Już po raz szósty z rzędu firma Hengst Filtration zdobyła pierwszą nagrodę w Konkursie Odlewnictwa Aluminiowego sponsorowanym przez Niemieckie Stowarzyszenie Przemysłu Aluminiowego (GDA – Gesamtverband der Aluminiumindustrie e.V.). Złożone z ekspertów jury przyznało pierwszą nagrodę dla zintegrowanego modułu oleju wraz z wymiennikiem ciepła Daimler AG HDEP (heavy-duty engine platform).
Moduł ten został opracowany i wyprodukowany przez firmę Hengst w zakładzie w Nordwalde. Ceremonia wręczenia nagród odbyła się w Norymberdze w ramach targów branżowych „Euroguss”.
Produkowany przez Hengst aluminiowy odlew stanowi serce układu obiegu oleju dla platformy silników ciężkich Daimler AG Heavy Duty Engine. Stosowany na całym świecie 6-cylindrowy, rzędowy silnik o pojemności skokowej 12,8-15,6 litra montowany jest w pojazdach ciężarowych i użytkowych różnych marek, takich jak Mercedes-Benz, Freightliner, EvoBus i Fuso, a także w wielu maszynach rolniczych i budowlanych.
Na inżynierów Hengst nałożono dość złożone wymagania – zadanie polegało na wdrożeniu dużej różnorodności wariantów i zintegrowaniu wielu funkcji w niewielkiej przestrzeni instalacyjnej, porównywalnej do przestrzeni z poprzedniej wersji modułu, przy jednoczesnym zaoszczędzeniu masy modułu.
Dzięki aluminiowemu odlewowi wykonanemu w technologii odlewu ciśnieniowego o cienkich ścianach udało się osiągnąć trwałą, a zarazem lekką konstrukcję. Ponadto zaprojektowany jako element dożywotni odlew spełnia najwyższe wymagania pod względem szczelności i odporności na ciśnienie.
W module tym zastosowanie ma filtr oleju Hengst Stack o numerze katalogowym E510H07 D129. Filtry Stack posiadają pośrednie dyski na długości plis umieszczone w elemencie filtrującym, dzięki czemu są one bardziej stabilne. Dyski utrzymują również otwarte na przepływ plisy, co gwarantuje optymalne reagowanie i utrzymanie niskiego ciśnienia różnicowego w elemencie filtracyjnym, a tym samym możliwie najlepszą wydajność filtracji.
Opracowany z myślą o silnikach HDEP moduł jest umieszczony na kołnierzu na skrzyni korbowej i zawiera filtr oleju, wymiennik ciepła, zawory, czujniki, połączenia i pompę płynu chłodzącego. W związku z tym Hengst opiera się na całkowicie zintegrowanym systemie przekierowania płynów bez węży i rur dla niefiltrowanego oleju, czystego oleju i płynu chłodzącego.
Złożony z ponad 50 części system oszczędza przestrzeń montażową i wagę, a przy minimalnym oporze przepływu przyczynia się również do oszczędności paliwa i niższej emisyjności. Dzięki temu całkowita waga odlewu uległa zmniejszeniu o 44%.
Cieszy nas ponowne zdobycie nagrody, która jest da nas niewątpliwym wyróżnieniem. Znajdujemy w niej potwierdzenie, że Hengst pozostaje jedną z wiodących firm w branży pod względem rozwoju i produkcji. Nagroda potwierdza, że znakomicie sprawdza się strategia łączenia pod jednym dachem wiedzy o rozwoju oraz inżynierii i produkcji. Dzięki temu, we współpracy z producentami pojazdów, możemy opracowywać innowacyjne koncepcje, które są gotowe do produkcji seryjnej w krótkim czasie.
Dyrektor ds. Zaawansowanego Rozwoju, Hengst SE - dr Andreas Dworog
Zintegrowany moduł produkowany jest w odlewni aluminium Hengst w Nordwalde (Münsterland) – jednym z najnowocześniejszych obiektów tego typu na całym świecie. Wytwarzany w odlewni komponent w przekroju zbliżonym do siatki ma spełniać najbardziej rygorystyczne wymagania jakościowe w zakresie precyzji i czystości.
Źródło: Hengst