Mobilny robot do ładowania aut elektrycznych Volkswagena to jeden z wizjonerskich projektów, jaki w najbliższych latach ma wzbogacić infrastrukturę ładowania. Jego zadaniem ma być całkowicie automatyczne ładowanie elektrycznych pojazdów w miejscach o ograniczonej powierzchni, np. w garażach podziemnych.
Robot-ładowarka – uruchamiany poprzez aplikację lub za pośrednictwem systemu komunikacji Car-to-X – ma działać całkowicie autonomicznie. Samodzielnie zbliżać się do pojazdu, którego akumulator ma zasilić energią elektryczną i komunikować się z nim. Od otwarcia pokrywy osłaniającej gniazdo ładowania, przez podłączenie końcówki przewodu, po jej odłączenie – cały proces ma przebiegać bez udziału człowieka.
By móc zasilać kilka pojazdów jednocześnie, mobilny robot ma zbliżać się do samochodu z ładowarką, podłączać ją i w ten sposób ładować akumulator elektrycznego auta. Podczas tej czynności ładowarka znajdować ma się przy samochodzie. W tym czasie robot zajmować ma się obsługą innych pojazdów. Gdy ładowanie się zakończy, robot ma samodzielnie odłączać ładowarkę i odwozić ją do stacji centralnej.
Budowa wydajnej infrastruktury ładowania zgodnej z zasadami zrównoważonego rozwoju jest głównym wyzwaniem dla całej branży. Tworzymy rozwiązania, które pozwolą uniknąć kosztownych indywidualnych projektów. Mobilny robot-ładowarka oraz nasza mobilna szybka ładowarka są właśnie takimi rozwiązaniami.
Prezes Zarządu Volkswagen Group Components - Thomas Schmall
Volkswagen Group Components opracowuje teraz zupełnie nową rodzinę ładowarek prądu stałego (DC). Mobilna szybka ładowarka pojawić ma się na rynku już na początku 2021 roku. Od paru tygodni na terenie kilku niemieckich fabryk Volkswagena trwają jej próby pilotażowe. Z kolei mobilny robot zyskał status prototypu i teraz ma być intensywnie rozwijany. Jednym z warunków pojawienia się tego urządzenia na rynku jest powstanie systemu komunikacji Car-to-X, który umożliwi autonomiczne ładowanie.
Przywiązując ogromne znaczenie do tej tematyki, Volkswagen Group Components będzie odpowiedzialny za wszelkie przedsięwzięcia i rozwój systemów ładowania w koncernie Volkswagen. Robot-ładowarka jest w tym kontekście elementem szerokiej koncepcji rozwoju e-mobilności, a przez to elektryfikacji ruchu drogowego.
Budowa infrastruktury ładowania jest warunkiem koniecznym. Ale musi być ona dostosowana do potrzeb i musi być opłacalna. Dlatego najważniejsze dla nas są, oprócz potrzeb klientów i parametrów technicznych samochodów elektrycznych, także możliwości finansowe potencjalnych partnerów.
- Thomas Schmall
Dzięki robotowi-ładowarce operatorzy parkingów czy garaży podziemnych mają łatwo i szybko sprawić, że każde miejsce parkingowe w ich obiekcie będzie zapewniało możliwość ładowania akumulatora w pojeździe. Robot ma pozwalać uniknąć nie tylko dezorganizacji związanej z przebudową obiektu, lecz również potencjalnych kosztów.
Źródło: Volkswagen