Opona Michelin CrossClimate 2, jak podaje producent, łączy wiele, czasem pozornie niedających się pogodzić, osiągów i łatwo radzi sobie z różnymi warunkami pogodowymi we wszystkich porach roku. Opona ma zapewniać:
Oznaczenie 3PMSF (3 szczyty górskie i płatek śniegu) na bokach Michelin CrossClimate 2 potwierdza, że oponę można stosować zimą, także w krajach, gdzie stosowanie opon zimowych jest obowiązkowe[1][2].
Michelin CrossClimate 2 stanowi połączenie zaawansowanych technologii, które zastosowano we wszystkich elementach opony – głównie w mieszance gumy i rzeźbie bieżnika.
CrossClimate 2 – zarówno nowa, jak i po zużyciu bieżnika do dopuszczalnego poziomu (zgodnego z przepisami krajowymi dotyczącymi użytkowania opon zimowych) – zwyciężyła w sześciu z dziewięciu testów przeprowadzonych w latach 2020 i 2021 [1][2][3][6][10][11] – głównie w kategoriach skuteczności hamowania i trakcji. Opona wyróżnia się również wysoką trwałością dzięki mieszankom gumy i ząbkowanym lamelom, które obniżają opory toczenia i zwiększają trwałość opony[3].
Dzięki większej trwałości, opony CrossClimate 2 można wymieniać rzadziej – dopiero po zużyciu bieżnika do dopuszczalnego poziomu. Mniej opon do wymiany to mniej zużytych surowców i mniej odpadów. Z kolei niższe opory toczenia obniżają emisję CO2. Opory toczenia CrossClimate 2 są porównywalne z oporami standardowej opony letniej[4]. Ponadto dzięki większej trwałości opon kierowcy mogą cieszyć się lepszym stosunkiem jakości do ceny, a za sprawą niższych oporów toczenia, obniżeniem zużycia paliwa[5][6].
CrossClimate 2 jest dostępna na koła o średnicy od 15 do 20 cali. Na liście 115 wersji rozmiarowych jest 65 nowych pozycji, czyli o 40% więcej niż przy poprzednim modelu Michelin CrossClimate+.
Nowość Michelin jest produkowana w siedmiu europejskich fabrykach, głównie we Francji, a także w Polsce, Niemczech, Włoszech i Hiszpanii.
Gama opon Michelin CrossClimate wywarła ogromny wpływ na europejski rynek opon całorocznych, który od premiery opony w 2015 r. wzrasta o ok. 19%. rocznie[7]. Co więcej, opony całoroczne to jedyny segment, który mógł poszczycić się nieprzerwanym wzrostem podczas pandemii[8]. Szacuje się, że w ciągu najbliższych pięciu lat tempo wzrostu segmentu będzie utrzymywało się na poziomie powyżej 16% rocznie[9].
Michelin CrossClimate 2 zajmuje najwyższe miejsca w europejskich testach segmentu opon całorocznych:
1. 1. miejsce pod względem hamowania:
2. 1. miejsce w trakcji na śniegu od pierwszego do ostatniego kilometra (opony nowe i o dopuszczalnym poziome zużycia) [13][14]
3. 2. miejsce w hamowaniu na mokrej nawierzchni (opony nowe)[15]
4. Znakomity przebieg i opór toczenia[16][17]
[1] Wyniki przeprowadzonych przez TÜV SÜV Product Service na zlecenie Michelin (luty 2021) testów hamowania na śniegu od 30 km/h do 10 km/h opon nowych i z bieżnikiem startym maszynowo do głębokości 2 mm w rozmiarze 205/55 R16 94V XL zamontowanych w VW Golf 7. Testowane opony MICHELIN CrossClimate 2 (nowa: 100% – zużycie: 100%), MICHELIN CrossClimate+ (nowa: 95% – zużycie: 88,1%), BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nowa: 92,4% – zużycie: 70,9%), CONTINENTAL AllSeasonContact (nowa: 99,5% – zużycie: 96,4%), GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (nowa: 97,6% – zużycie: 94,1%), PIRELLI Cinturato All Season Plus (nowa: 81,9% – zużycie: 77,0%).
[2] Wyniki przeprowadzonych przez TÜV SÜV Product Service na zlecenie Michelin (luty 2021) testów trakcji na śniegu opon nowych i z bieżnikiem startym maszynowo do głębokości 2 mm (zużycie) w rozmiarze 205/55 R16 94V XL zamontowanych w VW Golf 7. Testowane opony: MICHELIN CrossClimate 2 (nowa: 100% – zużycie: 100%), MICHELIN CrossClimate+ (nowa: 95,1% – zużycie: 87,5%), BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nowa: 84,6% – zużycie: 65,2%), CONTINENTAL AllSeasonContact (nowa: 95,6% – zużycie: 91,9%), GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (nowa: 94,6% – zużycie: 90,6%), PIRELLI Cinturato All Season Plus (nowa: 72,0% – zużycie: 54,2%).
[3] Wyniki przeprowadzonych przez TÜV SÜV Product Service na zlecenie Michelin (grudzień 2020) testów trwałości opon w rozmiarze 205/55 R16 94V XL zamontowanych w VW Golf 7. Testowane opony: MICHELIN CrossClimate 2 (100%), CONTINENTAL AllSeasonContact (100,8%), GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (108,4%), BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (69,7%), PIRELLI Cinturato All Season Plus (96,9%). Test trwałości przeprowadzony w warunkach przeciętnego rzeczywistego użytkowania (D50) na dystansie 14 460 km z ekstrapolacją wyników do zużycia bieżnika do 1,6 mm.
[4] MICHELIN CrossClimate 2 posiada klasę B (na skali A-B-C-E) oporu toczenia z europejskich etykiet.
[5] Wyniki przeprowadzonych przez TÜV SÜV Product Service na zlecenie Michelin (grudzień 2020) testów trwałości opon w rozmiarze 205/55 R16 94V XL zamontowanych w VW Golf 7. Testowane opony: MICHELIN CrossClimate 2 (100%), CONTINENTAL AllSeasonContact (100,8%), GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (108,4%), BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (69,7%), PIRELLI Cinturato All Season Plus (96,9%). Test trwałości przeprowadzony w warunkach przeciętnego rzeczywistego użytkowania (D50) na dystansie 14 460 km z ekstrapolacją wyników do zużycia bieżnika do 1,6 mm.
[6] Testy oporu toczenia przeprowadzone na maszynie przez Applus Idiada na zlecenie Michelin (sierpień 2020). Porównanie opon MICHELIN CrossClimate 2 (7,30 kg/t) i MICHELIN CrossClimate+ (8,20 kg/t) w rozmiarze 205/55 R16 94V XL. Ekoodpowiedzialna jazda zależy w głównej mierze od stylu prowadzenia, pojazdu i ciśnienia w oponach. W większości rozmiarów MICHELIN CrossClimate 2 posiada klasę B (na skali A-B-C-E) oporu toczenia z europejskich etykiet. Jest to porównywalne do standardu opon letnich klasy premium, ponieważ większość z nich posiada ocenę B i wyższą według Product Tracking – Average Premium Summer tyre market in Europe – 2021.
[7] Dane wewnętrzne Michelin.
[8] Źródło: Europejskie Stowarzyszenie Producentów Opon i Gumy (ETRMA)
[9] Dane wewnętrzne Michelin.
[10] Wyniki przeprowadzonych przez TÜV SÜD Product Service na zlecenie Michelin (luty 2021) testów hamowania na suchej nawierzchni od 100 km/h do 0 km/h opon w rozmiarze 205/55 R16 94V XL zamontowanych w VW Golf 7. Testowane opony: MICHELIN CrossClimate 2 (100%), MICHELIN CrossClimate+ (96,2%), BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (98,1%), CONTINENTAL AllSeasonContact (92,4%), GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (89,9%), PIRELLI Cinturato All Season Plus (89,4%).
[11] Wyniki przeprowadzonych przez TÜV SÜV Product Service na zlecenie Michelin (październik-kwiecień 2021) testów hamowania na mokrej nawierzchni od 80 km/h do 20 km/h opon nowych i o dopuszczalnym poziomie zużycia („dopuszczalny poziom zużycia” oznacza opony z bieżnikiem startym maszynowo do głębokości wskaźnika zużycia bieżnika zgodnie z regulaminem nr 30 EKG ONZ (ECE R30r03f)) w rozmiarze 205/55 R16 94V XL zamontowanych w VW Golf 7. Testowane opony: MICHELIN CrossClimate 2 (nowa: 100% – zużycie: 100%), MICHELIN CrossClimate+ (nowa: 98,2% – zużycie: 101,1%), BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nowa: 103,2% – zużycie: 99,5%), CONTINENTAL AllSeasonContact (nowa: 94,9% – zużycie: 96,1%), GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (nowa: 96,7% – zużycie: 89%), PIRELLI Cinturato All Season Plus (nowa: 97,4% – zużycie: 94,5%).
[12] Wyniki przeprowadzonych przez TÜV SÜV Product Service na zlecenie Michelin (luty 2021) testów hamowania na śniegu od 30 km/h do 10 km/h opon nowych i z bieżnikiem startym maszynowo do głębokości 2 mm w rozmiarze 205/55 R16 94V XL zamontowanych w VW Golf 7. Testowane opony MICHELIN CrossClimate 2 (nowa: 100% – zużycie: 100%), MICHELIN CrossClimate+ (nowa: 95% – zużycie: 88,1%), BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nowa: 92,4% – zużycie: 70,9%), CONTINENTAL AllSeasonContact (nowa: 99,5% – zużycie: 96,4%), GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (nowa: 97,6% – zużycie: 94,1%), PIRELLI Cinturato All Season Plus (nowa: 81,9% – zużycie: 77,0%).
[13] Wyniki przeprowadzonych przez TÜV SÜV Product Service na zlecenie Michelin (luty 2021) testów hamowania na śniegu od 30 km/h do 10 km/h opon nowych i z bieżnikiem startym maszynowo do głębokości 2 mm w rozmiarze 205/55 R16 94V XL zamontowanych w VW Golf 7. Testowane opony MICHELIN CrossClimate 2 (nowa: 100% – zużycie: 100%), MICHELIN CrossClimate+ (nowa: 95% – zużycie: 88,1%), BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nowa: 92,4% – zużycie: 70,9%), CONTINENTAL AllSeasonContact (nowa: 99,5% – zużycie: 96,4%), GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (nowa: 97,6% – zużycie: 94,1%), PIRELLI Cinturato All Season Plus (nowa: 81,9% – zużycie: 77,0%).
[14] Wyniki przeprowadzonych przez TÜV SÜV Product Service na zlecenie Michelin (luty 2021) testów trakcji na śniegu opon nowych i z bieżnikiem startym maszynowo do głębokości 2 mm (zużycie) w rozmiarze 205/55 R16 94V XL zamontowanych w VW Golf 7. Testowane opony: MICHELIN CrossClimate 2 (nowa: 100% – zużycie: 100%), MICHELIN CrossClimate+ (nowa: 95,1% – zużycie: 87,5%), BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nowa: 84,6% – zużycie: 65,2%), CONTINENTAL AllSeasonContact (nowa: 95,6% – zużycie: 91,9%), GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (nowa: 94,6% – zużycie: 90,6%), PIRELLI Cinturato All Season Plus (nowa: 72,0% – zużycie: 54,2%).
[15] Wyniki przeprowadzonych przez TÜV SÜV Product Service na zlecenie Michelin (październik -kwiecień 2021) testów hamowania na mokrej nawierzchni od 80 km/h do 20 km/h opon nowych i o dopuszczalnym poziomie zużycia („dopuszczalny poziom zużycia” oznacza opony z bieżnikiem startym maszynowo do głębokości wskaźnika zużycia bieżnika zgodnie z regulaminem nr 30 EKG ONZ (ECE R30r03f)) w rozmiarze 205/55 R16 94V XL zamontowanych w VW Golf 7. Testowane opony: MICHELIN CrossClimate 2 (nowa: 100% – zużycie: 100%), MICHELIN CrossClimate+ (nowa: 98,2% – zużycie: 101,1%), BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nowa: 103,2% – zużycie: 99,5%), CONTINENTAL AllSeasonContact (nowa: 94,9% – zużycie: 96,1%), GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (nowa: 96,7% – zużycie: 89%), PIRELLI Cinturato All Season Plus (nowa: 97,4% – zużycie: 94,5%).
[16] Wyniki przeprowadzonych przez TÜV SÜV Product Service na zlecenie Michelin (grudzień 2020) testów trwałości opon w rozmiarze 205/55 R16 94V XL zamontowanych w VW Golf 7. Testowane opony: MICHELIN CrossClimate 2 (100%), CONTINENTAL AllSeasonContact (100,8%), GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (108,4%), BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (69,7%), PIRELLI Cinturato All Season Plus (96,9%). Test trwałości przeprowadzony w warunkach przeciętnego rzeczywistego użytkowania (D50) na dystansie 14 460 km z ekstrapolacją wyników do zużycia bieżnika do 1,6 mm.
[17] Testy oporu toczenia przeprowadzone na maszynie przez Applus Idiada na zlecenie Michelin (sierpień 2020). Porównanie opon MICHELIN CrossClimate 2 (7,30 kg/t) i MICHELIN CrossClimate+ (8,20 kg/t) w rozmiarze 205/55 R16 94V XL. Ekoodpowiedzialna jazda zależy w głównej mierze od stylu prowadzenia, pojazdu i ciśnienia w oponach. W większości rozmiarów MICHELIN CrossClimate 2 posiada klasę B (na skali A-B-C-E) oporu toczenia z europejskich etykiet. Jest to porównywalne do standardu opon letnich klasy premium, ponieważ większość z nich posiada ocenę B i wyższą według Product Tracking – Average Premium Summer tyre market in Europe – 2021.
Źródło: Michelin