Mobilny tester zawieszenia SWAG GST | MOTOFAKTOR

Mobilny tester zawieszenia SWAG GST

Zawieszenie i układ kierowniczy pojazdu są systemami mającymi bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym.

Ich usterki stanowią znaczny procent wszystkich awarii występujących w czasie eksploatacji pojazdów.

 

Wszelkie niesprawności w tych systemach mogą mieć takie negatywne skutki jak pogorszenie prowadzenia pojazdu, spadek komfortu jazdy, przyspieszenie zużycia innych elementów zawieszenia układu kierowniczego lub opon, a w skrajnych przypadkach utratę kontroli nad pojazdem. Dlatego bardzo ważne jest wczesne wykrywanie i usuwanie wszelkich uszkodzeń pojawiających się w tym obszarze.

 

Aby dokonać profesjonalnej naprawy zawieszenia lub układu kierowniczego trzeba najpierw postawić precyzyjną diagnozę, czyli stwierdzić które elementy są uszkodzone. Najpopularniejsze są tutaj dwie metody – badanie podwozia na tzw. szarpaku lub podniesienie pojazdu i poruszanie kołami czy innymi elementami zawieszenia w różnych kierunkach. Szarpaki są urządzeniami pozwalającymi na dość precyzyjne wykrycie usterek, jednak są bardzo drogie i z tego powodu posiadają je praktycznie tylko stacje kontroli pojazdów. Drugą z wymienionych metod stosują pozostałe warsztaty nie posiadające szarpaków. Posiada ona jednak wiele niedoskonałości. Pierwszą i bodajże największą jest badanie zawieszenia przy nieobciążonych kołach, a zatem w zupełnie innych warunkach niż gdy pojazd się porusza. Do wymuszenia ruchów zawieszenia mechanicy stosują różnego rodzaju dźwignie w postaci łyżek do opon czy łomów. Działając w ten sposób praktycznie niemożliwe jest odtworzenie sił porównywalnych z tymi pojawiającymi się w czasie jazdy. Ponadto podczas takich działań istnieje duże ryzyko uszkodzenia takich elementów podwozia jak gumowa osłona przegubu kulistego, czy czujnik ABS.

 

Wielu mechaników w swej praktyce spotkało się z sytuacją, że w zawieszeniu coś ewidentnie stuka, a po podniesieniu pojazdu w żaden sposób nie można zlokalizować co jest uszkodzone. Nie bez znaczenia są też kwestie związane z BHP. Podczas wymuszania ruchów zawieszenia dźwignią trzymaną w ręce może dojść do jej wyskoczenia i zranienia mechanika.

 

Dlatego aby wypełnić pewnego rodzaju lukę istniejącą między szarpakami, a wspomnianymi wyżej metodami firma SWAG oferuje mobilny tester zawieszenia GST. Jest to urządzenie pozwalające w bardzo precyzyjny, a zarazem prosty sposób zdiagnozować usterki umiejscowione w zawieszeniu i układzie kierowniczym. Przeznaczone jest dla pojazdów o masie do 3,5t i średnicy kół do 20 cali.

 

Tester zawieszenia SWAG GST składa się z trzech elementów: testera osi przedniej z płytą najazdową, szarpaka i blokady pedału hamulca.

 

Aby dokonać badania osi przedniej pojazdu, należy ustawić płytę najazdową na równym podłożu, a następnie wjechać na nią kołem tak, aby opona znajdowała się na zaznaczonym polu. Kolejnym krokiem jest zablokowanie pedału hamulca przy pomocy znajdującej się w zestawie blokady. Po wykonaniu tych wstępnych czynności można przystąpić do zasadniczego badania. Wykonując odpowiednie ruchy dźwignią testera można symulować siły działające na pojazd w czasie pokonywania zakrętów, przyspieszania i hamowania.

 

Drugim elementem wchodzącym w skład zestawu jest szarpak służący głównie do badania osi tylnej. Przy pomocy szybkiego mocowania zakładamy szarpak na badane koło i wykonujemy nim ruchy umożliwiające zbadanie takich elementów jak np. tuleje metalowo-gumowe belki tylnej. W niektórych przypadkach tester SWAG GST umożliwia też wykrycie usterek zawieszenia zespołu napędowego.

 

Jak widać, to stosunkowo proste urządzenie umożliwia wykonanie badań umożliwiających wczesne wykrycie wielu usterek. Bardzo dużą zaletą tego testera jest też to, że nie potrzebuje on zasilania energią elektryczną lub sprężonym powietrzem. Poza brakiem dodatkowych kosztów umożliwia to wykonanie badania tam, gdzie nie mamy łatwego dostępu do energii elektrycznej. Stosunkowo niewielkie wymiary i niska masa umożliwiają transport urządzenia nawet przy pomocy samochodu osobowego. Warsztat posiadający ten tester może zorganizować „wyjazdową sesję” polegającą na badaniu pojazdów np. na jakimś parkingu. Może to być doskonała akcja promująca, pozwalająca na rozreklamowanie warsztatu i zdobycie nowych klientów. Pieniądze wydane na zakup testera SWAG GST szybko zwrócą się w postaci wynagrodzenia za wykonane przy zawieszeniach naprawy. Dodatkowym zyskiem może być też marża na częściach użytych do naprawy. Warto tutaj zwrócić uwagę na bardzo szeroką ofertę części zawieszenia i układu kierowniczego oferowanych przez firmę SWAG. Szybka diagnoza i wykonanie naprawy przy pomocy wysokiej jakości części spowoduje zadowolenie klientów, a warsztatowi pozwoli wygenerowanie dodatkowych przychodów.

 

Artykuł sponsorowany przez firmę SWAG

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).