistnieją napędy spalinowe, hybrydowe, elektryczne oraz wodorowe. Wyzwania, przed jakimi stają warsztaty, nie dotyczą tylko wykwalifikowanej kadry, lecz także odpowiedniego sprzętu i przygotowania serwisu, aby wszystkie operacje przebiegały w sposób bezpieczny. Nadrzędnym celem jest zapewnienie klientowi profesjonalnej obsługi, która nie obciąży właściciela pojazdu.
Konieczność profesjonalnego podejścia do serwisowania opon w pojazdach nie może być bagatelizowana. Opony stanowią kluczowy element bezpieczeństwa samochodu, ponieważ są jedynym elementem, który ma bezpośredni kontakt z nawierzchnią drogi. Podczas jazdy autostradą opony obracają się z dużą prędkością, co podkreśla, jak istotne jest odpowiednie ich montaż i serwisowanie, aby zapewnić bezpieczeństwo wszystkim podróżnym.
Ważne jest, aby właściciel serwisu zapewnił, że jego pracownicy regularnie uczestniczą w szkoleniach dotyczących obsługi opon. Szkolenia powinny obejmować zarówno teorię, jak i praktykę, aby serwisanci mogli właściwie ocenić stan opon, dobrać odpowiedni rozmiar i typ opony do danej pojazdu oraz przeprowadzić prawidłowy montaż i serwis. Serwisanci, którzy są dobrze przeszkoleni, są w stanie wykryć potencjalne problemy z oponami i zapobiec ewentualnym wypadkom. Osoby, które nie miały profesjonalnego szkolenia w obsłudze opon, mogą być przyczyną dodatkowych kosztów i odpowiedzialności dla właściciela.
Przykładowe szkolenia można znaleźć w ofercie Akademii Oponiarskiej PZPO. Powstały one w odpowiedzi na rosnące wymagania w branży motoryzacyjnej. Dzięki kompleksowym programom i wysokiej jakości kadrze szkoleniowej, uczestnicy mogą zdobyć kluczową wiedzę i umiejętności niezbędne do profesjonalnej obsługi samochodu. Co istotne, dla serwisów wysyłających pracowników na szkolenie, dyplom jest przyznawany za zaliczenie egzaminu teoretycznego i praktycznego, prowadzonego pod okiem doświadczonych szkoleniowców.
„Akademia Oponiarska PZPO to jedyny w Polsce ośrodek szkoleniowy, który zapewnia profesjonalne szkolenia z obsługi opon do wszystkich głównych segmentów pojazdów, ale także obsługi samochodów elektrycznych. Wspólnie z ekspertami stworzyliśmy kursy dostosowane do potrzeb serwisów samochodowych. Nasze nowoczesne, klimatyzowane sale treningowe wyposażone są w najnowocześniejszy sprzęt, w tym wyważarki, montażownice, stanowiska do naprawy opon, sprzęt do obsługi czujników ciśnienia oraz podnośnik dla motocykli. Nasi doświadczeni instruktorzy przekazują niezbędną wiedzę i umiejętności, aby zapewnić klientom serwisów najwyższą jakość usług” – zachwala Piotr Sarnecki.
W ofercie Akademii Oponiarskiej znajdują się m.in. szkolenia, które dostępne są formule 1- bądź 2-dniowej:
Szkolenia podsumowuje egzamin końcowy – teoretyczny i praktyczny.
„Szkolenia dedykowane są również właścicielom warsztatów i obejmują one m.in.: planowanie zadań, zarządzanie zespołem, sensowną wycenę usług i efektywną współpracę z flotami. Skierowane są także do przedsiębiorców, którzy chcą zwiększyć zyski w warsztacie przez lokalne strategie marketingowe, wykorzystanie mediów społecznościowych i reklamę online. Naszą unikatową wiedzę adresujemy też do serwisantów, którzy chcą doskonalić umiejętności w zakresie montażu, demontażu, wyważania i naprawy opon. Wśród wybranych tematów szczegółowo omawiamy i uczymy wymiany, kalibracji i kodowania czujników ciśnienia – to kluczowe zagadnienia w obszarze nowoczesnych systemów monitorowania ciśnienia w oponach. Ponadto szkolimy w zakresie serwisu oponiarskiego nowoczesnych pojazdów hybrydowych i elektrycznych” – wylicza dyrektor PZPO.
Inwestowanie w rozwój pracowników poprzez szkolenia nie tylko pomaga firmie dostosować się do zmian w branży motoryzacyjnej, ale także buduje zaufanie klientów i zapewnia przewagę konkurencyjną. Współpraca z Akademią Oponiarską PZPO może dać wsparcie dla rozwoju sektora motoryzacyjnego oraz podnieść standardy profesjonalizmu w serwisach samochodowych w Polsce.
„Analizy ankiet od uczestników pokazują, że po zakończeniu naszych szkoleń kursanci oceniają je bardzo wysoko i deklarują, że zdobyta wiedza przyczyniła się do poprawy jakości obsługi w ich serwisach” – konkluduje Sarnecki.
* Gipa Automotive Aftermarket Intelligence
Źródło: PZPO
Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?