Podczas serwisu lub naprawy często pomija się dwa istotne elementy układu HVAC: nagrzewnicę i dmuchawę kabinową. Zazwyczaj spowodowane jest to ich położeniem w samochodzie – są one ciasno upakowane pod deską rozdzielczą, a tym samym są trudnodostępne. Nagrzewnica i dmuchawa kabinowa mają kluczowe znaczenie nie tylko dla optymalnej wydajności układu klimatyzacji, ale także dla komfortu i bezpieczeństwa pasażerów. Elementy te wydają się być bardzo prostymi częściami w porównaniu z innymi komponentami pojazdu – ale takie podejście jest mylące. Obydwie części mogą być kosztowne w naprawie. Należy pamiętać, aby w corocznym przeglądzie klimatyzacji uwzględnić nagrzewnicę i dmuchawę.
Nissens tłumaczy zasadę działania nagrzewnicy i dmuchawy oraz to, dlaczego tak ważne jest, aby używać najwyższej jakości produktów, gdy nadejdzie pora ich wymiany.
Nagrzewnica jest integralną częścią układu chłodzenia silnika, ale jej funkcją jest zapewnienie komfortu cieplnego w kabinie pojazdu. W większości pojazdów nagrzewnica znajduje się pod deską rozdzielczą lub w zintegrowanym module HVAC. Gorący płyn chłodzący z bloku silnika przepływa przez nagrzewnicę, ogrzewając powietrze wdmuchiwane za pośrednictwem dmuchawy na jej powierzchnię. Proces ten oprócz ogrzewania kabiny przeciwdziała osadzaniu się pary na szybach pojazdu, znacznie poprawiając widoczność a zarazem bezpieczeństwo podczas jazdy.
Warto wiedzieć
-> Osady i różne pozostałości w rurkach nagrzewnicy mogą gromadzić się i ostatecznie blokować przepływ płynu chłodzącego, zmniejszając jej sprawność. Typowe źródła zanieczyszczeń to:
-> Zużyty lub uszkodzony termostat może ograniczać przepływ płynu chłodzącego w układzie oraz uniemożliwiać prawidłowe działanie nagrzewnicy.
-> Korozja spowodowana wilgocią w otoczeniu nagrzewnicy może prowadzić do wycieków płynu.
-> Wycieki powodują spadek poziomu płynu chłodzącego, co prowadzi do niskiej wydajności nagrzewnicy oraz może doprowadzić do bardziej rozległych uszkodzeń innych elementów silnika.
Dmuchawa kabinowa zapewnia przepływ powietrza przez wymienniki ciepła, takie jak parownik i nagrzewnica oraz jego dystrybucję w kabinie pojazdu. Umieszczona jest zazwyczaj w module HVAC pomiędzy kabiną a komorą silnika. Dmuchawa kabinowa, ze względu na elementy z tworzyw sztucznych, jest urządzeniem wrażliwym zarówno na uszkodzenia mechaniczne, jak i na awarie układu elektrycznego pojazdu.
Warto wiedzieć
-> Zatkany lub zużyty filtr kabinowy może znacznie skrócić żywotność dmuchawy.
-> Najczęstszymi przyczynami awarii dmuchawy kabinowej są awarie układu elektrycznego pojazdu, zmniejszony przepływ powietrza oraz nieprawidłowy montaż.
-> Dmuchawy kabinowe w pojazdach użytkowych (taksówki, samochody dostawcze, autobusy, ciężarówki, itp.) są często narażone na przyspieszone zużycie ze względu na duże przebiegi tych aut oraz czas pracy.
Zarówno w przypadku wymiany nagrzewnicy, jak i dmuchawy, w zależności od modelu samochodu, średni czas wymiany wynosi od dwóch do trzech godzin. W niektórych bardziej zaawansowanych pojazdach może to pochłonąć więcej czasu.
Wewnętrzne zabrudzenia rurek rdzenia nagrzewnicy. Nagromadzenie zanieczyszczeń drastycznie ogranicza prawidłowy przepływ płynu chłodzącego w układzie. Zalecanym rozwiązaniem jest usunięcie przyczyny awarii i przepłukanie układu.
Ograniczony przepływ płynu chłodzącego w nagrzewnicy o niskiej jakości z niewłaściwą konstrukcją przegrody wewnątrz zbiornika.
Słabej jakości wirnik dmuchawy wykonany z domieszką przetworzonych tworzyw sztucznych jest bardziej podatny na pękanie, generuje hałas i ogranicza wydajność.
Właściwa mieszanka materiałów użytych do wytworzenia szczotek węglowych ma zasadnicze znaczenie dla trwałości dmuchawy. Szczotki o niskiej jakości zużywają się znacznie szybciej.
Warto pamiętać, że na pierwszy rzut oka tani produkt może wydawać się równie atrakcyjny co ten droższy, jednak istotne różnice kryją się wewnątrz, zwłaszcza w użytych do produkcji materiałach, co decyduje o trwałości produktu i zadowoleniu ostatecznego klienta. Tylko wysokiej jakości nagrzewnica może zagwarantować właściwe dopasowanie do punktów montażowych i bezproblemowy montaż, właściwą wydajność cieplną oraz długą żywotność produktu.
Ta sama zasada dotyczy dmuchaw, gdzie płynna praca, wydajność i trwałość są kluczowe dla bezpieczeństwa i utrzymania komfortu termicznego w kabinie. Dmuchawy niskiej jakości mogą generować hałas i zakłócać elektronikę samochodu lub radio. Ponadto nieprawidłowo działająca lub nieefektywna dmuchawa może szybko spowodować kosztowne awarie układu klimatyzacji, w tym przeciążenie i awarię sprężarki. Brak przepływu powietrza przez parownik oznacza mało wydajną przemianę stanu czynnika chłodniczego, co prowadzi do słabej wydajności układu i naraża sprężarkę klimatyzacji na napływ czynnika w stanie ciekłym i na jej przeciążenie.
Wymiana nagrzewnicy czy dmuchawy często oznacza ingerencję w deskę rozdzielczą, a czasami nawet jej całkowity demontaż, więc jest czasochłonna, a co za tym idzie kosztowna a większość użytkowników pojazdów nie chciałoby jej robić ponownie. Wymiana fabrycznej części na produkt o niskiej jakości to ryzyko powrotu niezadowolonych klientów i nadszarpniętej reputacji warsztatu.
Źródło: Nissens