Licznik Elektromobilności: wzrost liczby EV może zwolnić | MOTOFAKTOR

Licznik Elektromobilności: wzrost liczby EV może zwolnić

Licznik elektromobilności PSNM i PZPM wykazał na koniec lipca 2024 r., że w Polsce zarejestrowanych było ponad 70,5 tys. BEV. od początku roku ich liczba wzrosła o 6% r/r.

Na koniec lipca 2024 roku po polskich drogach poruszało się 122 299 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. W skład całkowitej floty aut osobowych z napędem elektrycznym (BEV, ang. battery electric vehicles) weszło 63 540 pojazdów, natomiast liczba hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) osiągnęła 58 759. Flota elektrycznych samochodów dostawczych i pojazdów ciężarowych wyniosła 7 070 egzemplarzy. Również liczba elektrycznych motorowerów i motocykli systematycznie wzrasta, osiągając na koniec lipca 21 840 sztuk. Ponadto, liczba hybryd osobowych i dostawczych wzrosła do 839 513. W ostatnich tygodniach liczba autobusów zeroemisyjnych w Polsce wzrosła do 1 373, z czego 1 307 było pojazdami w pełni elektrycznymi, a 66 to autobusy wodorowe.

Równocześnie z rozwojem floty elektrycznych pojazdów, przybywa również punktów ładowania. Na koniec lipca 2024 roku w Polsce funkcjonowało 7 563 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (4 163 stacji). Szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC) stanowiły 29% tej liczby, a wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy do 22 kW – 71%. W lipcu uruchomiono 308 nowych punktów ładowania.

Jan Wiśniewski, Dyrektor Centrum Badań i Analiz w PSPA, Fot. PSPA
Jan Wiśniewski, Dyrektor Centrum Badań i Analiz w PSNM, Fot. PSNM

„Jedną z najważniejszych dla polskiego rynku e-mobility informacji w ostatnich dniach stanowiło zawieszenie od 1 września naboru w ramach ścieżki leasingowej programu „Mój elektryk”. To stwarza poważne ryzyko spadku popytu na BEV w Polsce. Leasing cieszy się szczególną popularnością wśród przedsiębiorców, którzy nabywają ponad 80% samochodów całkowicie elektrycznych na polskim rynku. PSNM już od dawna apelowało o podwyższenie budżetu programu „Mój elektryk”. Taka decyzja powinna zostać podjęta już wiele miesięcy temu, zwłaszcza w kontekście wyraźnie szybszego konsumowania środków w ramach ścieżki leasingowej i braku wprowadzenia zapowiedzianego na początku roku programu dopłat do „elektryków”, który ma być adresowany do osób fizycznych. Zawieszenie przyjmowania wniosków przyniesie niekorzystne skutki rynkowe. NFOŚIGW zapowiedział co prawda powrót do ścieżki leasingowej w 2025 r., jednak zakładamy, że w oczekiwaniu na formalne wznowienie naboru firmy do końca b.r. mogą wstrzymywać decyzje o nabywaniu samochodów elektrycznych” – mówi Jan Wiśniewski, Dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM.

 

Jakub Faryś PZPM
Jakub Faryś, Prezes PZPM, Fot. PZPM

„Prezentując wyniki tego miesiąca, nie sposób odnieść się do informacji o zawieszeniu od 1 września dofinansowania do zakupu pojazdów z programu „Mój Elektryk”. Program ten jest kluczowym wsparciem rozwoju zeroemisyjnych flot w polskich firmach. A warto tu przypomnieć, że to właśnie firmy kupują zdecydowaną większość pojazdów osobowych – w tym zeroemisyjnych w Polsce. Jako branża jesteśmy bardzo zaskoczeni faktem zawieszenia programu, bo od wielu miesięcy uzyskiwaliśmy zapewnienia, że będzie on kontynuowany. W tej sytuacji, być może warto rozważyć przeznaczenie części pieniędzy spośród 1.6 mld zł pochodzących z KPO na dofinansowanie zakupów pojazdów zeroemisyjnych przez firmy. Wsparcie to byłoby być bardzo dobrym uzupełnieniem programu „Mój Elektryk”, pozwalającym na utrzymanie płynności zakupów do momentu ponownego uruchomienia transz. Polska pozostaje na wczesnym etapie transformacji na zeroemisyjność, a wszelkie tego typu zawirowania powodują kłopoty firm na rynku – także wizerunkowe i wyhamowują proces wymiany pojazdów” – mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM.

Źródło: PSNM/PZPM

 

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami? 

belka Wiadomości Google

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).