Łożyska kół to elementy, które ulegają naturalnemu zużyciu podczas jazdy. Dlatego ważne jest, aby nie zapominać o ich wymianie lub przynajmniej czujnie obserwować niepokojące dźwięki: szumy i stukania, które jasno informują o tym, iż czas na wizytę w serwisie. Ważne jest również, aby stosować produkty, których jakość gwarantuje prawidłowe działanie łożyska.
„Z pełnym przekonaniem możemy powiedzieć, iż nasi eksperci o łożyskach kół wiedzą wszystko. Z przeszło 100-letnim doświadczeniem, staliśmy się firmą, której badania i ekspertyzy dotyczące między innymi łożysk kół są wyznacznikiem stosowanych technologii. Z naszych produktów korzystają wszyscy najwięksi producenci samochodów, a nasze badania nad nowymi rozwiązaniami to punkt wyjściowy dla wielu firm produkujących części zamienne” – mówi Anna Nowak, Marketing Communication Coordinator.
Najprostszym sposobem, aby odpowiedzieć na to pytanie jest określenie trzech podstawowych funkcji, jakie pełni ta część:
Problem z każdą z powyższych funkcji może skutkować podczas jazdy, uszkodzeniem innych części pojazdu, zablokowaniem kół, brakiem stabilności i płynności, unieruchomieniem auta, a nawet wypadkiem lub kolizją drogową. Jednym słowem brak precyzyjnego prowadzenia koła to upośledzenie układu kierowniczego i zawieszenia, które mogą wywołać trudne do przewidzenia zachowania pojazdu na drodze.
Mówiąc o objawach zużycia części w aucie zwykle w początkowej fazie mówimy o niepokojących dźwiękach. W przypadku uszkodzenia łożyska koła nie będzie inaczej.
1. Buczenie, szum lub pisk dobiegający z okolic koła. Ważne jest, że w przypadku uszkodzenia łożyska, słyszane dźwięki mogą się zmieniać lub narastać wraz ze zwiększaniem prędkości samochodu.
2. Wibracje na kierownicy. Ten objaw nie musi oznaczać problemów z łożyskiem ale z pewnością powinien wzbudzić w kierowcy podejrzenie, że z autem dzieje się coś niewłaściwego.
3. Odczuwalne ściąganie samochodu na jedną ze stron. Zwykle dopiero ten objaw zmusza kierowcę do wizyty w serwisie. Tzw. ściąganie czy odbijanie auta na jedną ze stron jest męczące dla kierowcy i przede wszystkim niebezpieczne, ponieważ wpływa realnie na płynność prowadzenia pojazdu.
4. Problemy ze stabilizacją koła. Uszkodzone łożysko powoduje, że koło podczas jazdy porusza się poprzecznie, może to skutkować nagłymi zmianami kierunku jazdy samochodu przypominającymi szarpnięcia lub jazdę w koleinach. Taka sytuacja jest bardzo niebezpieczna.
Standardem stało się, iż klienci warsztatów starają się naprawiać auto w tym samym miejscu. Oznacza to, iż mechanicy stali się osobami, którym ufamy, wierzymy w ich umiejętności i kompetencje. Warto więc, aby starali się nie tylko naprawiać zepsutą część, z którą klient trafia do warsztatu ale również, aby dzielili się swoim doświadczeniem. Przeciętny kierowca nie ma bowiem pojęcia jak często wymieniać części takie jak klocki hamulcowe czy łożyska i z reguły lekceważy pierwsze objawy ich zużycia.
Jeśli więc relacje z klientem pozwalają na to, aby zwrócić mu na coś uwagę, warto zaproponować żeby teraz lub za jakiś czas sprawdzić np. łożyska czy klocki hamulcowe. Warto też zwrócić uwagę klienta, że na początku objawy dźwiękowe czy np. drżenie kierownicy przy uszkodzonym łożysku nie muszą być ciągłe, tzn. mogą pojawiać się i zanikać. Wówczas zwykle je lekceważymy. Warto również jeśli wiemy, że klient wybiera się np. na wyjazd autem zaproponować mu sprawdzenie najważniejszych elementów takich jak łożyska, hamulce czy oświetlenie.
Łożyska w przednim i tylnym zawieszeniu osadzone są w innych elementach, wykazują stosunkowo podobne objawy choć te z tyłu łatwiej wykryć ze względu na to, iż niepokojące dźwięki nie są zagłuszane przez silnik czy skrzynię biegów.
W przedniej osi łożyska zamontowane są najczęściej w kolumnie MacPhersona i zintegrowane są z piastą. Ta konstrukcja, jeśli pochodzi od producenta, który oferuje produkty najwyższej jakości, takie jak SNR, będzie bardzo odporna na przeciążenia. Mimo to pamiętajmy, że w przypadku przedniego zawieszenia dochodzi do dużych przeciążeń spowodowanych siłami bocznymi. Łożysko narażone jest bowiem na siły, wywoływane skrętami kierownicy. Dodatkowo jeśli pojazd wyposażony jest w napęd na przód, do uszkodzenia/zużycia łożyska przednich kół dochodzi bardzo często.
Statystycznie wylicza się, iż łożysko tylnej osi powinno wytrzymać ponad 150 tys. kilometrów przebiegu. Oczywiście od każdej reguły są wyjątki. Wszystko zależy od ogólnego stanu auta, sposobu prowadzenia pojazdu oraz tras po jakich się ono porusza.
Łożyska marki SNR zaprojektowane, wyprodukowane i przetestowane przez firmę NTN, która dostarcza łożyska na pierwszy montaż, daje gwarancję jakości, wytrzymałości i wydajności.
Oferuje najszerszy na rynku asortyment, a wśród producentów łożysk jest numerem 1 na rynku światowym.
Firma współpracuje z 60 największymi producentami samochodów, a oferowany asortyment pokrywa 98% zapotrzebowania wszystkich pojazdów w Europie.
Artykuł sponsorowany przez NTN-SNR