Od 2012 roku Continental przeprowadził ponad milion jazd na swoim w pełni zautomatyzowanym obiekcie do testowania parametrów hamowania opon, znanym jako AIBA (Automated Indoor Braking Analyzer). Obiekt ten, unikalny na skalę światową, umożliwia precyzyjnie powtarzalne procesy testowe w celu sprawdzenia osiągów nowych opon do samochodów osobowych i dostawczych na różnych nawierzchniach drogowych, zarówno suchych, jak i mokrych, w warunkach laboratoryjnych.
Jego zalety polegają nie tylko na specjalnym środowisku testowym. Bezzałogowe pojazdy szynowe są automatycznie rozpędzane do prędkości 120 km/h na torze o długości prawie 100 metrów. Następnie są one autonomicznie hamowane na 75-metrowym torze. Do tego procesu nie jest wymagane żadne paliwo. Dzieje się tak, ponieważ przyspieszenie odbywa się za pomocą elektromagnetycznego napędu liniowego zapożyczonego z nowoczesnej technologii stosowanej w kolejkach górskich.
Obiekt AIBA eliminuje również potrzebę wielokilometrowej jazdy, która jest wymagana na klasycznych torach testowych do ruszania i hamowania. Obiekt testowy jest przykładem silnego zaangażowania firmy Continental w zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa jazdy w ruchu drogowym. Odzwierciedla również wszechstronne wysiłki firmy na rzecz rozwoju i produkcji coraz bardziej przyjaznych dla środowiska opon.
„Obiekt AIBA jest jednym z najnowocześniejszych obiektów do testowania parametrów hamowania opon na świecie, nawet po ponad 10 latach użytkowania. Możemy osiągnąć szczególnie wysoki poziom porównywalności wyników testów w całkowicie klimatyzowanym, niezależnym od pogody i w pełni zautomatyzowanym środowisku. Hamowanie ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa na drodze. Dlatego dokładamy wszelkich starań, aby móc jak najdokładniej analizować osiągi naszych opon” – wyjaśnia Meletis Xigakis, Head of Global Tire Testing w Continental.
Około 2/3 wszystkich testów hamowania opon w Continental odbywa się w zakładzie AIBA. Koncentrują się one na prototypach nowych opon, w przypadku których interakcja nowych lub zmodyfikowanych mieszanek gumowych i wzorów bieżników jest sprawdzana i dalej optymalizowana, ale także na weryfikacji osiągów nowego seryjnego ogumienia. Od momentu uruchomienia, deweloperzy przetestowali ponad 130 000 opon, a w ciągu prawie 12 lat wykonano ponad milion jazd testowych.
W przeciwieństwie do wirtualnych symulacji, w pełni zautomatyzowany ośrodek testowania parametrów hamowania opon wykorzystuje prawdziwe pojazdy na prawdziwych nawierzchniach drogowych. Umożliwia to wydajne, precyzyjne i porównywalne testy opon, niezależnie od zmieniających się czynników zewnętrznych, takich jak temperatura, wiatr i światło słoneczne. Testy hamowania można nawet przeprowadzać niezależnie od właściwości pojazdu.
Continental od 2022 roku testuje również opony z pomocą pojazdu analitycznego AIBA (AVA). Jest to w pełni elektryczny, bezzałogowy pojazd testowy opracowany we własnym zakresie, który może być używany zamiast seryjnego samochodu.
Testy fizyczne w ośrodku AIBA są integralną częścią szeroko zakrojonych procedur testowych stosowanych przez Continental w celu zapewnienia optymalnych osiągów opon na suchych, mokrych, zaśnieżonych i oblodzonych nawierzchniach. Przed faktycznym rozpoczęciem produkcji nowe modele opon pokonują rocznie około 25 milionów kilometrów na stanowiskach testowych bębnów rolkowych i torach testowych. Odpowiada to około 625 orbitom wokół Ziemi.
Proces ten obejmuje również jazdy testowe w celu określenia subiektywnych osiągów opon na drodze z udziałem profesjonalnych kierowców testowych, które są przeprowadzane na torach testowych Continental na całym świecie.
Ogromny wysiłek, jaki Continental wkłada w testy ogumienia, zauważalnie się opłaca. Jednym z przykładów jest opona WinterContact TS 870, która otrzymała „najwyższe oceny na zimowych i mokrych nawierzchniach” w teście opon zimowych ADAC 2023, zajmując tym samym pierwsze miejsce. ADAC, największe europejskie stowarzyszenie motoryzacyjne, chwali precyzyjne i niezawodne hamowanie na suchej nawierzchni, bezkompromisowe hamowanie na mokrych i zimowych drogach oraz wysoki przewidywany przebieg opony. Szeroko zakrojone procedury testowe Continental umożliwiły uzyskanie takich osiągów.
Innowacyjne urządzenie do testowania parametrów hamowania opon wspiera również strategię zrównoważonego rozwoju firmy Continental. W ciągu ostatnich 12 lat dzięki instalacji AIBA i elektromagnetycznemu napędowi liniowemu zaoszczędzono cenne zasoby. Uniknięto pokonania około 166 000 kilometrów, które zostałyby przejechane podczas klasycznych testów torowych, co pozwoliło zaoszczędzić 16 600 litrów paliwa i prawie 40 ton CO2.
Od końca 2020 roku energia elektryczna dla obiektu AIBA jest w całości wytwarzana z odnawialnych źródeł energii. Continental wykorzystuje zieloną energię we wszystkich swoich zakładach produkcyjnych i testowych. Firma uzyskuje gwarancje pochodzenia zgodnie z kryteriami globalnej inicjatywy RE100.
Continental dąży do tego, aby opony były jeszcze bardziej energooszczędne i przyjazne dla środowiska pod względem produkcji, użytkowania i możliwości recyklingu. W tym celu producent opon klasy premium konsekwentnie inwestuje w badania i rozwój nowych technologii, alternatywnych materiałów i przyjaznych dla środowiska procesów produkcyjnych. Continental dąży do osiągnięcia 100% neutralności węglowej w całym łańcuchu wartości najpóźniej do 2050 roku.
Źródło: Continental