Koncept F 015 Luxury in Motion reprezentuje wizję autonomicznej mobilności Mercedes-Benz. To samochód, który wyraża wizjonerskie ambicje niemieckiego producenta w dziedzinie jazdy zautomatyzowanej, napędu elektrycznego oraz samochodowego oprogramowania. Swoim podróżującym oferuje luksusowe warunki podróży w atmosferze przytulnego salonu, a jednocześnie harmonijnie komunikuje się z otoczeniem. Czterech pasażerów może wykorzystać czas spędzony w samochodzie do pracy lub odpoczynku. By ułatwić wsiadanie i wysiadanie, elektrycznie sterowane siedzenia obracają się po otwarciu drzwi w zewnętrznym kierunku. Funkcjami pojazdu można intuicyjnie sterować za pomocą gestów, ruchów gałek ocznych lub poprzez polecenia dotykowe. A dzięki wykorzystaniu projekcji laserowej i ekranów LED samochód badawczy nawiązuje kontakt z otoczeniem.
F 015 Luxury in Motion wyposażono w autonomiczny tryb jazdy, umożliwiający zrelaksowane, bezpieczne podróżowanie bez obciążania kierowcy. To ucieleśnienie dążenia Mercedes-Benz do poprawy bezpieczeństwa drogowego poprzez rozwój funkcji jazdy automatyzowanej. System DRIVE PILOT, dostępny w Klasie S oraz modelu EQS, już dziś realizuje zadania związane z prowadzeniem samochodu, oferując kierowcy swobodę wykonywania innych czynności. To pierwszy i obecnie jedyny na świecie system warunkowo zautomatyzowanej jazdy na trzecim poziomie SAE, posiadający międzynarodową homologację. Ta technologia na odpowiednich odcinkach dróg szybkiego ruchu umożliwia przejęcie przez pojazd zadań dynamicznej jazdy – do prędkości około 65 km/h. Po uruchomieniu system DRIVE PILOT kontroluje prędkość i dystans od innych użytkowników, bez wysiłku utrzymując samochód na wyznaczonym pasie ruchu. Podczas warunkowo zautomatyzowanej podróży na centralnym wyświetlaczu można włączyć niektóre aplikacje, które w innym wypadku byłyby wtedy zablokowane. Również w przypadku tej innowacji bezpieczeństwo pozostaje w centrum uwagi Mercedes-Benz. Producent luksusowych aut stawia wysokie wymagania w zakresie niezawodności działania DRIVE PILOT. System bazuje na bazowej technologii czujników, jednak zawiera też dodatkowe czujniki i zdublowane układy, które Mercedes-Benz uważa za niezbędne do realizacji bezpiecznej, warunkowo zautomatyzowanej jazdy.
W chwili debiutu F 015 Luxury in Motion zapowiadał plany elektryfikacji Mercedes-Benz – i wciąż może stanowić drogowskaz na przyszłość. Obecnie niemiecka marka oferuje modele elektryczne we wszystkich kluczowych klasach, w których jest obecna, a połączenie dopracowanej aerodynamiki, innowacji w dziedzinie koncepcji termicznej, pojemnych akumulatorów oraz szybkiego ładowania w szerokim zakresie stopnia napełnienia baterii zapewnia im wiodące zasięgi oraz efektowność.
Pojazd badawczy jest też symbolem ambicji Mercedes-Benz do bycia liderem w obszarze samochodowego oprogramowania. To, co kilka lat temu było wizją, dziś stanowi mniej lub bardziej oczywiste wyposażenie aut z gwiazdą: inteligentna obsługa głosową zdolna do prowadzenia dialogu, sugerowanie funkcji systemu operacyjnego na bazie preferencji użytkownika, wreszcie procedury uruchamiające elementy wyposażenia tworzone z udziałem sztucznej inteligencji. W przyszłości samochodowe oprogramowanie ma nabrać jeszcze większej wagi: jako dźwignia zapewniająca wyższą efektywność napędu elektrycznego i płynniejszy ruch w miastach. Projektanci Mercedes-Benz już dziś wdrażają rozwiązania w tym zakresie, takie jak inteligentna nawigacja planująca trasę z uwzględnieniem postojów na ładowanie i przygotowania akumulatora do szybkiego ładowania.
Do dziś koncept F 015 Luxury in Motion w Centrum Nauki Kopernik obejrzało prawie 3 miliony osób. Pojazd jest prezentowany w ramach wystawy „Przyszłość jest dziś”, którą już w naznaczonym pandemią 2021 r. zobaczyło blisko 600 tys. gości. W 2022 było to ponad 1,3 mln, a od stycznia do początku października br. ekspozycję odwiedził kolejny milion osób.
Wystawa „Przyszłość jest dziś”, organizowana przez Centrum Nauki Kopernik przy udziale Mercedes-Benz, skłania do zadawania pytań i szuka odpowiedzi na szeroko pojęte zagadnienia na temat przyszłości człowieka i naszej planety. Koncentruje się przy tym na bliskiej przyszłości, której doświadczy większość z nas. Innymi słowy, goście Kopernika na własne oczy zobaczą koniec XXI wieku.
Pierwsza część pt. „Cyfrowy mózg?” zachęca do przemyśleń na temat granic prywatności, poczucia bezpieczeństwa oraz nowych definicji sztuki i kreatywności. Druga część – pt. „Misja: Ziemia” – koncertuje się na wyobrażeniach o przyszłym świecie jako naszym miejscu do życia. Przybliża kwestie degradacji środowiska naturalnego, globalnego ocieplenia, zaniku bioróżnorodności oraz miast przyszłości. Od 14 października można oglądać trzecią część pt. „Człowiek 2.0”, poświęconą granicom troski o zdrowie i jakość życia człowieka. Nauki przyrodnicze nie są już wyłącznie dziedzinami badawczymi. Konstruujemy części zamienne dla człowieka – drukujemy chrząstki, kości, a nawet bioniczne trzustki i kompletne nowości, jak trzeci kciuk. Łączymy mózgi z komputerami i komunikujemy się między sobą. Leki osiągają postać kwasów nukleinowych, białek, komórek albo… robotów. Rozumiemy biologię tak dobrze, że potrafimy w oparciu o nią nie tylko leczyć, ale także ulepszać samych siebie. Jak daleko się posuniemy?
Koncepcyjny Mercedes-Benz F 015 Luxury In Motion należy do najpopularniejszych, a zarazem jednego z najbardziej zjawiskowych eksponatów sekcji „Cyfrowy mózg?”. A ponieważ to samochód, który stara się odpowiedzieć na wyzwania najbliższej przyszłości, na czele z zanieczyszczeniem powietrza, korkami oraz bezpieczeństwem jazdy – doskonale wpisuje się w tematykę wystawy.
Ten rok jest dla Centrum Nauki Kopernik szczególny. W 2023 r. przypada 550. rocznica urodzin Mikołaja Kopernika. To okazja, by lepiej poznać patrona obiektu i jego przełomowe odkrycia. Poza astronomią Kopernik miał szerokie zainteresowania, podobnie jak inni renesansowi uczeni. Zajmował się medycyną, matematyką, prawem, kartografią, dyplomacją, filologią, a nawet strategią wojskową. Kierowała nim ciekawość, a odwaga i wytrwałość pomagały w dokonywaniu ważnych odkryć. Centrum Nauki Kopernik przybliża jego dokonania i oferuje odwiedzającym wiele atrakcji, na czele z robotem Kopernik, który dzięki sztucznej inteligencji potrafi porozmawiać o wszystkim i radzi sobie z najtrudniejszymi pytaniami.
Źródło: Mercedes-Benz