Co nowego w motoryzacji od 2024 roku, czyli wszystkie zmiany w prawie, strefy czystego transportu, przepisy, nowe stawki mandatów, taryfikatory – wszystko, co czeka branżę opisujemy w tym materiale.
Kolejny rok, to kolejne zmiany w taryfikatorze mandatów. Po raz kolejny ulegną one podwyżce, a to przez wzrost płacy minimalnej, która w ciągu najbliższych 12 miesięcy wzrośnie 2-krotnie. Pierwsza podwyżka do 4242 zł brutto i 27,70 zł brutto za godzinę zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2024 r., a druga, tj. 4300 zł brutto i 28,10 zł brutto za godzinę od 1 lipca 2024 r.
W związku z tymi podwyżkami i obowiązującym w Polsce prawem kary grzywny również muszą wzrosnąć. Jak wynika z przepisów, kara grzywny musi mieścić się w granicach nieprzekraczających 5-krotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia. Oznacza to więc, że od stycznia ta granica wzrośnie do 21 210 zł, a od lipca do 21 500 zł.
Nie można wykluczyć, że po Nowym Roku dojdzie do kolejnych zmian w taryfikatorze, jednak obecnie nie ma szczegółów jak miałyby wyglądać.
Ciekawą zmianą prawną, która nas czeka w nadchodzącym roku będzie możliwość rejestrowania samochodów rajdowych i wyścigowych. Ma to być możliwe od czerwca 2024 r.
O zmianę w przepisach od lat postulowało szczególnie środowisko rajdowe, ponieważ podczas organizowanych nad Wisłą rajdów samochodowych często dochodziło do sytuacji, że startujące załogi nie mogły poruszać się po drogach publicznych swoimi samochodami, bo nie spełniały one wymogów pojazdów dopuszczonych do ruchu po tychże drogach przez brak ważnego badania technicznego i były zatrzymywane przez policję, która konfiskowała dowody rejestracyjne.
Na mocy podpisanej już przez prezydenta RP ustawy w polskim prawodawstwie pojawiło się pojęcie „samochodu osobowego przeznaczonego do zawodów sportowych”. Każdy taki samochód będzie musiał mieć założone dedykowane dla niego tablice rejestracyjne i będzie miał prawo do poruszania się po drogach publicznych tylko w czasie trwania zawodów sportowych i na wyznaczonych przez organizatora odcinkach. Poza nimi auto będzie musiało poruszać się na lawecie. Wygląd nowych tablic rejestracyjnych nie jest jeszcze ściśle określony, ale przypuszcza się, że będą one pomarańczowe. Mają być wydawane tymczasowo na okres maksymalnie 12 miesięcy, który będzie można przedłużyć po wykonaniu badania co do zgodności z warunkami technicznymi (nie mylić z typowym badaniem technicznym).
Prace nad odpowiednim rozporządzeniem Ministerstwa Infrastruktury ws. powyższych tablic rejestracyjnych są w trakcie. Ich przebieg można śledzić TUTAJ.
Od 1 lipca nadchodzącego roku w Warszawie i Krakowie zaczną obowiązywać pierwsze obostrzenia w ramach Stref Czystego Transportu. Oznacza to, że w granicach tych stref będą mogły poruszać się tylko pojazdy spełniające określone normy emisji spalin.
SCT w stolicy obejmie 7% powierzchni miasta, tj. obszar całego Śródmieścia i fragmenty dzielnic centralnych. Jest to wynik przegłosowanej 7 grudnia br. propozycji, która zawierała 2 poprawki względem wstępnej propozycji stołecznego ratusza. Po tym obszarze nie będą mogły poruszać się pojazdy:
SCT w Krakowie obejmie całe miasto poza m.in. jego obwodnicą autostradową i drogami ekspresowymi. Od 1 lipca 2024 r. w jej granicach będą mogły się poruszać pojazdy:
Kolejne obostrzenia w ramach tych Stref są zapowiadane w lipcu 2026 r. Do tego czasu może powstać kolejna SCT m.in. we Wrocławiu.
Od 1 lipca 2024 r. czekają nas istotne zmiany dotyczące rejestracji pojazdu po zakupie na rynku wtórnym. Dotyczy to zarówno samochodów osobowych, jak i motocykli.
Dotychczas było tak, że osoba nabywająca pojazd zarejestrowany w Polsce była zobowiązana w ciągu 30 dni jedynie zgłosić to do starosty. Za brak powiadomienia o zakupie pojazdu groziły sankcje od 200 zł do 1000 zł (wysokość kary zależała od decyzji urzędnika), ale bez kary za pozostawienie pojazdu bez rejestracji na swoje dane.
Od Nowego Roku znika obecny obowiązek zgłaszania zakupu pojazdu. Zamiast niego wchodzi obowiązek przerejestrowania kupionego pojazdu. Na wykonanie go będzie 30 dni od daty nabycia. W przypadku przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie obrotu pojazdami, termin ten wyniesie 90 dni.
W przypadku nieterminowego zarejestrowania pojazdu właścicielowi grozić będzie kara pieniężna w wysokości 500 zł, jeśli nie złoży wniosku o rejestrację pojazdu w terminie 30 dni lub 1000 zł, jeśli nie złoży wniosku o rejestrację pojazdu w terminie 180 dni.
Od 1 stycznia 2024 r. czeka nas także nie lada zmiana na stacjach paliw, ponieważ 95-oktanowa benzyna będzie wymieniana z wersji E5 na E10, która w swoim składzie chemicznym będzie objętościowo posiadała więcej biokomponentów (bioetanolu). Oznacza to, że nie każdy pojazd będzie mógł tę benzynę tankować. Kierowcy, którzy nie są pewni czy E10-tka dobrze się przyjmie w ich silnikach i układach paliwowych mogą to zweryfikować przez specjalną przeglądarkę Ministerstwa Klimatu i Środowiska.
Rok 2024 oznacza też szereg zmian dla branży TSL. Sektor spodziewa się takich nowości jak:
Na tym najpewniej zmiany w branży motoryzacyjnej na najbliższy rok się nie skończą. Nowy rząd może chcieć w jego trakcie wprowadzić kolejne, o których będziemy informować na bieżąco.