Michelin za unijnym rozporządzeniem R117-04 | MOTOFAKTOR

Michelin za unijnym rozporządzeniem R117-04

Michelin popiera zapisy nowego rozporządzenia UE R117-04 w zakresie osiągów nowych opon samochodowych w momencie ich zużycia. Obowiązuje ono od 1 lipca br.

  • Nowe europejskie rozporządzenie R117-04 ma przysłużyć się poprawie bezpieczeństwa przy większym poszanowaniu środowiska i ochronie siły nabywczej kierowców
  • Rygorystyczny test pozwala bezpiecznie eksploatować opony aż do dopuszczalnego prawnie limitu zużycia bieżnika, wynoszącego 1,6 mm
  • Według badania Michelin, 50% opon jest wycofywanych z eksploatacji przed osiągnięciem głębokości bieżnika wynoszącej 3 mm[1]. W skali globalnej, każdego roku 400 milionów opon staje się przedwcześnie odpadem
  • Więcej informacji w polskiej (i nie tylko) branży aftermarketowej i motoryzacyjnej znajdziesz na stronie głównej Motofaktora 
  • Jeśli chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży — zapisz się na nasz newsletter

Unijne rozporządzenie UE R117-04 ma przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa oraz przynieść korzyści dla środowiska i siły nabywczej kierowców. Założenia te pokrywają się z wizją Michelin, w związku z tym producent oponiarski otwarcie popiera zapisy nowego prawa, które obejmuje specjalny rygorystyczny test ogumienia, który ma przekonać kierowców do jego dłuższej eksploatacji.

Rygorystyczny test na rzecz bezpieczeństwa

Zatwierdzony przez instytucje europejskie test hamowania na mokrej nawierzchni ocenia, jaką odległość potrzebuje pojazd, aby zmniejszyć prędkość z 80 do 20 km/h na standardowej drodze pokrytej 1 mm warstwy wody. Test ten uwzględnia również istotne parametry, takie jak współczynnik przyczepności do nawierzchni czy temperaturę otoczenia. Badania dotyczące mokrej nawierzchni są uznawane za standard w ocenie bezpieczeństwa nowych opon i są szeroko akceptowane przez przemysł oponiarski. Odbiegają one również od standardowych warunków, odzwierciedlając bardziej ekstremalne sytuacje, z jakimi kierowcy mogą się zetknąć w ruchu drogowym.

Michelin systematycznie stawia na projektowanie opon, które zapewnią wysoką wydajność na każdym etapie ich eksploatacji. Na przykład, opona Michelin, która ma zużyty bieżnik poniżej połowy, została zaprojektowana tak, by zachować swoje właściwości hamowania na mokrej nawierzchni i w porównaniu do nowej opony konkurencji[2], potrafi hamować średnio o 3,4 m krócej. Ta różnica odpowiada mniej więcej długości samochodu, co ma kluczowe znaczenie w nagłych sytuacjach.

Michelin cieszy się światową renomą dzięki swoim znacznym inwestycjom w badania i rozwój. Co roku Grupa Michelin przeznacza blisko 1,2 miliarda euro na innowacje oraz rozwój technologii. Takie działania umożliwiają 6000 pracowników naukowych Michelin opracowywanie nowych konstrukcji opon, innowacyjnych wzorów bieżników i odkrywanie materiałów kompozytowych o unikalnych właściwościach. Decyzje podejmowane przez Michelin w trakcie projektowania opon mają zapewniać bezpieczeństwo, bez względu na to, czy opona jest nowa, czy też w stanie zużycia poniżej 50% bieżnika.

Fot. Michelin

Rozporządzenie na rzecz środowiska i siły nabywczej kierowców

Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez Michelin, aż 50% opon jest wycofywanych z użycia przed osiągnięciem głębokości bieżnika wynoszącej 3 mm.

Nowe rozporządzenie może znacząco wpłynąć na popyt na nowe opony w Europie, powodując jego spadek o 128 milionów sztuk rocznie [3]. W rezultacie przewiduje się redukcję emisji CO2 o około 6,6 miliona ton metrycznych [4]. Na poziomie globalnym, co roku przedwcześnie wycofywanych jest 400 milionów opon, co pozwoliłoby zredukować emisję o 35 milionów ton metrycznych CO2, co odpowiada emisjom Nowego Jorku w ciągu sześciu miesięcy.

Dłuższa żywotność opon przyczynić ma się również do ochrony siły nabywczej konsumentów. Szacuje się, że europejscy kierowcy mogliby zaoszczędzić niemal 7 miliardów euro rocznie [5].

[1] Na podstawie danych ScrapYard AGB (wewnętrzne badania Michelin dotyczące kilku tysięcy skontrolowanych opon: 128 000 zużytych opon wszystkich marek, na całym świecie).
[2] Testy przeprowadzone przez Michelin 20 września 2018 r. w ośrodku „ATP Automotive Testing” w Papenburgu w Niemczech na oponach w rozmiarze 205/55 R16 i zarejestrowane przez urzędnika sądowego.
[3] Dane z raportu Ernst & Young „Planowane starzenie nie jest nieuniknione” – maj 2017
[4] Według wewnętrznych obliczeń dokonanych na podstawie danych z raportu Ernst & Young „Planowane starzenie nie jest nieuniknione”, maj 2017.
[5] Dane z raportu Ernst & Young, „Planowane starzenie nie jest nieuniknione,” maj 2017.

Źródło: Michelin

 

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami? 

belka Wiadomości Google

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).