Mercedes będzie prowadził recykling baterii EV | MOTOFAKTOR

Mercedes będzie prowadził recykling baterii EV

Pierwszy w Europie zakład recyklingu akumulatorów wykorzystujący zintegrowany proces mechaniczno-hydrometalurgiczny otwiera się w Kuppenheim w południowych Niemczech.

  • Pierwszy w Europie zakład recyklingu akumulatorów wykorzystujący zintegrowany proces mechaniczno-hydrometalurgiczny otwiera się w Kuppenheim w południowych Niemczech.
  • Oczekiwany wskaźnik odzysku wynosi ponad 96%, eksploatacja neutralna pod względem emisji CO₂ netto.1)
  • Zakład ma wytwarzać wystarczającą ilość materiałów z recyklingu, aby produkować ponad 50 000 nowych modułów akumulatorowych rocznie.
  • Inwestycja w wysokości kilkudziesięciu milionów euro stanowi podstawę holistycznego podejścia Mercedes-Benz do zamkniętego obiegu akumulatorów oraz tworzenia wartości w Niemczech
  • Współpraca z Primobius, partnerem technologicznym, oraz renomowanymi instytutami badawczymi.

 

Mercedes-Benz otworzył pierwszy w Europie zakład recyklingu akumulatorów wykorzystujący zintegrowany proces mechaniczno-hydrometalurgiczny, stając się pierwszym producentem samochodów na świecie2), który zamknął obieg przetwarzania akumulatorów, korzystając z własnej placówki. Zakład recyklingu w Kuppenheim w południowych Niemczech pomaga stworzyć prawdziwą gospodarkę o obiegu zamkniętym. Stanowi podstawę pionierskiego ducha i innowacyjnej siły Mercedes-Benz – firma dąży do znacznego ograniczenia zużycia cennych zasobów pierwotnych. W przeciwieństwie do istniejących, ustalonych procesów, oczekiwany wskaźnik odzysku w przypadku mechaniczno-hydrometalurgicznego zakładu recyklingu wynosi ponad 96%. Wartościowe i rzadkie surowce, takie jak lit, nikiel i kobalt, można tu odzyskać w formie, która nadaje się do wykorzystania w nowych akumulatorach do przyszłych w pełni elektrycznych samochodów Mercedes-Benz.

W budowę nowego zakładu, a tym samym w tworzenie wartości w Niemczech, firma zainwestowała dziesiątki milionów euro. W ceremonii otwarcia uczestniczyli kanclerz Niemiec Olaf Scholz i minister ds. środowiska Badenii-Wirtembergii Thekla Walker.

„Mercedes-Benz postawił sobie za cel budowę najbardziej pożądanych samochodów świata – i to w sposób zrównoważony. Jesteśmy pionierem w dziedzinie motoryzacyjnej inżynierii, a pierwszy w Europie zintegrowany mechaniczno-hydrometalurgiczny zakład recyklingu akumulatorów stanowi kluczowy kamień milowy w kierunku zwiększenia zrównoważonego wykorzystania surowców. Wspólnie z naszymi partnerami ze świata przemysłu i nauki wysyłamy wyraźny sygnał innowacyjnej siły na rzecz zrównoważonej elektromobilności oraz tworzenia wartości w Niemczech i Europie” – powiedział Ola Källenius, prezes zarządu Mercedes-Benz Group AG.

„Przyszłość samochodów jest elektryczna, a jej niezbędnym elementem są akumulatory. Aby produkować je w sposób oszczędzający zasoby i zrównoważony, kluczowy jest również recykling. Gospodarka o zamkniętym obiegu stanowi motor wzrostu, a jednocześnie element niezbędny do osiągnięcia naszych celów klimatycznych. Gratuluję Mercedes-Benz odwagi i dalekowzroczności, które prezentuje inwestycja w Kuppenheim. Niemcy pozostają wiodącym rynkiem dla nowych i innowacyjnych technologii” – skomentował Olaf Scholz, kanclerz Republiki Federalnej Niemiec.

Partnerem technologicznym Mercedes-Benz dla zakładów recyklingu akumulatorów jest Primobius – spółka joint venture między niemiecką firmą inżynierską i producentem maszyn SMS Group a australijskim projektantem procesów technologicznych Neometals. W ramach projektu badawczego realizowanego z trzema niemieckimi uniwersytetami zakład otrzymuje dofinansowanie z niemieckiego Federalnego Ministerstwa Gospodarki i Ochrony Klimatu. Projekt obejmuje cały łańcuch procesów recyklingu, w tym koncepcje w obszarach logistyki oraz reintegracji. Partnerzy wnoszą zatem istotny wkład w przyszłą skalowalność branży recyklingu akumulatorów w Niemczech.

Mercedes odzysk surowców

Zintegrowana koncepcja recyklingu mechaniczno-hydrometalurgicznego

Zakład recyklingu akumulatorów Mercedes-Benz obejmuje wszystkie etapy, od rozdrabniania modułów po suszenie i przetwarzanie aktywnych materiałów – po raz pierwszy w Europie. W ramach złożonego, wieloetapowego procesu mechanicznego sortuje się tu i oddziela tworzywa sztuczne, miedź, aluminium oraz żelazo. Następnie realizowany jest proces hydrometalurgiczny, przeznaczony dla tak zwanej czarny masy. To aktywne materiały, z których składają się elektrody ogniw akumulatora. Cenne metale, takie jak kobalt, nikiel i lit, są indywidualnie ekstrahowane w wieloetapowym procesie chemicznym. Te recyklaty zachowują odpowiednią jakość, dlatego nadają się do wykorzystania w produkcji nowych ogniw.

W przeciwieństwie do stosowanej obecnie w Europie pirometalurgii proces hydrometalurgiczny generuje mniej odpadów, a jego niskie temperatury, dochodzące do 80 stopni Celsjusza, oznaczają mniejsze zużycie energii. Ponadto, podobnie jak wszystkie zakłady produkcyjne Mercedes-Benz, zakład recyklingu pracuje w sposób neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla netto1). Jest zasilany energią elektryczną pochodzącą ze źródeł w 100% odnawialnych. Na powierzchni dachu budynku, wynoszącej 6800 metrów kwadratowych, znajduje się instalacja fotowoltaiczna o mocy szczytowej ponad 350 kW.

Roczna zdolność produkcyjna zakładu recyklingu akumulatorów Mercedes-Benz w Kuppenheim wynosi 2500 ton. Te odzyskane materiały posłużą do produkcji ponad 50 000 modułów akumulatorowych do nowych, w pełni elektrycznych modeli Mercedesa. Pozyskiwana wiedza ma szanse pomóc w zwiększeniu wolumenu produkcji w średnim i długim okresie eksploatacji.

Mercedes odzysk surowców

Holistyczne podejście do tworzenia wartości

Mercedes-Benz przyjmuje holistyczne podejście do obiegu zamkniętego akumulatorów i bierze pod uwagę trzy główne kwestie: projektowanie obiegu zamkniętego, utrzymanie wartości oraz domykanie obiegu materiałów. Dzięki podejściu Design for Circularity (z ang. projektowanie z myślą o gospodarce cyrkularnej) producent od samego początku projektowania uwzględnia cały łańcuch wartości technologii akumulatorów. W otwartym niedawno centrum kompetencyjnym Mercedes-Benz eCampus w Stuttgarcie-Untertürkheim rozwój nowych ogniw odbywa się również z myślą o cyrkularności. Produkcja baterii do elektrycznych pojazdów Mercedes-Benz w fabrykach akumulatorów na trzech kontynentach jest neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla netto1). Lokalne wytwarzanie stanowi kluczowy czynnik sukcesu zrównoważonej strategii biznesowej producenta.

W koncepcję domykania obiegu i oszczędzania zasobów wpisuje się oferowanie odnowionych akumulatorów jako części zamiennych do wszystkich aut elektrycznych Mercedesa. Ponadto Mercedes-Benz Energy, spółka zależna firmy, opracowała udany model biznesowy z wielkoskalowym wykorzystaniem stacjonarnego magazynowania energii. Akumulatory, które nie nadają się już do użytku w pojazdach, zyskują tu drugie życie jako część systemu magazynowania energii.

Zrównoważony rozwój oznacza dla Mercedes-Benz tworzenie długoterminowej wartości dla jak największej liczby osób. Z tego względu firma realizuje swoją zrównoważoną strategię biznesową – zrównoważony rozwój jest podstawowym elementem holistycznego podejścia korporacyjnego, które obejmuje szersze aspekty ekologiczne, społeczne oraz ekonomiczne.

 

1) Neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla netto oznacza, że emisje dwutlenku węgla, których nie uniknięto lub nie zmniejszono bezpośrednio w Mercedes-Benz, są rekompensowane przez certyfikowane projekty kompensacji, mające na celu redukcję emisji CO2.

2) Zgodnie z aktualną wiedzą.

Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google:

belka Wiadomości Google

Źródło: Mercedes-Benz Group

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).