Łożyska kół muszą wytrzymać większe obciążenia niż niż jakikolwiek inny element pojazdu użytkowego. Naprawa jest skomplikowana i czasochłonna. Dzięki FAG SmartSET firma Schaeffler opracowała gotowe do zainstalowania rozwiązanie naprawcze dla pojazdów użytkowych, autobusów i przyczep, które jest bardziej precyzyjne i szybsze w montażu od przeciętnego łożyska koła. Dodatkowo wyróżnia się długą żywotnością. Menedżerowie flot, ich operatorzy, warsztaty i dystrybutorzy części mogą zyskać na tym produkcie.
Łożyska stożkowe są stosowane od 1880 roku i od tamtego czasu niedużo się zmieniło w procesie ich montażu i naprawy.
Senior Manager Category Management Heavy Commercial Vehicles w Schaeffler Automotive Aftermarket - Paul Holzhäuser
Łącznie 137 lat historii łożysk koła było wystarczającym powodem do tego, żeby Schaeffler Automotive Aftermarket zbadał czy jest możliwe uczynienie dobrego produktu jeszcze lepszym. Eksperci przeprowadzili analizę procesu naprawy łożysk kół na ciężarówkach, przyczepach i autobusach, a następnie opracowali kompletne rozwiązanie – FAG SmartSET. To rozwiązanie naprawcze znacznie zwiększa czas pracy pojazdu, a jednocześnie obniża koszty eksploatacji floty i prace potrzebne do naprawy w warsztacie.
Przeciwdziałając rosnącym kosztom i presji konkurencyjnej, menedżerowie flot muszą wykorzystać wszystko, co zwiększy ich mobilność i zmniejszy koszty operacyjne. FAG SmartSET wspiera te cele dzięki znacznie wydłużonej żywotności i dzięki temu jak znacznie zmniejsza przestoje związane z naprawą. Jest to decydująca przewaga konkurencyjna dla firm w tak trudnym segmencie logistycznym.
- Paul HolzhäuserDwa wstępnie zmontowane łożyska kół stanowią element centralny tego innowacyjnego rozwiązania naprawczego. Łożyska wewnętrzne i zewnętrzne składają się z łożysk stożkowych, które są wbudowane w klatkę z tworzywa sztucznego o wysokiej wytrzymałości, wzmocnionej włóknem szklanym z elementami mocującymi. Ponadto pierścienie wewnętrzne i zewnętrzne mają specjalną powłokę Durotect B opracowaną przez firmę Schaeffler. Jest to specjalna forma wykończenia z czarnego tlenku, która chroni łożyska przed korozją w długim okresie. Durotect B obniża również tarcie, zapobiega powstawaniu mikropęknięć i zmniejsza uszkodzenia poślizgowe łożysk, które mogą wystąpić z powodu różnic prędkości obrotowych między pierścieniami wewnętrznymi i zewnętrznymi. Dlatego powłoka ta w znaczący sposób przyczynia się do dłuższej żywotności łożysk kół. Innym elementem rozwiązania naprawczego jest pierścień podpierający, który wstępnie ustawia zwężające się wałki. A osłona przeciwpyłowa zapobiega przedostawaniu się cząstek brudu.
Zestaw zawiera wytyczne dotyczące instalacji i narzędzie naciskające potrzebne do zainstalowania produktu. FAG SmartSET przechodzi również smarowanie ex-works z odpowiednią specyfikacją i ilością smaru. Oznacza to, że czasochłonny proces czyszczenia i smarowania nie jest już konieczny.
Smarowanie, zwłaszcza wstępne, ma ogromne znaczenie w ciężkich pojazdach użytkowych takich jak pojazdy budowlane, które muszą manewrować przy małych prędkościach w trudnym terenie, z dużym obciążeniem. Smarowanie ex-works zawsze spełnia specyfikacje producenta dla wszystkich wymagań, w tym wymaganej ilości, co gwarantuje optymalne smarowanie łożysk we wszystkich warunkach roboczych przez cały okres eksploatacji FAG SmartSET.
- Paul HolzhäuserPoza byciem wytrzymałym i długowiecznym, to rozwiązanie naprawcze firmy Schaeffler oferuje wiele korzyści podczas montażu w warsztacie. Dzięki designowi produktu, częste błędy, które są zazwyczaj popełniane w trakcie montażu łożysk stożkowych, są wyeliminowane od samego początku – błędy takie jak przechylająca się piasta na połączeniu osi, brudne obszary robocze zwiększające ryzyko brudów wbijających łożysko lub niewłaściwe smarowanie łożyska koła. Dzięki FAG SmartSET błędy te należą do przeszłości, ponieważ to kompletne rozwiązanie jest wstępnie zmontowane, wstępnie smarowane i posiada wstępnie ustawione wałki stożkowe. To wstępne pozycjonowanie uzyskuje się dzięki pierścieniowi podtrzymującemu, który eliminuje dodatkowo obracanie koła podczas ustawiania łożyska. Zapewnia to bezpieczny i bezbłędny montaż zespołu łożyska koła, który jeden mechanik – bez pomocy kolegi – może wykonać szybciej w porównaniu z klasycznym montażem łożysk stożkowych.
Jeśli FAG SmartSET jest montowany zamiast standardowych łożysk stożkowych, warsztaty mogą zaoszczędzić nawet do 2 godzin na oś przy każdej naprawie hamulców.
- Paul Holzhäuser
Dzięki wstępnie zmontowanemu układowi łożyska koła, pozostaje on w piaście koła, gdy naprawa hamulca wymaga demontażu piasty. Dodatkowe czynności – jak czyszczenie i nowe smarowanie piasty lub wymiana uszczelnienia wału obrotowego – nie są konieczne w przypadku FAG SmartSET. To specjalny pierścień wewnętrzny umożliwia łatwe wyjmowanie i montaż piasty koła. Wewnętrzny otwór tego pierścienia ma wydłużony stożkowy kształt i dodatni limit tolerancji. Oba umożliwiają przesuwanie, dzięki czemu piasta koła może być łatwiej przemieszczana na styku osi przy demontażu i montażu. Wyeliminowana jest możliwość pochylenia piasty koła i pochylenia łożysk na złączu osi. Ten projekt zmniejsza techniczną złożoność instalacji do minimum.
Podczas opracowywania FAG SmartSET dział Schaeffler Automotive Aftermarket skoncentrował się na wymaganiach operatorów flot i pojazdów. Produkt jest dostępny dla najważniejszych modeli europejskich producentów pojazdów użytkowych. Ponadto, nadaje się on do wszystkich najbardziej popularnych typów osi pojazdów ciężarowych, przyczep i autobusów.
Potencjalne źródła błędów podczas przeprowadzania naprawy łożyska koła są wyeliminowane od samego początku, ze względu na design FAG SmartSET. Zmniejsza czas montażu i pomaga warsztatom zwiększyć liczbę obsługiwanych pojazdów w ciągu doby, wydłużając tym samym czas pracy pojazdów.
- Paul Holzhäuser
Holzhäuser jest przekonany, że dystrybutorzy części zamiennych również skorzystają na tym produkcie.
FAG SmartSET jest dostępny tylko w firmie Schaeffler i dla niezależnego aftermarketu. W porównaniu do pozostałych stożkowych łożysk tocznych, nie ma innego produktu, który byłby zbliżony atrybutami i korzyściami dla efektywności kosztowej, długiej żywotności i łatwości użycia w warsztacie.
- Paul HolzhäuserWięcej informacji na temat tego produktu można znaleźć na stronie www.repxpert.pl.