Licznik elektromobilności: wzrosty w H1 2024 | MOTOFAKTOR

Licznik elektromobilności: wzrosty w H1 2024

Licznik elektromobilności PSNM i PZPM wykazał na koniec czerwca 2024 r., że w Polsce zarejestrowanych było ponad 69 tys. BEV.

Na koniec czerwca 2024 roku, w Polsce zarejestrowano 119 297 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Wśród nich, 62 125 było w pełni elektrycznych (BEV) i 57 172 stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV). Liczba pojazdów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym wyniosła 6 926 sztuk. Flota elektrycznych motorowerów i motocykli wzrosła do 21 382 sztuk, a liczba hybrydowych samochodów osobowych i dostawczych osiągnęła 819 972 sztuki. Na zakończenie ubiegłego miesiąca, park autobusów zeroemisyjnych w Polsce zwiększył się do 1 357 sztuk, z czego 1293 było całkowicie elektryczne, a 64 napędzane wodorem.

Infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych rozwija się równolegle z rosnącą flotą pojazdów z napędem elektrycznym. W Polsce, pod koniec czerwca 2024 roku, istniało 7 255 punktów ładowania ogólnodostępnych, z czego 4 002 to stacje ładowania. Punkty szybkiego ładowania prądem stałym (DC) stanowiły 29%, natomiast punkty wolnego ładowania prądem przemiennym (AC) o mocy do 22 kW – 71% wszystkich punktów. W czerwcu uruchomiono 345 nowych punktów ładowania.

Jakub Faryś PZPM
Jakub Faryś, Prezes PZPM, Fot. PZPM

„W czerwcu, podobnie jak w poprzednich miesiącach, przyrost rejestracji pojazdów elektrycznych i hybryd plug-in w stosunku do zeszłego roku wyniósł ok. 50%. Warto podkreślić, że dynamicznie rośnie import samochodów używanych, a rejestracje nowych utrzymują się mniej więcej na poziomie ubiegłego roku. W najbliższym czasie powinniśmy poznać założenia programu dofinansowania pojazdów zeroemisyjnych, który został uwzględniony w Krajowym Planie Odbudowy. Czekamy również z dużą niecierpliwością na uruchomienie kolejnych transz programu „Mój Elektryk” oraz na ostateczną decyzję Komisji Europejskiej w sprawie dofinansowania zakupu oraz budowy sieci ładownia dla ciężkich pojazdów. Uruchomienie tych programów będzie kluczowe dla rozwoju rynku pojazdów zeroemisyjnych w najbliższym czasie” – mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM.

Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSNM, Fot. PSNM
Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSNM, Fot. PSNM

„W ubiegłym miesiącu w Polsce oddano do użytku prawie 350 punktów ładowania. To najlepszy wynik w historii, ale nadal absolutnie kluczową kwestią pod kątem przyspieszenia elektryfikacji transportu w Polsce jest usprawnienie procedur przyłączeniowych. Pierwsze terminy realizacji celów AFIR upływają za mniej niż 1,5 roku. Ze względu na (będące standardem na polskim rynku elektromobilności) dalekie terminy budowy przyłączy oraz niekorzystne warunki przyłączeniowe uruchamianie pojedynczej stacji DC w naszym kraju trwa często 2 lata, zaś hubów – ok. 3 lata. To oznacza, że inwestycje uruchomione dziś nie będą mogły zostać uwzględnione przy weryfikacji realizacji pierwszych obowiązków wynikających z AFIR. Bez zmian prawnych ta sytuacja się nie zmieni” – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSNM.

Źródło: PSNM/PZPM

 

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami? 

belka Wiadomości Google

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).