Dążymy do stworzenia spójnego systemu nadzoru nad badaniami technicznymi pojazdów oraz działalnością stacji kontroli pojazdów, który ma zapewnić wysoki poziom badań technicznych i poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. Nowe rozwiązania umożliwią sprawne reagowanie, eliminowanie i zapobieganie nieprawidłowościom związanym z przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów. Zmiany dostosowują polskie prawo w tym zakresie do przepisów UE – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
- Wprowadzony ma zostać organ nadzoru nad prawidłowością przeprowadzania badań technicznych, umieszczania cech identyfikacyjnych oraz dokonywania innych czynności diagnosty związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu. Zmiana ma wpłynąć na wyższą jakość wykonywanych badań technicznych, co ma wiązać się z wyeliminowaniem z ruchu drogowego pojazdów w złym stanie technicznym.
- Nadzór powierzony ma zostać Dyrektorowi Transportowego Dozoru Technicznego. Natomiast starosta ma być nadal organem nadzoru nad przedsiębiorcami prowadzącymi stacje kontroli pojazdów, a dodatkowo nadzorować ma także przedsiębiorców, którzy prowadzą ośrodki szkolenia diagnostów.
- Stworzony ma zostać nowy system egzaminowania i szkolenia dla kandydatów na diagnostów i diagnostów. Określone mają zostać szczegółowe wymagania dla ośrodków szkolenia (infrastruktura i wykładowcy) oraz stworzony system przeprowadzania odpowiednich egzaminów oraz obowiązkowych szkoleń (tzw. warsztatów doskonalenia zawodowego) dla diagnostów. Zmiana ma wpłynąć na podwyższenie jakości pracy diagnostów, ich kwalifikacji i kompetencji oraz poprawę rzetelności wykonywanych przez nich badań technicznych.
- Za organizowanie i przeprowadzanie egzaminów dla kandydatów na diagnostów odpowiedzialny ma być Dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego.
- Ma zostać utworzony Krajowy Punkt Kontaktowy do spraw Badań Technicznych odpowiedzialny za wymianę informacji z krajowymi punktami kontaktowymi innych państw członkowskich Unii Europejskiej oraz z Komisją Europejską.
Nowe rozwiązania mają wejść w życie 1 stycznia 2023 r, z wyjątkiem niektórych przepisów, które mają zacząć obowiązywać z dniem następującym po dniu ogłoszenia ustawy.
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury