Na przejazdach kolejowych w całej Europie co tydzień ginie średnio sześć osób, a kolejne sześć zostaje ciężko rannych.
Wypadki na przejazdach kolejowych są trzecią – po próbach samobójczych i wtargnięciach – grupą śmiertelnych lub skutkujących obrażeniami wypadków związanych z ruchem kolejowym.
członek zespołu projektu SAFER-LC - Grigore Havarneanu
Na przejazdach kolejowych ma miejsce 1 % śmiertelnych wypadków drogowych i 30 % śmiertelnych wypadków na kolei.
W poprzednich projektach CORDIS badano sposoby zmniejszenia ryzyka wystąpienia wypadków śmiertelnych na kolei związanych z próbami samobójczymi i wtargnięciami. Jak mówi Havarneanu, zwiększenie bezpieczeństwa przejazdów kolejowych było logicznym kolejnym krokiem. Oprócz zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych i rannych ulepszona infrastruktura przejazdów kolejowych zmniejszy również opóźnienia i zakłócenia.
Finansowany ze środków UE projekt SAFER-LC, koordynowany przez International Union of Railways, zgromadził konsorcjum 17 partnerów z 10 krajów – w tym ośmiu państw członkowskich UE i dwóch krajów stowarzyszonych, Norwegii i Turcji. W projekcie uczestniczyli reprezentanci kolejowych grup przemysłowych, unii transportowych, instytutów badawczych oraz operatorzy pociągów i firmy technologiczne.
Połowa wszystkich przejazdów kolejowych w Europie to przejazdy z biernym systemem zabezpieczeń – bez rogatek czy aktywnych systemów ostrzegawczych. Idealnym rozwiązaniem byłoby zastąpienie przejazdu kolejowego tunelem lub mostem, ale często jest to niemożliwe lub nieopłacalne.
Konsorcjum kierowało dwoma ścieżkami badawczymi, z których jedna skupiała się na rozwiązaniach technicznych, takich jak inteligentna komunikacja między pojazdem i infrastrukturą, a druga – na rozwiązaniach psychologicznych i behawioralnych mających na celu zachęcanie uczestników ruchu do bezpieczniejszych zachowań.
Skupiliśmy się na bardziej innowacyjnych rozwiązaniach niż samo postawienie rogatek.
- Grigore HavarneanuDla przykładu, inteligentne czujniki zainstalowane na przejazdach z biernym systemem zabezpieczeń mogą nie tylko ostrzegać kierowców pojazdów o zbliżającym się pociągu, ale także informować maszynistów o pojazdach znajdujących się na torach. W ramach projektu SAFER-LC przeprowadzono testy w Salonikach, w Grecji, gdzie flota 100 taksówek została wyposażona w takie czujniki. Wyniki tych testów, jak mówi Havarneanu, są obiecujące.
Innym rozwiązaniem jest lepsze oznakowanie przejazdów i wprowadzenie wskazówek środowiskowych, które mogłyby zniechęcić kierowców do podejmowania ryzyka.
Niektórzy uczestnicy ruchu drogowego popełniają błędy lub naruszają przepisy dlatego, że przejazdy są nieprawidłowo oznakowane, źle zbudowane lub w ich pobliżu brakuje odpowiednich wskazówek.
- Grigore HavarneanuOstatecznie opracowano zestaw 48 różnych rozwiązań, który udostępniono bezpłatnie w Internecie decydentom politycznym, zarządcom infrastruktury drogowej i kolejowej oraz grupom obywatelskim.
W skład zestawu narzędzi wchodzą najlepsze rozwiązania dopasowane do różnych typów przejazdów kolejowych, a do każdego z nich są dołączone powiązane badania. W zestawie znajdują się także proste rozwiązania takie jak progi zwalniające, farby lub efekty optyczne, które spowalniają kierowców.
Publikujemy nasze propozycje wraz z ich praktycznymi zastosowaniami, kosztami, zaletami i wadami, przykładami zastosowania, skutecznością, oczekiwanymi efektami i skutkami ubocznymi oraz linkami do powiązanych stron.
- Grigore Havarneanu
Havarneanu dodaje, że żadne z rozwiązań nie będzie uniwersalne dla wszystkich krajów UE.
Źródło: Komisja Eurospejska