Systemy przeciwpożarowe opracowane z myślą o autobusach są dostępne na rynku od dziesięcioleci, są w powszechnym użyciu i podlegają stosownym regulacjom oraz przepisom. Problem polega na tym, że systemy tego rodzaju są badane pod kątem ich skuteczności w pojazdach wyposażonych w silniki spalinowe, także wszystkie normy są opracowywane z myślą o właśnie takich zastosowaniach. Rozwój sektora autobusów elektrycznych zwiększył zapotrzebowanie na nowe technologie gaśnicze.
Biorąc pod uwagę rosnącą popularność pojazdów elektrycznych i hybrydowych w transporcie publicznym, musimy znaleźć rozwiązania nowych problemów – nowe technologie oznaczają w tym wypadku zupełnie nowe zagrożenia. W przypadku awarii powszechnie wykorzystywanych akumulatorów litowo-jonowych następuje dość gwałtowny pożar, w wyniku którego błyskawicznie wzrasta temperatura i wydzielają się potencjalnie toksyczne gazy.
koordynator finansowanego przez Unię Europejską projektu LiionFire - Anders GullikssonPartnerzy skupieni wokół projektu zajęli się badaniem technologii pozwalających na możliwie szybkie wykrywanie awarii ogniw oraz podjęcie natychmiastowych działań w celu zapobiegnięcia lub opóźnienia wystąpienia potencjalnie niebezpiecznej sytuacji.
Prace obejmowały między innymi badanie zagrożeń związanych z przedziałami akumulatorów, skupiając się w szczególności na zagrożeniach występujących w czasie ładowania, a także na procedurach postępowania dotyczących pojazdów elektrycznych i ich akumulatorów w razie wypadku.
Uczestnicy projektu sprawdzili również, w jakim stopniu stałe i zintegrowane systemy gaśnicze stosowane w celu ochrony przedziałów silnikowych w ciężkich pojazdach mogą znaleźć zastosowanie w pojazdach zasilanych akumulatorami litowo-jonowymi, a także jak powinny być projektowane z myślą o tym zastosowaniu.
Dzięki przeprowadzeniu szeroko zakrojonych testów, zespół projektu LiionFire był w stanie poznać dokładniej mechanizm awarii akumulatorów oraz opracować rozwiązania pozwalające na ich wykrywanie.
W przypadku aktywacji systemu na tak wczesnym etapie jest możliwe przywrócenie akumulatora do bezpiecznego stanu w sposób zapobiegający dalszemu rozprzestrzenianiu się pożaru. Nasze testy wykazały również, że nawet w przypadku opóźnionego uruchomienia systemu gaśniczego istnieje możliwość wydłużenia czasu pomiędzy wystąpieniem awarii i osiągnięciem przez akumulator stanu krytycznego, co znacząco zwiększa możliwości bezpiecznej ewakuacji.
- Anders Gulliksson
Zastosowanie odpowiednich czujników uruchamiających system gaśniczy może pozwolić nawet na całkowite stłumienie pożaru i zapobiegnięcie zagrożeniu.
Zespół skupiony wokół projektu opracował wysoce innowacyjny system ochrony przeciwpożarowej z myślą o pojazdach hybrydowych i elektrycznych, a następnie przetestował go i zademonstrował jego działanie. System obejmuje szereg elementów, w tym układ wczesnego ostrzegania przed pożarem i chłodzenie punktowe, które pozwala na powstrzymanie nagłego wzrostu temperatury ogniw w czasie lokalizowania i gaszenia pożaru.
System został oficjalnie zaprezentowany podczas Busworld 2019 w Brukseli – najstarszych i największych na świecie targów autobusów i autokarów na świecie, gdzie otrzymał wyróżnienie dla innowacyjnego rozwiązania, przyznawane innowacyjnym produktom i usługom przez panel ekspertów. Co więcej, rozwiązanie cieszyło się ogromnym zainteresowaniem zarówno wśród użytkowników końcowych, jak i producentów pojazdów.
Dzięki projektowi LiionFire udało nam się opracować nowatorski produkt odpowiadający na potrzeby rynku – system, który zapewnia prawdziwą ochronę przed pożarami akumulatorów. Nasze rozwiązanie pozwoli znacząco zwiększyć bezpieczeństwo pasażerów korzystających z transportu publicznego, a w przypadku wystąpienia czarnego scenariusza umożliwi spowolnienie rozprzestrzeniania się ognia w takim stopniu, by było możliwe przeprowadzenie bezpiecznej ewakuacji.
- Anders Gulliksson
Źródło: Komisja Europejska
Zdjęcie główne: Ursus Bus