Mercedes-Benz zamierza wprowadzić technologię EQ Power w całym portfolio – silniki spalinowe mają otrzymać elektryczne wsparcie od Klasy A do Klasy S, od GLA do GLE. Swoją energię mają czerpać z akumulatorów, które będzie można wygodniej szybko ładować w domu, na stacji ładującej w pracy albo z publicznej sieci.
Aby określić, jak duże odległości średnio pokonują użytkownicy zelektryfikowanych pojazdów, centrum badawcze Mercedes-Benz Research wykorzystało metody takie jak aplikacja EQ Ready. Wyniki analizy wskazują, że 50-kilometrowy zasięg w trybie elektrycznym wystarcza do pokonania 90% wszystkich podróży.
Udział dłuższych wyjazdów jest znikomo mały – ponad 90% wszystkich przejazdów ma długość mniejszą niż 100 kilometrów, a prawie wszystkie podróże są krótsze niż 400 km. Trzecia generacja hybryd plug-in powinna być więc idealnie dopasowana do tych wyników.
Dla modeli z poprzecznie zamontowanym silnikiem oraz dwusprzęgłową przekładnią 8G-DCT Mercedes opracował kompaktowy moduł trakcyjny napędu hybrydowego z maszyną synchroniczną z magnesami trwałymi.
Stojan jest tu integralnym elementem obudowy modułu, a w wirnik silnika elektrycznego wbudowano mokre sprzęgło rozdzielające o niskiej stratności, pracujące w kąpieli olejowej. Chłodzenie stojana i wirnika „na żądanie” ma umożliwiać bezproblemowe wykorzystanie szczytowej i ciągłej mocy silnika elektrycznego.
Konstrukcja komponentów napędu hybrydowego ma pozwalać obejść się bez klasycznego rozrusznika 12 V – do rozruchu i wspomagania silnika spalinowego służy tylko jednostka elektryczna. Oprócz wysokiego poziomu efektywności kompaktowy zespół napędowy ma zapewniać dużą przyjemność z jazdy. Najważniejsze parametry techniczne kompaktowych hybryd Mercedes-Benz:
Do magazynowania energii służy akumulator litowo-jonowy o łącznej pojemności ok. 15,6 kWh. Może być on ładowany prądem przemiennym lub stałym. Gniazdo ładowania – w praktyce „elektryczny korek paliwa” – znajduje się na prawym tylnym błotniku.
Jak informuje Mercedes, kompaktowe hybrydy plug-in mogą być naładowane prądem przemiennym (AC) za pomocą ściennej ładowarki (wallboxa) z mocą 7,4 kW w ciągu 1 h 45 min (od 10 do 100% stanu naładowania). Szybsze ładowanie prądem stałym (DC) skraca czas ładowania do zaledwie 25 minut (od 10 do 80%).
Chłodzone wodą akumulatory o masie około 150 kg dostarcza spółka zależna Daimlera – Deutsche ACCUMOTIVE. W przypadku III generacji hybryd plug-in, znanych pod szyldem EQ Power, firma wykorzystuje akumulatory o zaawansowanej chemii komórkowej.
Przeskok z akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowych (LiFePo) na litowo-niklowo-kobaltowo-manganowe (Li-NMC) pozwolił zwiększyć pojemność ogniwa z 22 do 37 Ah. W rezultacie możliwe było nadanie akumulatorom bardziej zwartej konstrukcji, z korzyścią dla pojemności bagażnika oraz przestrzeni dostępnej dla podróżujących.
Od chwili wprowadzenia techniki hybrydowej w Mercedesie – w modelu S 400 Hybrid, w 2009 r. – układ napędowy tego typu jest systematycznie rozwijany pod kątem montażu wzdłużnego. W najnowszej generacji EQ Power przede wszystkim została przeprojektowana maszyna elektryczna w skrzyni biegów 9G-TRONIC dla napędu hybrydowego (maszyna elektryczna z magnesami trwałymi, z wewnętrznym wirnikiem). Wydajniejsza energoelektronika ma pozwalać na uzyskanie wyższych współczynników gęstości mocy i momentu obrotowego.
Kolejną innowację stanowi przekładnia hydrokinetyczna ze zintegrowanym sprzęgłem konwertera. Pomimo dalszego wzrostu mocy konstrukcja maszyny elektrycznej pozostaje kompaktowa. W sumie przekładnia jest tylko o 108 mm dłuższa niż podstawowa skrzynia 9G-TRONIC. Na potrzeby napędu hybrydowego wykorzystywana jest najmocniejsza wersja, o zdolności przenoszenia do 700 Nm momentu obrotowego.
Ten właśnie zespół napędowy świętował swoją premierę w Mercedesie GLE 350 de 4MATIC (ważone zużycie paliwa 1,1-0,7 l/100 km, ważone emisje CO2 28,0-18,0 g/km, ważone zużycie energii elektrycznej 31,4-27,0 kWh/100 km). W porównaniu z innymi hybrydami plug-in dysponuje on bardzo dużym zasięgiem w trybie elektrycznym. Kluczowe dane:
Dzięki akumulatorowi o pojemności wynoszącej 31,2 kWh, w trybie elektrycznym – przy odpowiednim stylu jazdy – GLE 350 de ma osiągać zasięg do 100 kilometrów (zgodnie z WLTP). W przypadku, gdyby nie był on wystarczający, samochód można także szybko naładować – korzystając z gniazda Combo (AC/DC), zlokalizowanego na lewym tylnym błotniku. Na stacjach szybkiego ładowania prądem stałym (DC) ładowanie od 10 do 80% stanu naładowania ma trwać około 20 minut (lub, w przybliżeniu, 30 minut od 10 do 100%).
Opcjonalnie, dzięki usłudze Mercedes me Charge, kierowcy hybryd plug-in Mercedes-Benz mają mieć dostęp do jednej z najbardziej rozległych sieci stacji ładowania na świecie. Korzystając z aplikacji Mercedes me lub systemu informacyjno-rozrywkowego MBUX (Mercedes-Benz User Experience), można uzyskać szczegółowe informacje na temat stacji ładowania lub rozpocząć nawigację do punktu ładowania. Naturalne rozpoznawanie mowy w systemie MBUX ma pozwalać znaleźć stacje zlokalizowane w pobliżu lub na wybranej trasie.
Aby odległości przejeżdżane pomiędzy poszczególnymi ładowaniami były jak najdłuższe, a czas ładowania był możliwie krótki, samochodowa elektronika w modelach EQ Power ma wspierać kierowcę w efektywnej jeździe – a to za sprawą inteligentnej, bazującej na pokonywanej trasie strategii działania.
Rekomenduje ona elektryczny tryb jazdy wtedy, gdy jest to najbardziej uzasadnione, biorąc pod uwagę np. dane nawigacji, topografię terenu, ograniczenia prędkości oraz warunki drogowe dla całej planowanej trasy. Asystent znany jako ECO Assist ma wspierać kierowcę, wcielając się w rolę trenera zrównoważonego stylu jazdy i pomagać oszczędzać prąd oraz paliwo. Jeśli zalecenia ECO Assist są systematycznie wdrażane w życie, w porównaniu z normalnym profilem jazdy zużycie ma być zmniejszone nawet o 5%.
Źródło: Daimler