MCT (Magnet-free Contactless Transmitter – pol. bezmagnesowy nadajnik bezstykowy) i silnik elektryczny SCT (Superior Continuous Torque – pol. najwyższy stały moment obrotowy) to jedne z najnowszych innowacji dostawcy motoryzacyjnego ze Stuttgartu w dziedzinie napędów elektrycznych. Rezygnacja z pierwiastków ziem rzadkich w technologii MCT nie tylko czyni produkcję bardziej przyjazną dla środowiska, ale także przynosi korzyści w zakresie kosztów i bezpieczeństwa surowcowego. Silnik elektryczny MCT w pełni pokazuje swoje zalety wydajnościowe, szczególnie w tych obszarach, które są często używane w prawdziwym ruchu drogowym.
Silnik elektryczny MCT charakteryzuje się dużą trwałością, ponieważ niezbędne przenoszenie prądów elektrycznych pomiędzy obracającymi się i nieruchomymi częściami wewnątrz silnika odbywa się bezdotykowo, a tym samym bez zużycia. Dlatego silnik jest bezobsługowy i nadaje się do szerokiego zakresu zastosowań.
Z kolei dzięki silnikowi elektrycznemu SCT firma MAHLE dysponuje obecnie najtrwalszym silnikiem elektrycznym w swoim asortymencie. Silnik trakcyjny może pracować z dużą mocą przez nieograniczony czas. Ten skok technologiczny był możliwy dzięki nowej koncepcji chłodzenia. Innowacyjne zintegrowane chłodzenie oleju nie tylko sprawia, że silnik elektryczny jest wytrzymały, ale jednocześnie umożliwia wykorzystanie generowanego ciepła odpadowego w całym systemie pojazdu. Nowy silnik elektryczny jest niezrównany pod względem niewielkich rozmiarów, lekkości i wydajności. Kompaktowa konstrukcja ma zapewniać również korzyści w zakresie kosztów materiałowych i masy – lżejszy silnik wymaga mniej materiału w produkcji, a jednocześnie zwiększa możliwą ładowność w pojazdach użytkowych.
Silnik elektryczny MCT wykazuje wysoką sprawność w szerokim zakresie prędkości/momentu obrotowego. Z drugiej strony silnik elektryczny SCT został zaprojektowany tak, aby osiągnąć najwyższą wydajność w zoptymalizowanych głównych punktach pracy. Kolejną mocną stroną silnika elektrycznego SCT jest jego wysoka ciągła moc wyjściowa. To – pomimo bardzo zwartej i lekkiej konstrukcji – od 93 do 100 procent jego mocy szczytowej, co potwierdzają wyniki pomiarów. Ten niespotykanie wysoki współczynnik, który jest ewenementem na rynku, umożliwia stosowanie go we wszelkiego rodzaju pojazdach elektrycznych, nawet w bardzo wymagających warunkach. Klasycznymi przykładami są jazda e-ciężarówką po górskich przełęczach lub wielokrotne przyspieszanie samochodu osobowego z napędem elektrycznym. Scenariusze te są objęte tylko w ograniczonym zakresie przez dostępne obecnie silniki elektryczne.
Możliwości swoich silników MCT i SCT MAHLE zaprezentuje podczas nadchodzących targów IAA Mobility w Monachium w dniach 5-10 września 2023 r. na swoim stoisku w Hali A2.
Oprócz nich grupa technologiczna zaprezentuje swój nowy zautomatyzowany system pozycjonowania do ładowania bezprzewodowego w obszarze testowym w Hali C2. Kolejny pojazd demonstracyjny pozwoli zwiedzającym doświadczyć doskonałej jakości powietrza we wnętrzu pojazdu.
Demonstrator komfortu AI pokaże, w jaki sposób sztuczna inteligencja może w przyszłości podnieść komfort wnętrza pojazdu na nowy poziom. Ponadto dzięki E-HEALTH Charge firma MAHLE pokaże, w jaki sposób można optymalnie zbadać wrażliwy akumulator litowo-jonowy w warsztacie, ocenić jego stan i jednocześnie go naładować.
Wszystkie innowacje firmy można również zobaczyć interaktywnie na wirtualnym stoisku targowym MAHLE.
Źródło: MAHLE