Michelin Olsztyn wykorzysta zużyte opony | MOTOFAKTOR

Michelin Olsztyn wykorzysta zużyte opony

Za sprawą zakładu Lehigh Technologies działającego przy olsztyńskiej fabryce Michelin opony poddane recyklingowi zostaną przerobione na pyły gumowe.

 

 

We wtorek, 30 maja br., nastąpiło otwarcie nowego zakładu produkcji pyłów gumowych przy olsztyńskiej fabryce Michelin. Procesem przetwarzania zajmie się firma Lehigh Technologies należąca do Grupy Michelin. Budowa nowego zakładu w Polsce to początek europejskiej ekspansji amerykańskiej spółki.

 

Lehigh Technologies należąca do Grupy Michelin to specjalistyczna firma z branży chemicznej, która do produkcji pyłów gumowych wykorzystuje rocznie około miliona opon wycofanych z eksploatacji. W ten sposób zagospodarowuje zużyte lub uszkodzone ogumienie, które w przeciwnym razie zostałoby spalone lub wyrzucone na wysypisko śmieci.

Fabryka Lehigh Technologies w Georgii, Fot. Michelin

Firma posiada swoją siedzibę w Atlancie i jest właścicielem największego na świecie zakładu produkcji pyłów gumowych zlokalizowanego w Tucker w Stanach Zjednoczonych. Jego roczna zdolność produkcyjna wynosi ponad 60 tys. ton. Budowa nowego zakładu Lehigh Technologies w Polsce to początek europejskiej ekspansji spółki. W fabryce w Olsztynie ma wytwarzać 10 tys. ton pyłów gumowych rocznie.

 

Pyły gumowe, zwane też mikronizowanymi proszkami gumowymi, to zrównoważone środowiskowo materiały używane do produkcji opon o wysokich osiągach, modyfikacji asfaltu, poliuretanów, gumy pierwotnej, betonu, zapraw cementowych, powłok wodoodpornych czy klocków hamulcowych.

Pyły gumowe wykorzystuje się w produkcji asfaltu, Fot. Michelin

Wykorzystanie pyłów gumowych nie tylko przyczynia się do zmniejszenia ilości odpadów, lecz także zapewnia niższe koszty produkcji i podnosi jakość produktów. Przykładowo fabryka opon do samochodów osobowych, produkująca 10 milionów sztuk ogumienia rocznie, dzięki wykorzystaniu pyłów gumowych może zaoszczędzić w tym czasie ponad 2 miliony dolarów. Asfalt i beton, do wytworzenia którego wykorzystano pyły gumowe, jest bardziej wydajny i trwały.

 

Lehigh Technologies wykorzystuje nowatorską, opatentowaną technologię Cryogenic Turbo Mill umożliwiającą produkcję pyłu o drobniejszej strukturze i wyższej jakości niż materiał powstały w wyniku prostego recyklingu.

Opony do utylizacji, Fot. Michelin

Przekształcanie zużytych opon w produkty o wysokiej wartości to przykład zrównoważonego gospodarowania odpadami i krok w kierunku rozwiązania ważnego problemu środowiskowego, jakim jest zużyte ogumienie i inne poprzemysłowe materiały z gumy.

 

Grupa Michelin postawiła sobie za cel produkowanie od 2030 r. opon składających się w 40% z materiałów biodegradowalnych. W 2050 r. wskaźnik ten ma wynosić 100%.

 

Źródło: Michelin

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).