MotoBarometr 2022 – czy jesteśmy gotowi na rok 2035 | MOTOFAKTOR

MotoBarometr 2022 - czy jesteśmy gotowi na rok 2035

Większość przedstawicieli zakładów motoryzacyjnych uważa, że branża w UE będzie gotowa na pełne odejście od produkcji pojazdów spalinowych w 2035 r. - raport MotoBarometr 2022.

 

Polska ma ambicje, żeby zostać jednym z liderów elektromobilności w Europie – w produkcji e-pojazdów, części i podzespołów do nich. Patrząc na ostatnie lata, sporo w tym zakresie w naszym kraju się działo. Jak wynika z danych Polskiej Izby Rozwoju Przedsiębiorczości, odpowiadamy za 30% europejskiej produkcji komponentów do elektrycznych pojazdów, a pod Wrocławiem działa największa w Europie fabryka baterii do aut LG Energy Solution.

 

Polska zostawia inne europejskie kraje w tyle jeśli chodzi o produkcję (siedem zakładów) i wdrażanie e-autobusów do transportu publicznego. Polskie zakłady produkcyjne nie przodują w badanej puli jedenastu krajów, jeśli weźmiemy pod lupę to, czy prowadzą działalność lub badania w obszarze elektromobilności. 43% zapytanych deklaruje związek ich fabryk z electromobility, co daje nam piąte miejsce. Więcej e-fabryk jest w Rumunii, Turcji, Węgrzech i Belgii. Najmniej na Półwyspie Iberyjskim.

MotoBarometr 2022 - Polska w tyle w obszarze ładowarek do pojazdów elektrycznych

Z danych ACEA (czerwiec 2022) wynika, że biorąc pod uwagę liczbę ładowarek e-pojazdów w Unii Europejskiej jest ogromna przepaść między krajami znajdującymi się na szczycie i na dole rankingu. W Holandii (90 tys.) i Niemczech (59 tys.) znajduje się połowa wszystkich punktów ładowania w UE, na drugim krańcu są Cypr i Malta, w których liczba punktów nie przekracza 100. Polska znajduje się w połowie stawki, z 0,9% udziałem w ogólnej liczbie ładowarek w UE (12. miejsce).

 

Chociaż w ciągu ostatnich pięciu lat w UE nastąpił znaczny wzrost liczby punktów ładowania (+180%), całkowita liczba (ponad 307 tys.) jest znacznie niższa od wymaganej. Aby osiągnąć cele w zakresie emisji CO2, ACEA wskazuje, że do 2030 r. potrzebnych jest nawet 6,8 mln publicznych punktów ładowania.

 

W raporcie MotoBarometr w większości badanych krajów przedstawiciele zakładów motoryzacyjnych wskazali na inwestycje rządowe w e-infrastrukturę jako czynnik, który najbardziej przyczyniłby się do rozwoju elektromobilności. W opinii respondentów z Holandii, Hiszpanii i Portugalii najlepszym „e-driverem” byłaby właściwa polityka klimatyczna w całej UE (odpowiednio 83%, 80%, 76%).

2035 - będziemy gotowi - Jacek Opala, Członek Zarządu Exact Systems:

Jacek Opala
Jacek Opala, Członek Zarządu Exact Systems

2035 rok. Ta data została przez jednych przyjęta z ogromnym zadowoleniem, przez innych z obawą, wręcz sceptycyzmem. Za nieco ponad 12 lat z żadnego europejskiego zakładu motoryzacyjnego z linii produkcyjnej nie zjedzie samochód z silnikiem spalinowym. Tak ambitna rewizja celów dotyczących ograniczenia emisji spalin wydaje się być konieczna, jeśli dążymy do osiągnięcia neutralności klimatycznej w 2050 roku. Czy Polska jest gotowa na taką rewolucję?

 

Nie mamy wystarczającej infrastruktury w zakresie aut elektrycznych, wolumeny sprzedaży e-aut pozostają daleko za wynikami krajów zachodnich, cały czas mierzymy się z ryzykami geopolitycznymi wynikającymi z ataku Rosji na Ukrainę. Ponadto, polska branża motoryzacyjna w ogromnej części jest nastawiona na produkcję związaną z autami spalinowymi.

 

Ale… Już od kilku lat bez kompleksów uruchamiamy e-linie produkcyjne w istniejących zakładach, wygrywamy kolejne inwestycje związane z produkcją baterii i innych podzespołów do aut zeroemisyjnych. Widzimy to również w strukturze zleceń od naszych polskich klientów, w której coraz większy udział ma elektromobilność. Całkowite przejście z produkcji konwencjonalnych pojazdów i części do nich na elektryczne odpowiedniki jest procesem, który już się dzieje. A ze wsparciem władz centralnych może pozostawić Polskę w stawce krajów-największych dostawców motoryzacyjnych w Europie.

 

Tę opinię podzielają sami zainteresowani. 38% przedstawicieli zakładów motoryzacyjnych uważa, że automotive w Polsce będzie realnie gotowe na pełne odejście od produkcji pojazdów z silnikiem spalinowym w 2035 roku. 35% ankietowanych jest jeszcze większymi optymistami, bo wskazuje na 2030 rok.

 

Najlepszym dowodem na to, że Polska będzie gotowa, jest gliwicka fabryka Stellantis, która w wyniku ogromnej inwestycji i rozbudowy przestawiła się na zupełnie nowy segment aut dostawczych, a docelowo e-Vanów. To pokazuje, że przejście na e-produkcję w Polsce jest możliwe. Niektóre „tradycyjne” linie zapewne przestaną produkować, część zostanie, bo zjeżdżają z nich te same części i komponenty, które są potrzebne do skompletowania elektrycznego pojazdu, powstaną także nowe linie specjalnie pod e-produkcję. Jestem przekonany, że za 12 lat nasze fabryki będą „e”.

 

Źródło: raport MotoBarometr 2022 firmy Exact Systems

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).