Dane zawarte w raporcie „Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia” wskazują na to, że plany rekrutacyjne firm z branży transportu, logistyki & motoryzacji są wyraźnie mniej optymistyczne niż dotąd. Prognoza netto zatrudnienia, będąca barometrem rynku pracy i pokazująca plany firm związane z pozyskiwaniem nowych kadr, wynosi -5%. To jeden z najniższych wyników spośród 8 analizowanych sektorów. Wskaźnik ten spadł o 23 punkty procentowe względem I kwartału 2024 roku, a także jest mniejszy o 24 punkty procentowe w stosunku r/r. Oznacza to, że firmy chcą zmniejszać liczbę pracowników, a po wielomiesięcznych wzrostach nadszedł dla nich czas stabilizacji.
Jak wskazuje Bartłomiej Deleżyński, ekspert rynku pracy z ramienia Manpower ujemna prognoza zatrudnienia jest rezultatem wielu czynników.
„Po pierwsze, globalna niepewność gospodarcza może powodować ostrożność w inwestycjach i planach rozwoju, co w konsekwencji prowadzi do ograniczenia zatrudnienia. Należy zaznaczyć, iż mowa tutaj o inwestycjach w obszarze motoryzacji, bowiem sama branża logistyczno-magazynowa rozwija się rok do roku. Dodatkowo, zmieniające się trendy konsumenckie, regulacje dotyczące emisji oraz rosnące koszty operacyjne mogą wymuszać restrukturyzację firm, stawiających między innymi na automatyzację procesów. A to jak wiadomo znacznie przekłada się na poziom zatrudnienia” – podkreśla ekspert.
Jak wynika z danych Job Market Insights, w sektorze transportu i logistyki od stycznia do połowy marca bieżącego roku najczęściej poszukiwano pracowników na stanowiska magazyniera, operatora wózka widłowego, kierowcy, pracownika magazynu, spedytora międzynarodowego oraz kierowcy zawodowego z prawem jazdy kategorii C+E. Najwięcej możliwości zmiany miejsca pracy mieli kandydaci z Warszawy, Wrocławia, Krakowa, Gdańska, Poznania i Łodzi.
„Warto zauważyć, że regiony, w których ofert pracy dla kandydatów obszaru transportu i logistyki było najwięcej są tymi, w których skumulowane jest 80% branży logistyczno-magazynowej. To sektory rynku, które wciąż się rozwijają, powiększając powierzchnię magazynową w poszczególnych regionach. Natomiast wraz ze zmieniającymi się potrzebami rynku, rosnącą automatyzacją, pożądani mogą być również inni kandydaci jak specjaliści ds. e-logistyki, analitycy danych logistycznych, czy eksperci ds. zrównoważonego transportu” – dodaje ekspert Manpower.
Dane zgromadzone przez ManpowerGroup pokazują także strategiczne plany rekrutacyjne firm z regionu Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA) w branżach transportu, logistyki i motoryzacji. Pracodawcy z tego obszaru prognozują wzrost zatrudnienia, z prognozą netto zatrudnienia dla sektora transportu, logistyki i motoryzacji w regionie EMEA na kwiecień-czerwiec wynoszącą +13%. 37% firm planuje nowe rekrutacje, 24% spodziewa się redukcji etatów, a 2% nie ma jeszcze ustalonych planów na najbliższe miesiące. Ponadto, 37% pracodawców w tej branży w regionie EMEA nie zmierza zmieniać liczby zatrudnionych.
„Ten rok przynosi wyzwania dla polskiej branży transportui logistyki, z widocznymi spadkami prognoz i niestabilnością zatrudnienia. Pojawiają się jednak szanse dla tych, którzy są gotowi dostosować się do zmieniających się potrzeb rynku oraz rozwijać nowe umiejętności. Warto więc śledzić rozwój sytuacji oraz elastycznie reagować na zmieniające się warunki, aby wykorzystać możliwości rozwoju zawodowego w tej dynamicznej branży” – podsumowuje Bartłomiej Deleżyński.
Źródło: ManpowerGroup
Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?