Continental, firma technologiczna i producent opon premium, obchodzi w tym roku 150-lecie działalności, a polski oddział koncernu 25-lecie. Historia sukcesu firmy sięga 1871 roku, kiedy została założona w Hanowerze w Niemczech – pierwszy samochód był wówczas jeszcze w sferze marzeń, a opony trafiały do zaprzęgów konnych i rowerów. Jest to wielopokoleniowa, nieprzerwana historia kreowania innowacji w mobilności – od pierwszej na świecie opony samochodowej z bieżnikiem po inteligentne opony do pojazdów autonomicznych, od kauczuku naturalnego i syntetycznego po opony z mniszka lekarskiego.
Zrównoważony rozwój, to temat, który towarzyszył firmie od samego początku.
Doskonale zdajemy sobie sprawę, że 150 lat historii to długie lata odpowiedzialnego działania nie tylko na rynku, ale także na Ziemi. Zrównoważony rozwój jest integralną częścią „Wizji 2030” – strategicznego programu Continental dla Działu Opon i jest osadzony w fundamencie naszych wartości. Naszym celem jest bycie najbardziej postępowym producentem w branży oponiarskiej pod względem odpowiedzialności środowiskowej i społecznej. Wysiłki koncentrujemy wokół strategicznych działań w dziedzinie klimatu, mobilności niskoemisyjnej, gospodarki o obiegu zamkniętym i zrównoważonych łańcuchów dostaw, obejmując w ten sposób wszystkie etapy łańcucha wartości. Dzięki tym wysiłkom zamierzamy osiągnąć zerową emisję do 2050 we wszystkich obszarach działania i we wszystkich fazach: w trakcie poszukiwań i tworzenia źródeł dostaw surowców i materiałów, w trakcie produkcji, w trakcie użytkowania naszych produktów, a nawet wtedy gdy użytkowanie się skończy, ale nie skończy się wykorzystanie materiałów, z których nasze produkty są złożone.
Dyrektor Generalny i Dyrektor Sprzedaży w Continental Opony Polska - Dariusz Wójcik
Aby opony przyszłości stały się w produkcji, użytkowaniu i recyklingu bardziej energooszczędne i przyjazne dla środowiska, Continental systematycznie inwestuje w badania i rozwój w dziedzinie nowych technologii, materiałów alternatywnych i ekologicznych procesów produkcyjnych. Dzięki tym wysiłkom zamierza stopniowo dojść do zrównoważonej w 100% produkcji opon. Continental definiuje wszystkie materiały jako zrównoważone, o ile pochodzą z zamkniętego cyklu materiałowego, nie mają szkodliwego wpływu na ludzi lub środowisko, są zamawiane w sposób odpowiedzialny i są neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla w całym łańcuchu dostaw.
Dziś, w ramach unikalnego projektu Taraxagum, dział opon pozyskuje kauczuk naturalny z mniszka lekarskiego, otwierając alternatywne źródło surowca. Na przykład, opona rowerowa Urban Taraxagum jest pierwszą seryjnie produkowaną oponą Continental, która została wyprodukowana z użyciem kauczuku naturalnego uzyskanego z mniszka lekarskiego. Dział opon Continental jest również liderem w branży efektywnego i zrównoważonego wykorzystania wody i energii. W wyniku wielu lat ciężkiej pracy zużywa on już o 55% mniej wody i 17% mniej energii niż średnia dla przemysłu na tonę wyprodukowanych opon.
Continental działa w zgodzie z celami strategicznymi ONZ. Firma konsekwentnie dąży do zerowej emisji do 2050 r. i stawia sobie konkretne cele we wszystkich obszarach działania i fazach:
Firma dąży, aby do 2030 r. w sztandarowych produktach było nie mniej niż 60% materiałów i surowców zrównoważonych, a do 2050 r. – 100%. W tym samym roku osiągnięta ma zostać także neutralność łańcucha dostaw pod względem emisji dwutlenku węgla. W obszarze źródeł materiałów Continental stale inwestuje w doskonalenie obecnych surowców oraz rozwój nowych – przykładem mogą być ekologiczne rozwiązania, takie jak Cokoon i Taraxagum.
Do 2025 r. firma zamierza mieć zerowe zużycie węgla i oleju opałowego w procesach wytwarzania pary na terenie zakładów, a do 2030 zmniejszyć ilość odpadów, energii i wody o 20%. W tym samym roku ma się też pochwalić 95% poziomem recyklingu odpadów. Do 2040 r. produkcja ma być całkowicie bezemisyjna.
W dużej mierze emisja dwutlenku węgla następuje w fazie korzystania z produktów Continental. Firma zobowiązuje się do 2022 r. dostarczać producentom aut bezemisyjnych (głównie elektrycznych) rozwiązań o zerowym śladzie węglowym (dotyczy to zarówno opon, jak i innych podzespołów do tego rodzaju aut). Do 2025 r. ma mieć też nową, wyznaczającą trendy rynkowe mapę produktów do pojazdów ciężarowych, w celu realizacji wymogów unijnych określonych w ramach VECTO.
Odpowiedzialność firm za swoje produkty i surowce, które się w nich znajdują, tak naprawdę nigdy się nie kończy. Do 2030 r. żadna z opon, nad którymi firma ma kontrolę (oferowanych w ramach usług, takich jak na przykład ContiLifeCycle dla pojazdów użytkowych), ma nie trafić na wysypisko śmieci, a do 2050 r. każda opona Continental ma być odnawiana i recyklingowana.
Oferując wysokiej jakości opony osobowe, ciężarowe i specjalistyczne, Continental ma nadal rozwijać innowacje w technologii produkcji. W przyszłości uzupełnić ma je stale rozwijająca się gama usług, jeszcze bardziej precyzyjnie dostosowana do różnych segmentów klientów. W ostatnich latach Continental dążył do rozbudowy swojej światowej sieci produkcyjnej. W najnowocześniejszych zakładach produkcyjnych innowacje, takie jak w pełni zautomatyzowane magazyny opon i wdrożenie pomiędzy fabrykami globalnego cyfrowego systemu produkcyjnego, mają wspierać jeszcze bardziej wydajną i przyjazną dla środowiska produkcję.
Źródło: Continental