Podczas 43. edycji międzynarodowego wiedeńskiego sympozjum motoryzacyjnego (ang. International Vienna Motor Symposium) katedra ds. technologii komponentów na potrzeby mobilności elektrycznej (ang. Production Engineering of E-Mobility Components, PEM) Politechniki w Akwizgranie (Niemcy), oraz LKQ Europe, której częścią jest ELIT Polska zaprezentowały swoje badanie nad wyzwaniami stwarzanymi przez akumulatory trakcyjne wskutek upływu czasu i użytkowania, np. awarie podzespołów czy obniżenie sprawności.
W ramach tej współpracy oceniono możliwości zmniejszenia kosztów i ograniczenia emisji w następstwie wprowadzenia ekosystemu obiegowego. Ten przyszłościowy projekt skupia się na oszczędności zasobów, utrzymaniu wartości rezydualnej pojazdów o napędzie elektrycznym oraz wydłużeniu cyklu życia akumulatorów, co miałoby skutkować wydłużeniem eksploatacji i sprawności samochodów.
Mobilność elektryczna rozwija się coraz prężniej. Należy pamiętać, aby nie zapomnieć przy tym o zrównoważonym charakterze tej koncepcji. W najbliższych latach będziemy mieć do czynienia z ogromną liczbą akumulatorów litowo-jonowych wkraczających w ostatni etap cyklu eksploatacji – mówi prof. Achim Kampker, założyciel i kierownik katedry PEM na Politechnice w Akwizgranie – Dlatego też musimy opracować oszczędne i zrównoważone rozwiązania optymalizacji i ponownego wykorzystania akumulatorów, a także odzyskiwania surowców pod koniec użytkowania.
Chcemy być pionierami niezależnego rynku części zamiennych do pojazdów o napędzie elektrycznym. Współpraca z Politechniką w Akwizgranie stanowi ważny element naszej strategii, w ramach której chcemy świadczyć usługi diagnostyki, ekologistyki, napraw i recyklingu akumulatorów trakcyjnych. Jako największy podmiot zajmujący się recyklingiem pojazdów, LKQ szybko rozszerza swoją ofertę zarządzania cyklem eksploatacji samochodów elektrycznych – dodaje Arnd Franz, dyrektor generalny LKQ Europe
Badanie skupia się na najważniejszych elementach i potencjalnych rozwiązaniach w łańcuchu wartości. Pokazuje, że w pełni zamknięty obieg prowadzi do największych oszczędności, obniżenia kosztów i zmniejszenia emisji CO2, a także podkreśla znaczenie napraw i regeneracji akumulatorów. Recykling surowców jest nadal ważny, ale musi być ostatecznością.
Akumulator trakcyjny jest najcenniejszą częścią pojazdu o napędzie elektrycznym. Oczekuje się, że powinien działać przez 10–14 lat, zanim konieczna będzie jego wymiana. Obecnie nadal często mamy do czynienia z niedomkniętym obiegiem akumulatorów, co prowadzi do marnotrawstwa i kosztownej utylizacji. Jednakże niedobór surowców, cele ograniczenia emisji i względy kosztowe wymuszają wprowadzanie długofalowych, zrównoważonych rozwiązań. Zakończenie cyklu eksploatacji i naprawy wadliwych akumulatorów powinny odbywać się w obiegu zamkniętym.
Przy obecnym gwałtownym rozwoju elektryfikacji w branży motoryzacyjnej europejski łańcuch wartości stoi u progu olbrzymich zmian. LKQ oczekuje dużego wzrostu zapotrzebowania na niezależnym rynku części zamiennych do samochodów elektrycznych od 2028 roku. To właśnie wtedy upłynie okres gwarancji wielu tego typu pojazdów i będą one serwisowane w niezależnych warsztatach.
Przewidujemy, że do 2030 roku w europejskiej flocie samochodów o napędzie elektrycznym zamontowanych będzie około 34 mln akumulatorów wysokonapięciowych – stwierdza Christoph Schön, kierownik ds. innowacji w obszarze e-mobilności, LKQ Europe – Powinniśmy zastanowić się, jak długo te akumulatory pozostaną w nienaruszonym stanie. Według obecnych szacunków do końca dekady około 1,3 mln akumulatorów będzie rok rocznie wycofywanych z użytku wskutek usterek elektrycznych, mechanicznych i elektromechanicznych. Będą one wymagać zdiagnozowania i naprawy lub wymiany. Ponadto oczekujemy, że działalność ta będzie w dalszym ciągu rozwijać się w tempie 30% rocznie. Konieczność wymiany całego układu akumulatorów wiąże się z dużymi kosztami. Chcemy oferować odpowiednie i zrównoważone rozwiązania, które nie wymagają od kierowcy samochodu elektrycznego inwestowania w nowy akumulator do 10-letniego pojazdu. Chcielibyśmy, aby zamiast tego mógł skorzystać z naprawy lub regeneracji za niewielką część kosztu nowego urządzenia.
LKQ chce rozwiązywać przyszłe wyzwania warsztatów samochodowych. Producenci akumulatorów muszą brać pod uwagę łatwość demontażu na wczesnym etapie opracowywania produktów, aby móc później realizować założenia dotyczące napraw i regeneracji. Ponadto decydenci są zobowiązani do stworzenia otwartych i konkurencyjnych ram umożliwiających sprawiedliwy dostęp do interfejsów akumulatorów do potrzeb serwisowania i napraw na rynku wtórnym.
Źródło: ELIT Polska
Zdjęcie główne: Zsolt Marton