W gamie Philips oświetlenie dodatkowe oferowane jest w formie nowoczesnych belek świetlnych lub klasycznych, świateł okrągłych. Współczesne reflektory dodatkowe takie jak np. Philips są przystosowane dla pojazdów o napięciu 12 lub 24 V.
Dodatkowe oświetlenie może emitować różnego rodzaju wiązki światła. Na opakowaniach i w folderach reklamowych spotykamy się najczęściej z takimi określeniami:
Kupujący zazwyczaj szukają najjaśniejszego oświetlenia i sugerują się lumenami podawanymi na opakowaniach. Należy jednak wiedzieć, że występują dwa rodzaje tego parametru. Najczęściej podaje się tzw. surowe lumeny. To wartość wyliczona matematycznie jako efekt mnożenia liczby chipów LED przez jasność każdego z nich.
Drugim, bardziej miarodajnym parametrem jest efektywny strumień świetlny, czyli ten po uwzględnieniu wszystkich strat wynikających z pracy urządzenia (optycznych, odbiciowych, elektrycznych, termicznych). To są lumeny efektywne. W przypadku oświetlenia Philips Ultinon Drive informacja o oświetleniu zawsze dotyczy lumenów efektywnych.
Oferowane w Polsce oświetlenie dodatkowe Philips Ultinon Drive zostało dopuszczone do ruchu drogowego. Aby pozostać w zgodzie w prawem należy jednak przestrzegać wszystkich kodeksowych wymogów montażowych.
Każdy reflektor samochodowy – zarówno ten fabryczny jak i dodatkowy – mają numer referencyjny. Wskazuje on na intensywność świateł drogowych. Im wyższy numer referencyjny, tym jaśniejszy jest reflektor.
Numery referencyjne świateł fabrycznych znajdują się po prawej lub lewej stronie „znaku E”, odlanego lub wydrukowanego na soczewce lub obudowie reflektora.
Numer referencyjny dodatkowych belek świetlnych lub świateł drogowych okrągłych Philips można znaleźć na opakowaniu naszego produktu, w instrukcji obsługi oraz na stronie internetowej firmy Philips (specyfikacja techniczna produktu).
Np.: opakowanie UD5102L wskazuje: ECE R149-30. „30” to numer referencyjny ECE.
Znajomość numerów referencyjnych jest bardzo ważna, ponieważ zgodnie z przepisami ECE 112, łączna wartość numerów referencyjnych świateł drogowych pojazdu (fabrycznych i dodatkowych) nie może przekroczyć 100.
Aby upewnić się, że cały zestaw po montażu będzie pod względem ilości emitowanego światła zgodny z przepisami, należy dodać do siebie numery referencyjne każdego ze świateł drogowych swojego samochodu, a następnie do uzyskanej sumy dodać numery referencyjne dodatkowych świateł drogowych. Jeśli suma końcowa nie przekracza 100, wszystko jest zgodne z prawem.
Dla przykładu: do Audi Q5 z projektorami Bi-Xenon chcemy zamontować dwie 10-calowe listwy świetlne Philips UD2002L. Ze świateł Audi odczytujemy 25+25=50. Belki Philips to 12,5+12,5=25. Łączna suma to 50+25=75 a zatem można montować.
Aby pozostać w zgodzie z przepisami, oprócz odpowiedniej sumy numerów referencyjnych musi się zgadzać także sposób montażu dodatkowego oświetlenia.
Dodatkowe światła drogowe należy zawsze montować parami. W przypadku samochodów osobowych łączna liczba reflektorów drogowych nie może być większa niż 4 (a zatem dwa fabryczne i dwa dodatkowe). W przypadku pojazdów ciężarowych maksymalna liczba świateł drogowych została ograniczona do sześciu (np. dwa fabryczne i cztery dodatkowe).
Podobne zasady dotyczą montażu dodatkowych świateł pozycyjnych. Należy pamiętać o zachowaniu odpowiednich odległości od krawędzi samochodu i między reflektorami, tak jak na załączonym powyżej rysunku. Dodatkowe reflektory montujemy parami.
Zarówno w przypadku aut osobowych jak też ciężarowych obowiązuje limit maksymalnie 4 świateł pozycyjnych (a zatem dwa fabryczne plus dwa dodatkowe). Muszą one działać równolegle, a zatem być podłączone ze sobą.
Choć światła dodatkowe montujemy zawsze podwójnie, 20-calowe belki świetlne Philips UD7050L i UD51003L montujemy pojedynczo, ponieważ są one zbudowane z 2 modułów oświetleniowych w tej samej belce, a zatem to tak naprawdę dwie belki w jednej. Dla większej pewności, numer referencyjny belek UD7050L i UD51003L ECE jest oznaczony jako 30+30, co wskazuje na fakt, że belka składa się z dwóch modułów.
Źródło: Philips