Od 1 lipca 2020 r. szef KAS odpowiada za pobór opłaty za przejazd autostradą na dwóch odcinkach: Konin – Stryków (A2) oraz Wrocław – Sośnica (A4). Obecnie opłata za przejazd na tych odcinkach jest pobierana w sposób manualny, z wykorzystaniem tzw. bramek lub elektronicznie, przy użyciu dedykowanych urządzeń OBU (viaBOX lub viaAUTO) w technologii radiowej (DSRC).
Przygotowujemy rozwiązania, które pozwolą na odejście od manualnego poboru opłaty za przejazd autostradą i likwidację tzw. bramek. Naszym celem jest pobór wszystkich opłat drogowych w jednym systemie bezbramkowym. Chcemy w pełni wykorzystać potencjał nowych technologii i stworzyć system, który będzie bezpieczny i wygodny dla użytkowników dróg.
minister finansów - Tadeusz KościńskiWprowadzimy pobór opłaty za przejazd autostradą w trybie „free flow” czyli bez konieczności zatrzymywania pojazdów w punktach poboru opłat. Nie będzie to oznaczać obowiązku wyposażenia samochodów osobowych w nadajniki GPS. Chcemy, żeby system e-Toll był wykorzystywany przez Krajową Administrację Skarbową do poboru wszystkich opłat drogowych. Przekazywanie danych geolokalizacyjnych dla pojazdów lekkich jest opcjonalne.
szefowa KAS - Magdalena RzeczkowskaMF i KAS planują wprowadzić dwie możliwości opłacania przejazdu autostradą przez pojazdy lekkie (o masie do 3,5 tony):
Dzięki przygotowaniu interfejsu API dla chętnych przedsiębiorców, bilet autostradowy będzie można kupić poprzez nowoczesne kanały dystrybucji online jak np. serwis internetowy, terminale samoobsługowe, bezpłatną aplikację mobilną, aplikacje bankowe czy integrujące płatności.
Bilet będzie można również kupić na stacji paliw czy w kiosku, co będzie wygodne dla osób, które nie korzystają z rozwiązań cyfrowych.
Z punktu widzenia niektórych użytkowników dróg, zaletą będzie zakup biletu autostradowego, bez konieczności przekazywania danych geolokalizacyjnych i wykorzystywania urządzenia z nadajnikiem GPS.
Wprowadzenie bezbramkowego poboru opłat to mają być przede wszystkim korzyści dla użytkowników dróg: większe bezpieczeństwo przejazdu, ograniczenie zatorów, oszczędność czasu.
Proponowane rozwiązania otwierać mają również drogę do wprowadzenia interoperacyjności na poziomie krajowym, we współpracy z koncesjonariuszami. To możliwość objęcia jednolitym systemem poboru opłat także odcinków autostrad koncesyjnych.
Ze względu na wiążące Ministerstwo Finansów umowy z podwykonawcami na obsługę bramek, najwcześniejszym możliwym terminem zaprzestania poboru opłaty za przejazd autostradą w sposób manualny ma być IV kwartał 2021 r. Możliwość rozliczania opłaty za przejazd autostradą dla pojazdów lekkich w Systemie Poboru Opłaty Elektronicznej KAS z wykorzystaniem aplikacji ma być uruchomiona wcześniej, wraz ze startem systemu e-Toll.
Przewidywane jest wprowadzenie 3-miesięcznego okresu przejściowego, w którym będą funkcjonować oba systemy poboru opłat (wygaszany system oparty na technologii DSRC oraz nowy bazujący na geolokalizacji). Rozwiązanie to ma ułatwić użytkownikom dróg płatnych dostosowanie się do zmiany i pozwolić na płynne przejście do nowego systemu.
Źródło: Ministerstwo Finansów/Krajowa Administracja Skarbowa