Obecnie obserwuje się dynamiczny rozwój topowych instalacji oświetleniowych w pojazdach. Nowoczesne technologie, takie jak światła laserowe oraz matryce LED, są w czołówce innowacji.
Systemy oparte na matrycach LED umożliwiają precyzyjne sterowanie światłem, dostosowując je do warunków na drodze. Ponadto, istnieje dążenie do rozwiązań bardziej ekologicznych i trwalszych, co skutkuje ciągłymi usprawnieniami w efektywności i trwałości oświetlenia samochodowego.
Obecnie można śledzić tylko informacje o liberalizacji przepisów w innych europejskich krajach, np. Czechach, które po Niemczech, Austrii i Hiszpanii warunkowo dopuściły użycie retrofitów w wybranych modelach samochodów. W Polsce Instytut Transportu Samochodowego przeprowadził kilka badań potwierdzających bezpieczne użytkowanie retrofitów w samochodach, co ostatecznie skutkowało warunkowym dopuszczeniem do ruchy tychże pojazdów. Nie wpłynęło to jednak na jakiekolwiek ruchy w celu dopuszczenia retrofitow do użytku drogowego.
Aktualnie, możliwa jest legalna zamiana tradycyjnej żarówki na jej odpowiednik w technologii LED w przypadku niektórych zastosowań. Retrofity LED można stosować wewnątrz pojazdu, na przykład jako zamienniki żarówek W5W czy C5W do oświetlenia wnętrza samochodu. W przypadku stosowanie retrofitów LED jako źródeł światła oświetlenia głównego, istnieje możliwość warunkowego dopuszczenia do ruchu. Procedura jest żmudna i wiedzie przez Instytut Transportu Samochodowego w Warszawie oraz opinie rzeczoznawców. Osobiście uważam, że opłacalność takiego zabiegu może być wątpliwa, co więcej nie sądzę, aby ITS był zainteresowany prowadzeniem tego typu badań na masową skalę, choć oczywiście mogę być w błędzie.
Zastosowanie mocniejszej żarówki, np. o większej mocy, takiej jak H7 o 100W zamiast standardowej o mocy 55W, faktycznie zwiększy ilość emitowanego światła. Jest to szczególnie zauważalne w tradycyjnych żarówkach.
Wymiana żarówki na mocniejszą niesie ze sobą kilka potencjalnych zagrożeń. Przede wszystkim, wyższa temperatura pracy takiej żarówki może uszkodzić odbłyśnik lub klosz. Dodatkowo, konieczne jest upewnienie się, że przewody zasilania oraz styki są odpowiednio zaprojektowane, aby wytrzymały większe obciążenie prądem. Ponadto, systemy elektroniczne monitorujące pracę oświetlenia, mogą wykryć zwiększony pobór mocy jako usterkę, co może skutkować komunikatem o błędzie lub nawet odłączeniem zasilania do świateł.
Podsumowując, rozwój oświetlenia samochodowego obejmuje nowoczesne technologie, takie jak światła laserowe i matryce LED, ale wymaga również zachowania ostrożności i zgodności z przepisami podczas zmian w oświetleniu pojazdu.