Mewa: Textilsharing pozwala zoptymalizować koszty warsztatu | MOTOFAKTOR

Mewa: Textilsharing pozwala zoptymalizować koszty warsztatu

O oszczędnościach związanych z wypożyczaniem czyściw, i nie tylko, rozmawiamy z Piotrem Borowczykiem, prezesem zarządu MEWA Textil-Service Sp. z o.o.
28/03/2023

Warsztat samochodowy to nie tylko naprawa samochodów, ale też produkcja odpadów. Każdy posiadacz odpadów, niezależnie od tego, w jaki sposób wszedł w posiadanie tych odpadów musi prowadzić ich ewidencję. Czy zanieczyszczone olejem lub innymi płynami czyściwa podlegają takiej ewidencji?

Piotr Borowczyk, prezes zarządu MEWA Textil-Service Sp. z o.o. (przedstawiciel firmy Mewa w Polsce)
Piotr Borowczyk, prezes zarządu MEWA Textil-Service Sp. z o.o. (przedstawiciel firmy Mewa w Polsce), Fot. Mewa

Nie. Zaolejone czyściwa nie podlegają ewidencji odpadów, ponieważ nie są odpadami. W procesie prania czyściwa są prane, a substancje zawarte w czyściwach są odseparowywane i wykorzystywane w dalszych procesach produkcyjnych.

Czy skorzystanie z firmy obsługującej obrót czyściwami lub ubraniami roboczymi zwalnia warsztat z prowadzenia takiej ewidencji?

Tak, tekstylia wynajmowane wraz z usługą prania nie podlegają ewidencji i sprawozdawczości dla organów ochrony środowiska.

Co z matami olejowymi? Te co prawda nie są czyszczone, lecz muszą zostać zutylizowane – czy Mewa także się tym zajmuje?

W firmie Mewa można wypożyczyć także maty olejowe. Są one, podobnie jak czyściwa, także prane, czyszczone i ponownie dostarczane do użytkownika w ramach wymiany. Utylizowane są jedynie maty całkowicie zużyte po kilkudziesięciu praniach.

Mata olejowa MEWA Multitex®, Fot. Mewa

Z czego można zrezygnować, z jakich produktów/akcesoriów albo co warto wprowadzić, by obniżyć koszty gospodarowania odpadami w warsztacie samochodowym.

Warto zrezygnować z jednorazowych szmatek do czyszczenia, które stale trzeba uzupełniać (kupować nowe) i które nie zawsze są odpowiedniej jakości. Takie zabrudzone czyściwa (a także zawarte w nich substancje w tym oleje ) nie podlegają pod przepisy gospodarowania odpadami, a co za tym idzie obniżają koszty warsztatu w tym zakresie. Wynajem czyściw w ramach systemu pełnej usługi tzw. Textilsharing (dostawa – odbiór – pranie i czyszczenie – ponowna dostawa do użytkownika) pozwala zoptymalizować koszty użytkowania dzięki możliwości dokładnej ich kalkulacji, w zależności od ustalonego harmonogramu wymiany czyściw oraz ich ilości. Istnieje możliwość przetestowania usługi wynajmu przez kilka tygodni.

Co zrobić, aby obniżyć koszty wykorzystania odzieży roboczej i czyściw stosowanych w warsztacie?

Wynajmować odzież i czyściwa, a nie je kupować za każdym razem. Mówiąc o obniżeniu kosztów należy oczywiście analizować wszystkie elementy kosztowe występujące w działalności warsztatu. Liczą się nie tylko koszty samych tekstyliów czy ich wynajmu, ale także efektywność proponowanych systemów, dzięki którym nie musimy poświęcać czasu i energii (co także kosztuje) na np. procesy zakupowe, segregacji i utylizacji, raportowania itp. Nie zapominajmy również o komforcie pracowników, który staje się w obecnych czasach coraz ważniejszym aspektem utrzymania dobrego personelu w firmie, a który również w długofalowej perspektywie przynosi wymierne korzyści (np. większe zadowolenie pracownika to niższa rotacja i mniejsze koszty zatrudnienia i szkolenia, a przede wszystkim lepsza jakość pracy, a co za tym idzie większe zadowolenie Klientów).

Jakie są największe problemy warsztatów związane z obrotem i utylizacją czyściw warsztatowych?

W przypadku czyściw jednorazowych właściciel warsztatu musi sam zadbać o ich zakup, co związane jest z nakładami organizacyjnymi oraz czasem. Sam musi także zatroszczyć się o utylizację czyściw, poza tym musi on spełnić obowiązki w zakresie sprawozdawczości dla organów ochrony środowiska. To odrywa go od właściwej działalności. Usługodawca oferujący tekstylia przemysłowe bierze te wszystkie kwestie na siebie. Poza tym ustalenie z góry terminów i ilości czyściw, jakie mają być dostarczane do warsztatu, pozwala lepiej zaplanować ich wykorzystanie oraz koszty. Nie zapominajmy także o konieczności bezpiecznego przechowywania zabrudzonych czyściw. Przechowywanie wynajmowanego czyściwo w przystosowanych do tego zamykanych opakowaniach znacząco redukuje zagrożenie pożarem.

Czyściwo Mewatex®, Fot. Mewa

Czy każdy rodzaj czyściwa lub maty można oczyścić i wykorzystać ponownie?

Można tak zrobić z czyściwami wielokrotnego użytku Mewatex® (mogą być prane do 50 razy) oraz matami Multitex® firmy Mewa.

Czy są dostępne różne rodzaje czyściw i mat olejowych - zależnie od ich zastosowania? Jakie to rodzaje i czym się od siebie różnią?

Są cztery rodzaje czyściw, jakie oferuje firma Mewa: MEWATEX® to wytrzymałe czyściwo do zastosowania wszędzie tam, gdzie trzeba usunąć zanieczyszczenia powstałe na skutek działania olejów, farb, rozpuszczalników lub tłuszczy. Czyściwo to nawet przy ekstremalnym obciążeniu zawsze zachowuje swoje właściwości. MEWATEX PLUS® jest czyściwem o mniejszym stopniu występowania kłaczków przeznaczonym do usuwania zanieczyszczeń z powierzchni wrażliwych. Do czyszczenia i polerowania szczególnie delikatnych i wrażliwych powierzchni jak np. karoserie samochodowe lub wewnętrzne powierzchnie wysokiej jakości turbin czy wałów napędowych najlepiej nadaje się czyściwo MEWATEX ULTRA®. Jeśli natomiast trzeba oczyścić nadzwyczaj delikatne elementy, najlepiej w tym przypadku sprawdza się czyściwo MEWA PROTEX®.

 

Do bezpiecznego przechowywania i transportu zużytych czyściw służą bezpiecznie pojemniki SaCon, opracowane specjalnie w tym celu przez firmę Mewa.

 

Czyściwa oznaczone są także napisem w różnych kolorach, zależenie od tego, w jakiej branży są stosowane . Czerwony napis oznacza czyściwa do zastosowania w warsztatach i przemyśle samochodowym, niebieskie – w zakładach przemysłowych, a zielone – w drukarniach.

 

Jest jeden rodzaj mat olejowych. Ma ona wymiary 60 x 90 cm i jest w stanie wchłonąć do trzech litrów cieczy, mimo, iż sama waży tylko 600 gramów, ale co ciekawe, maty można łączyć ze sobą i tym samym zabezpieczać duże powierzchnie przed wyciekiem szkodliwych substancji.

Czy zdaniem firmy Mewa warsztaty samochodowe dobrze radzą sobie z gospodarowaniem odpadami?

Świadomość ekologiczna właścicieli warsztatów wzrosła ostatnio w sposób zauważalny, ale ciągle jest jeszcze jednak sporo do zrobienia w tym zakresie. Zauważalny jest jednak różny poziom świadomości ekologicznej pomiędzy poszczególnymi warsztatami.

Jak nasz rynek gospodarowania odpadami w warsztatach wygląda w porównaniu z innymi krajami?

Nie ma oczywiście kraju, gdzie moglibyśmy powiedzieć że już wszystko w tym zakresie zostało zrobione, ale Polska w ostatnich latach bardzo znacząco skraca dystans do najlepszych robiąc szybkie postępy w zakresie świadomości ekologicznej oraz gospodarki odpadami. Dotyczy to także warsztatów samochodowych. Wiele zależy od samych warsztatów, ich właścicieli i pracowników, ale dużą rolę odgrywa także całe otoczenie ( w tym organizacyjne ułatwienia, a także przepisy oraz ich skuteczne egzekwowanie).

Czy planowane jest poszerzenie usług dla branży warsztatowej o inne produkty z zakresu czystości i obrotu odpadami?

Firma Mewa dopiero rozbudowuje swoją pozycję na rynku polskim. W ramach poszerzania swojej działalności będą wprowadzane do oferty także dodatkowe produkty i usługi.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).