W latach 2024 i 2025 firma MAN Truck & Bus utworzy centra naprawy akumulatorów we Włoszech, Danii/Norwegii, Austrii, Belgii, Holandii, Francji, Polsce i Wielkiej Brytanii. W planach są kolejne kraje w Europie. Dwa centra naprawy akumulatorów działają już w Niemczech (zakład w Hanowerze-Laatzen) i Hiszpanii (Barcelona).
Uruchomienie centrów naprawy akumulatorów w Europie jest konieczne, ponieważ pierwsze jednostki nowej generacji pojazdów MAN eTruck zostaną dostarczone klientom w 2024 roku. Po europejskich drogach jeździ już ponad 1 000 autobusów miejskich MAN z napędem akumulatorowo-elektrycznym i ponad 2 400 w pełni elektrycznych samochodów dostawczych MAN.
„Naprawa baterii MAN jest konieczna, aby zapewnić ekonomiczną wydajność i gotowość operacyjną elektrycznych pojazdów naszych klientów na wysokim poziomie. Wnosimy także istotny wkład w podejście zamkniętej pętli baterii trakcyjnych, ponieważ wydłuża to życie baterii w pojeździe, co pozwala oszczędzać istotne zasoby” – mówi Christopher Kunstmann, starszy wiceprezes zarządzania obsługą klienta w MAN Truck & Bus.
Pierwsze centrum naprawy akumulatorów i związane z nim gromadzenie wiedzy specjalistycznej w zakresie naprawy akumulatorów sięga 2020 roku. Pierwsze naprawy pilotażowe i dokumentacja procesu zostały przeprowadzone dla akumulatora elektrycznego samochodu dostawczego MAN eTGE, który został wprowadzony na rynek w 2018 roku. Następnie dla akumulatora do ciężarówki dystrybucyjnej MAN eTGM, która została wprowadzona na rynek w małej serii w 2020 roku. Wypróbowano etapy naprawy wszystkich tych różnych akumulatorów, przeszkolono pracowników, opracowano instrukcje naprawy i określono wymagania dotyczące miejsca pracy.
Wiedza zgromadzona w pierwszym centrum naprawy akumulatorów MAN w Hanowerze-Laatzen, jest obecnie sukcesywnie przenoszona na inne rynki. Celem jest uruchomienie centrum naprawy akumulatorów na każdym rynku, na którym firma MAN jest reprezentowana z akumulatorowo-elektrycznymi pojazdami użytkowymi.
Centrum naprawy akumulatorów MAN musi spełniać określone kryteria oparte na praktycznym doświadczeniu i normach prawnych obowiązujących w danym kraju. Z jednej strony wymagane jest odpowiednie wysokie napięcie i specjalne narzędzia do obsługi odpowiednich typów akumulatorów w pojazdach. Ponadto dla pracujących tam elektryków musi być dostępny specjalny sprzęt ochronny. Pomieszczenia spełniają również określone wymagania, np. kontrola dostępu, podwójne drzwi, klimatyzacja, koncepcja wentylacji, gniazdo 400 V i dźwig towarowy.
Głównym celem MAN Truck & Bus jest jak najdłuższe wykorzystanie akumulatora w pojeździe. Dlatego naprawa i regeneracja są w centrum obecnych działań. Od 2023 r. MAN prowadzi projekt REVAMP, konsorcjum dziewięciu partnerów z przemysłu i nauki. Ten trzyletni projekt ma na celu zautomatyzowanie procesu oceny stanu używanych akumulatorów samochodowych. Wiedza ta zostanie wykorzystana do ekologicznej regeneracji akumulatorów, tak aby można je było następnie wykorzystać w pojazdach lub do innych celów (drugie życie). Projekt REVAMP jest finansowany przez Federalne Ministerstwo Gospodarki i Ochrony Klimatu (BMWK).
Źródło: MAN Truck & Bus