Michelin zlikwiduje ponad 2 tys. miejsc pracy we Francji | MOTOFAKTOR

Michelin zlikwiduje ponad 2 tys. miejsc pracy we Francji

Za sprawą "planu uproszczenia i konkurencyjności" Michelin zamierza ograniczyć zatrudnienie we Francji o 2,3 tys. etatów.

W ciągu ostatnich 10 lat Michelin stanął w obliczu głębokich, strukturalnych zmian na światowym rynku opon, na czele z ogromnym napływem tanich produktów. Dlatego Grupa musi wspierać strategiczne zmiany w swojej działalności, aby przygotować się na przyszłość. Dzieje się tak zwłaszcza we Francji, gdzie aby pozostać na rynku, musi znacząco zwiększyć swoją konkurencyjność.

 

W związku z tym Grupa Michelin planuje unowocześnić swoje zakłady i umocnić swoją pozycję w dziedzinie opon premium i specjalistycznych. Jednocześnie Michelin ma kontynuować swoją strategię lokalizowania nowych przedsiębiorstw o wysokiej wartości dodanej we Francji, w szczególności w dziedzinie usług, zrównoważonych materiałów, transformacji energetycznej i recyklingu.

Trzyletni plan upraszczania i konkurencyjności

Działalność we Francji ma dla Michelin duże znaczenie, dlatego Grupa musi znacznie poprawić swoje ogólne wyniki przez inwestowanie w przyszłość, kontynuację modernizacji swojej francuskiej działalności produkcyjnej, korporacyjnej i administracyjnej oraz wzmacnianie swojej konkurencyjności.

 

W przypadku podmiotów korporacyjnych i administracyjnych istnieją dwa cele. Pierwszym jest wyeliminowanie zawiłości trybów pracy, które – jak uznali pracownicy – stanowią obecnie przeszkodę dla efektywności operacyjnej i lepszych warunków pracy dla wszystkich. Drugim celem jest alokacja odpowiednich zasobów, które mają pomóc Grupie utrzymać w ciągu najbliższych trzech lat drogę do redukcji kosztów sprzedaży, kosztów ogólnych i administracyjnych dzięki połączonemu wpływowi środków upraszczających i zwiększających konkurencyjność.

 

W przypadku zakładów produkcyjnych celem Grupy jest osiągnięcie znacznego wzrostu ich wydajności w ciągu najbliższych trzech lat. Strategia konkurencyjności wdrożona we Francji w ostatnich latach przyniosła wymierne rezultaty i ma być wzmocniona, opierając się na podejściu opartym na dialogu społecznym stosowanym już lokalnie ze związkami zawodowymi i pracownikami w każdym zakładzie we Francji od połowy 2019 r.

 

Grupa zamierza poprawiać swoją konkurencyjność do 5% rocznie w działalności korporacyjnej i administracyjnej oraz do 5% rocznie w działalności produkcyjnej, która może się różnić w zależności od działalności zakładu i otoczenia konkurencyjnego. Może to oznaczać redukcję etatów nawet o 2300 w ciągu najbliższych trzech lat (do 1100 stanowisk w biurach i do 1200 w fabrykach).

 

Prawie 60% przewidywanych rozstań ma być oparte na możliwościach dobrowolnego przejścia na wcześniejszą emeryturę, a pozostała część na dobrowolnych odprawach wspieranych przez Grupę. Dla każdego wyeliminowanego miejsca pracy Michelin ma tworzyć nowe, poprzez rozwój nowych firm lub udział w programach rewitalizacji lokalnych rynków pracy, w realistycznych ramach czasowych.

 

Aby wesprzeć ten plan upraszczania i konkurencyjności, Michelin zobowiązuje się do poniesienia nakładów kapitałowych potrzebnych do modernizacji działalności zakładowej i biurowej oraz poprawy jakości życia zawodowego, ze szczególnym uwzględnieniem automatyzacji, cyfryzacji, ergonomii i doskonałości środowiskowej itp.

 

Koszty tego programu inwestycyjnego i proces jego realizacji mają być określone w późniejszym terminie, gdyż będą one uzależnione od decyzji podejmowanych i raportowanych regularnie przez Grupę, w oparciu o zidentyfikowane potrzeby i postępy w realizacji projektów.

Ostatecznym celem tego projektu jest to, aby Francja, kolebka Michelin, pozostała kluczowym krajem w strategicznej transformacji Grupy w nadchodzących latach. Naszą ekonomiczną odpowiedzialnością jest poprawa naszych ogólnych wyników podczas opracowywania nowych projektów biznesowych o wysokiej wartości dodanej. Ta odpowiedzialność biznesowa musi iść w parze z bardzo wymagającym zaangażowaniem w odpowiedzialność społeczną, współpracować z naszymi związkami zawodowymi i pracownikami w celu wypracowania jak najbardziej wyważonych rozwiązań konsensusowych oraz robić wszystko, co w naszej mocy, aby zapewnić ludziom wzorowe wsparcie w tych przemianach.

CEO Michelin - Florent Menegaux

 

Źródło: Michelin

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).