Zakładając, że do 2040 roku po wodach na całym świecie pływałoby 6000 dużych statków na LNG, a po drogach Unii Europejskiej jeździłoby 480 000 pojazdów ciężarowych na LNG, można by zmniejszyć emisje gazów cieplarnianych w transporcie morskim o 132 mln ton, a w transporcie drogowym o dużej pojemności — do 4,5 mln ton w zależności od technologii silnika. 30-procentowy udział bioLNG w paliwach pojazdów ciężarowych umożliwiłby dodatkową redukcję emisji o 20%. Obecnie cały sektor transportu w Niemczech generuje około 166 mln ton gazów cieplarnianych.
W transporcie drogowym LNG nadaje się szczególnie do pojazdów ciężarowych o dużej ładowności. Na podstawie obecnych trendów szacuje się, że do 2040 roku liczba takich pojazdów w UE wzrośnie o 307 000, do 2,76 miliona. 480 000 (17%) z tych pojazdów ciężarowych o dużej ładowności będzie mieć silnik na LNG i zastąpi tym paliwem 11,5 mld litrów oleju napędowego. Obecnie po drogach Unii Europejskiej jeździ około 4000 pojazdów ciężarowych na LNG.
W komercyjnym transporcie drogowym LNG nadaje się szczególnie do pojazdów ciężarowych o dużej ładowności jako alternatywa dla oleju napędowego. Wysoki poziom redukcji emisji gazów cieplarnianych wymaga jednak pozyskiwania LNG ze źródeł odnawialnych, tak jak w przypadku bioLNG.
ekspert DLR ds. transportu - inż. Andreas Lischke
Międzynarodowa Agencja Energetyczna (IEA) przewiduje, że międzynarodowy handel gazem wzrośnie do 2040 roku o dwie trzecie, a LNG będzie stanowiło ponad 80% tego wzrostu. Udział LNG w zużyciu gazu wynosi obecnie 8–9%, a do 2040 roku ma wzrosnąć do około 14%.
Wprowadzenie i popularyzacja wykorzystania niskoemisyjnego LNG wymaga otwartych technologii produkcji LNG ze źródeł odnawialnych oraz wsparcia rozwoju niezbędnej infrastruktury. Do przekonania użytkowników o zaletach LNG są potrzebne wiarygodne korzyści ekonomiczne, na przykład osiągane dzięki instrumentom regulacyjnym i fiskalnym.
główny ekonomista Shell w Niemczech - dr Jörg Adolf
Głównym źródłem zanieczyszczeń powietrza związanych z transportem są statki. Międzynarodowy transport morski powoduje także około 3% emisji CO2 na świecie. LNG uważa się obecnie za jedyną rozsądną i dojrzałą rynkowo alternatywę dla olejowych paliw okrętowych. W związku z tym badacze przewidują, że do 2040 roku flota statków na LNG będzie rosnąć znacznie szybciej niż cała flota ogółem. Najbardziej dynamiczną kategorią statków są kontenerowce, podczas gdy pionierską rolę będą odgrywać statki pasażerskie, takie jak statki wycieczkowe i promy.
Dostrzegamy duży potencjał LNG w transporcie morskim, szczególnie w przypadku kontenerowców, które zużywają stosunkowo dużo paliwa. Z drugiej strony bardziej pionierską rolę mają do odegrania statki pasażerskie. Zastąpienie ciężkich paliw olejowych ciekłym gazem ziemnym mogłoby przynieść znaczne korzyści pod względem emisji.
- dr Jörg Adolf
Źródło: Shell