Mechaniczna przekładnia iMT do hybryd Kia | MOTOFAKTOR

Mechaniczna przekładnia iMT do hybryd Kia

Kia zaprezentowała więcej szczegółów na temat nowej mechanicznej skrzyni biegów (iMT) zaprojektowanej z myślą o modelach tzw. mild-hybrid (MHEV).

Hybrydy MHEV Kii mają być pierwszymi autami na świecie, w których jednocześnie zostaną wykorzystane zalety układu mild-hybrid z instalacją o napięciu 48 V oraz przekładni z systemem „clutch-by-wire”. Dzięki połączeniu tych technologii sprawność zespołu napędowego modeli mild-hybrid marki Kia ma być jeszcze większa, natomiast emisja dwutlenku węgla – mniejsza niż dotychczas.

 

Kierowca w dalszym ciągu, jeśli będzie miał na to ochotę, będzie mógł ręcznie zmieniać przełożenia, podobnie jak w wypadku tradycyjnych mechanicznych skrzyń biegów. Przekładnia iMT ma wzmacniać pozycję marki Kia w segmencie tzw. zelektryfikowanych samochodów za przystępną cenę.

W przypadku samochodów wyposażonych w przekładnię iMT, zamiast mechanicznego połączenia pedału i sprzęgła, zastosowano sprzęgło sterowane elektronicznie, które jest zintegrowane z układem napędowym mild-hybrid z instalacją o napięciu 48 V.

 

Przekładnia iMT współpracuje z generatorem rozruchowym układu mild-hybrid (MHSG), aby umożliwić wyłączanie silnika wcześniej niż zwykły system start-stop, już na etapie hamowania silnikiem, długo przed zatrzymaniem auta.

 

Umożliwiać ma także podróżowanie z wyłączonym silnikiem w czasie jazdy bez obciążenia przy prędkości do 125 km/h. Jednostka napędowa ma uruchamiać się natychmiast i płynnie, gdy tylko kierowca naciśnie ponownie pedał przyspieszenia lub sprzęgła. W rzeczywistych warunkach eksploatacji ma pozwalać to zaoszczędzić paliwo i o około 3% zmniejszyć emisję dwutlenku węgla.

Wybrane przełożenie ma pozostać włączone nawet przy wyłączonym silniku. Jeśli tylko kierowca naciśnie pedały hamulca lub przyspieszenia, silnik ma uruchamiać się ponownie, a przekładnia mieć załączony ten sam bieg co wcześniej. Gdy kierowca zacznie wciskać pedał sprzęgła w celu zmiany biegu lub gdy prędkość auta jest zbyt niska przy aktualnie wybranym przełożeniu, również przekładnia ma być w stanie ponownie uruchomić silnik, ale wówczas z rozłączonym sprzęgłem.

Jak to działa – krok po kroku

  • Kierowca puszcza pedał przyspieszenia, zostawiając włączony bieg i samochód zaczyna się swobodnie toczyć, delikatnie zwalniając (np. na zakręcie, przed skrzyżowaniem lub w czasie jazdy w korku)
  • Przy włączonym biegu, iMT wysyła sygnał elektroniczny zarówno do skrzyni biegów, jak i do MHSG, aby umożliwić płynne wyłączenie silnika i rozłączenie sprzęgła
  • Przy wyłączonym silniku samochód kontynuuje jazdę bez obciążenia, a rozłączone sprzęgło ogranicza hamowanie silnikiem i pozwala autu maksymalnie wykorzystać energię kinetyczną
  • Gdy kierowca ponownie wciska pedał przyspieszenia, aby zwiększyć prędkość lub wciska sprzęgło, aby zmienić bieg, MHSG ponownie uruchamia silnik na wybranym wcześniej biegu lub na biegu jałowym (z rozłączonym sprzęgłem)
  • Energia elektryczna pochodząca zarówno z MHSG, jak i 48-woltowego akumulatora natychmiast dostosowuje prędkość obrotową silnika i przekładni do prędkości jazdy
  • Jeśli samochód zwolni poniżej określonej prędkości, silnik uruchomi się ponownie przy pomocy układu MHEV, jednak z rozłączonym sprzęgłem, aby uniknąć pracy silnika na bieżącym, zbyt wysokim biegu

Nowa przekładnia iMT została opracowana w Centrum Technicznym w Europe w Offenbach w Niemczech, którego szefem jest dr Michael Winkler, Dyrektor Działu Układów Napędowych.

Do naszych obowiązków należy szukanie nowych sposobów na poprawę sprawności silnika i wydajności układu napędowego. Przekładnia iMT jest jedną z takich innowacji. Przekładnie automatyczne, czy dwusprzęgłowe skrzynie biegów trafiają w preferencje wielu kierowców, niemniej badania przeprowadzone w Europie potwierdzają, że kierowcy wolą sami zmieniać biegi. Przy wciąż rosnącym zainteresowaniu modelami o napędzie elektrycznym, przekładnia iMT staje się krokiem w kierunku elektryfikacji klasycznej konstrukcji skrzyni biegów. Elektryfikacja jest nadrzędnym tematem rozwoju europejskiego działu układów napędowych. Nasza praca obejmuje rozwój zarówno układów napędowych typu mild-hybrid z instalacją o napięciu 48 V, jak i przekładni iMT z systemem "clutch-by-wire", która jest technologią uzupełniającą. Chcemy nadal oferować kierowcom możliwość ręcznej zmiany biegów, dlatego przekładnia iMT jest idealnym rozwiązaniem dla gamy nowych modeli ze zelektryfikowanym układem napędowym, które w nadchodzących miesiącach będziemy wprowadzać w Europie.

Dyrektor Działu Układów Napędowych w Kii - dr Michael Winkler

Obsługa jak w wypadku klasycznej mechanicznej skrzyni biegów

Chociaż wraz z przekładnią iMT debiutuje nowy system „clutch-by-wire”, który odpowiada za sterowanie pracą sprzęgła – zamiast mechanicznego połączenia między pedałem sprzęgła a sprzęgłem – obsługa zmiany biegów i radość z jazdy powinny być identyczne, jak w przypadku tradycyjnej mechanicznej skrzyni biegów.

 

Pedał sprzęgła działa w taki sam sposób, jak w samochodach wyposażonych w klasyczną przekładnię mechaniczną, a elektromechaniczne sterowanie pracą sprzęgła ma zapewniać płynną zmianę biegów i łatwe wyczucie momentu zesprzęglenia.

Przekładnia iMT debiutuje w dwóch liniach modelowych wyposażonych w najnowsze silniki z rodziny „Smartstream” i po raz pierwszy oferowanych w wersji mild-hybrid. Pierwszą z nich jest rodzina modeli Ceed, już dostępna na wielu europejskich rynkach z nowymi wersjami układów napędowych z rodziny „EcoDynamics+”, napędzanymi 1,6-litrowym silnikiem wysokoprężnym CRDi.

 

Nowa przekładnia z system „clutch-by-wire” będzie również oferowana w Rio po faceliftingu w wersjach EcoDynamics+. Samochód pojawi się w sprzedaży w Europie w trzecim kwartale 2020 roku i będzie dostępny z nowym, benzynowym, 1,0-litrowym silnikiem T-GDi w połączeniu z układem typu mild-hybrid.

 

Nowa skrzynia biegów ma być stosowana w wielu przyszłych modelach marki Kia, które na rynku pojawią się jeszcze w 2020 roku i będą oferowane z nowymi silnikami i układami typu mild-hybrid do wyboru.

 

Źródło: Kia

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).