Mercedes-Benz wchodzi w spółkę produkującą ogniwa akumulatorowe | MOTOFAKTOR

Mercedes-Benz wchodzi w spółkę produkującą ogniwa akumulatorowe

Mercedes-Benz ogłasza strategiczne partnerstwo i objęcie udziałów w firmie Farasis, produkującej ogniwa akumulatorowe.
20/07/2020

Mercedes-Benz nawiązał strategiczne partnerstwo z chińskim wytwórcą ogniw akumulatorowych – firmą Farasis Energy (Ganzhou) Co., Ltd., obejmując w niej również udziały. To kolejny kamień milowy na drodze do realizacji strategii Mercedes-Benz „Ambition2039”, która zakłada neutralność w zakresie emisji CO2.

 

Kluczowe elementy porozumienia obejmują rozwój uprzemysłowienie wysoce zaawansowanych technologii ogniw, a także przyjęcie ambitnych celów, jeśli chodzi o konkurencyjność kosztową. Od strony technicznej firmy koncentrują się na znacznym zwiększeniu zasięgu aut – dzięki postępom w gęstości energii – oraz na skróceniu czasów ładowania.

 

Umowa zapewni Mercedes-Benz bezpieczne źródło dostaw ogniw akumulatorowych, a Farasis zyska bezpieczeństwo dzięki planowanemu zapewnieniu mocy produkcyjnych. Aby w przyszłości móc zaspokoić rosnące zapotrzebowanie niemieckich fabryk Mercedesa, chińska firma buduje fabrykę ogniw w Bitterfeld-Wolfen, gdzie powstanie nawet 2000 nowych miejsc pracy.

Jesteśmy bardzo zadowoleni z dalszego wzmacniania naszego partnerstwa z Farasis. Tym samym podejmujemy decydujący krok w realizacji strategii »Electric first«. Poprzez strategiczne poszerzanie relacji biznesowych przyspieszamy elektryfikację naszej gamy modelowej. Dzięki tej umowie dzielimy się naszą specjalistyczną wiedzą z zakresu rozwoju ogniw akumulatorowych. Jednocześnie przyczyniamy się do stworzenia nowej fabryki Farasis i promujemy zrównoważony rozwój kluczowej technologii oraz jej lokalizację w Niemczech. Wspólnie z naszym partnerem podzielamy wizję świata bardziej zrównoważonego – właśnie dzięki mobilności neutralnej pod względem emisji CO2.

członek zarządów Daimler AG i Mercedes-Benz AG odpowiedzialny za badania w Grupie Daimler oraz szef operacyjny Mercedes-Benz Cars - Markus Schäfer

 

Za sprawą strategicznego partnerstwa Mercedes-Benz pogłębia działania na rzecz zrównoważonego rozwoju i dodatkowo wzmacnia istniejące relacje biznesowe z chińskim producentem ogniw akumulatorowych – firmą Farasis, obejmując w niej około 3% udziałów. W tym celu Daimler Greater China w ramach oferty publicznej inwestuje kwotę opiewającą na wiele milionów euro.

 

Udziały są uzależnione od niezbędnych zezwoleń organów regulacyjnych. Daimler zyska w ten sposób możliwość wyznaczenia przedstawiciela na stanowisko w radzie nadzorczej Farasis. Po upływie 12 miesięcy, pod warunkiem uzyskania zatwierdzenia procesu głosowania przez organ nadzorczy, miejsce to ma zająć Markus Schäfer.

 

Obecne umowy z Farasis zostały uzupełnione i obejmują, prócz aspektów technicznych i komercyjnych, rozszerzone wymogi dotyczące zrównoważonego rozwoju. Pod pewnymi warunkami technologicznymi i handlowymi dostawca może już na wczesnym etapie dołączać do projektów kolejnych generacji samochodów Mercedes-Benz budowanych pod marką EQ.

 

Jako strategiczny partner Farasis ma swoje stałe miejsce na istniejącej liście dostawców ogniw akumulatorowych Mercedes-Benz. Ich zbalansowany zestaw stanowi podstawę dla dostępu do najlepszej możliwej bazy technologicznej, a jednocześnie warunek zachowania konkurencyjności.

Mercedes-Benz stale inwestuje w rozwój technologii akumulatorów

„Inteligencja” baterii określa charakterystykę pojazdu elektrycznego pod względem mocy, zasięgu i czasu ładowania. W całym łańcuchu technologii akumulatorów – od badań i rozwoju aż po produkcję seryjną – Mercedes-Benz stosuje kompleksowe podejście.

 

Naczelnym celem rozwojowym jest znaczny wzrost zasięgu przyszłych pojazdów elektrycznych poprzez postępy w gęstości energii, a także zwiększenie dojrzałości produkcyjnej przyszłych technologii akumulatorów oraz znaczące skrócenie czasu ładowania. Lepsza efektywność akumulatorów dodatkowo poprawi poziom zrównoważenia aut elektrycznych. Sięga ona od ograniczenia zużycia kluczowych materiałów i produkcji ogniw neutralnych pod względem emisji CO2 aż do efektywności procesu recyklingu i zamkniętego cyklu surowców. Wspólnie ze swoimi partnerami Mercedes-Benz prowadzi również najszybszą możliwą industrializację nowych technologii.

 

Ważnym czynnikiem sukcesu w strategii elektryfikacji Mercedes-Benz, umożliwiającym elastyczne i wydajne zaspokojenie globalnego popytu na pojazdy elektryczne, jest również lokalna produkcja akumulatorów. W przyszłości światowa sieć produkcyjna firmy będzie się składać z dziewięciu fabryk akumulatorów w siedmiu lokalizacjach na trzech kontynentach. Mercedes-Benz kupuje ogniwa od różnych partnerów, tak aby zapewnić sobie dostęp do najnowszych technologii i utrzymać odpowiedni poziom dostaw.

Zrównoważony rozwój jako integralna część partnerstwa

Mercedes-Benz i Farasis porozumiały się co do partnerstwa na rzecz zrównoważonego rozwoju już latem 2019 r. Pierwszym rezultatem była produkcja ogniw akumulatorowych przy użyciu prądu pochodzącego z odnawialnych źródeł energii, takich jak energia wodna, wiatrowa i słoneczna. Na przykład kolejna generacja pojazdów EQ, w tym luksusowa limuzyna EQS, będzie częściowo wyposażona w ogniwa akumulatorowe neutralne pod względem emisji CO2.

 

Inwestycja Daimler Greater China w chińskiego producenta ogniw aktywnie napędza rozwój tej kluczowej z punktu widzenia elektromobilności technologii oraz jej uprzemysłowienie. Firma Farasis buduje w Zhenjiang zakład, który będzie neutralny pod względem emisji CO2. Obecnie planowana fabryka w Bitterfeld-Wolfen we wschodnich Niemczech ma być neutralna w tym zakresie od samego początku. Wkrótce kolejne zakłady powstaną w USA – zgodnie ze strategią Mercedes-Benz, która zakłada kupowanie komponentów tam, gdzie odbywa się produkcja.

Postępy w elektryfikacji gamy modelowej

W ramach strategii „Electric first” Mercedes-Benz prowadzi elektryfikację wszystkich modeli i rodzajów samochodów. Za niecałe 20 lat flota nowych aut z gwiazdą będzie neutralna pod względem emisji CO2.

 

Do 2030 r. firma zamierza zadbać o to, by ponad 50% sprzedaży pojazdów osobowych stanowiły hybrydy plug-in lub modele wyłącznie na prąd. W produkcji seryjnej są już w pełni elektryczne ciężarówki, samochody dostawcze i autobusy Mercedesa. Do końca tego roku producent zamierza wprowadzić na rynek pięć całkowicie elektrycznych aut osobowych oraz 20 hybrydowych odmian plug-in. Oferta tych ostatnich sięga od Klasy A do Klasy S, od GLA do GLE.

 

Ofensywa trwa również wśród samochodów o napędzie wyłącznie akumulatorowym. Do wyboru są już w pełni elektryczne modele Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC, trzy smarty EQ oraz EQV 300. Wkrótce pojawią się zasilane w 100% prądem pojazdy klasy kompaktowej, a także całkowicie elektryczna limuzyna EQS – z myślą o zrównoważonym luksusie w segmencie premium.

 

Źródło: Mercedes-Benz

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).