Najpopularniejsze typy nadwozi w Polsce – dane carVertical | MOTOFAKTOR

Najpopularniejsze typy nadwozi w Polsce - dane carVertical

carVertical przeanalizował pobrane ze swojej strony raporty i sprawdził, które typy nadwozi samochodów są obecnie najpopularniejsze w Polsce.

 

 

 

Udział poszczególnych grup modelowych w ogólnej liczbie pojazdów zależy od wielu czynników. Najważniejsze to sytuacja gospodarcza, lokalne uwarunkowania prawne, moda, struktura społeczności, a także klimat. Inne samochody dominują w krajach wyjątkowo nasłonecznionych, a inne w tych, w których przez cały rok warto nosić ze sobą parasol i kurtkę. Przykłady rynków o szczególnie zindywidualizowanej strukturze to np. Monako, Japonia, Norwegia, Australia.

Polska – rynek reprezentatywny dla wielu innych

Polski rynek z pewnością nie zalicza się do rynków aż tak specyficznych. Można zaryzykować raczej stwierdzenie, że tendencje, które panują w Polsce odzwierciedlają pewną europejską średnią. Nie ominęła nas moda na SUV-y i crossovery. Dał się odczuć spadek popularności minivanów, z roku na rok spada popularność najmniejszych modeli wielkości Volkswagena Up! – wolimy dopłacić do nieco większych i wygodniejszych samochodów z segmentu B (np. Fiat Punto, Renault Cilo, VW Polo).

 

Najnowsza analiza carVertical pokazuje jednak, że na naszym rynku ponownie obserwujemy zmiany. SUV-y nadal cieszą się powodzeniem, ale wracają do łask praktyczne samochody z segmentu MPV!

Konkretne dane

Zacznijmy od klas popularnych. Badania przeprowadzone przez firmę carVertical na podstawie generowanych raportów wykazały, że w Polsce największą popularnością cieszą się kombi i hatchbacki. I to chyba nie jest żadne zaskoczenie, podobnie jak to, że na drugim końcu skali znajdują się coupé i kabriolety.

 

Interesujące mogą być jednak pewne zmiany, które da się zaobserwować w porównaniu z rokiem poprzednim. Otóż pierwsza pozycja kombi wydaje się zagrożona. Obecnie na podstawie liczby pobieranych raportów jest jeszcze numerem jeden (26,8% wszystkich badań historii pojazdu przeprowadzonych przez carVertical w 2023 r.), ale udział ten istotnie spadł z 32,6% w 2022 r.

 

Popularność hatchbacków natomiast wzrasta. W ubiegłym roku pobierane raporty o ich historii stanowiły 22% udział w ogólnej liczbie raportów. W tym roku to już 25,1%.

 

Trzecim najpopularniejszym typem nadwozi w Polsce (na podstawie liczby pobieranych raportów) są sedany, ale ich pozycja jest zagrożona jeszcze bardziej niż kombi. Porównanie liczby raportów z lat 2022 i 2023 to spadek z 26,4% do 17%.

Fot. carVertical

Być może głównym powodem, dla którego kierowcy odchodzą od sedanów, jest to, że nie są one praktyczne dla osób dojeżdżających do pracy w mieście. Większe samochody z małymi bagażnikami to coś, co nie sprawdza się w codziennej eksploatacji – mówi Matas Buzelis, ekspert motoryzacyjny i szef działu komunikacji w carVertical.

Znaczny wzrost wykazują SUV-y i… minivany

Zauważyliśmy rosnące zainteresowanie samochodami MPV w Polsce, ponieważ co dziesiąte sprawdzenie historii pojazdu na platformie dotyczyło właśnie aut z tego segmentu. Widoczny jest również wzrost popularności SUV-ów, co akurat nie dziwi i jest częścią globalnego trendu – dodaje Matas Buzelis.

Te nadwozia zamykają ranking

Obok wspomnianych wcześniej kabrioletów i coupé, na końcu stawki znajdują się pick-upy. Warto jednak zaznaczyć, że analitycy carVertical odnotowali niewielki wzrost pobrań raportów dotyczących ich historii. W poprzednim roku było to 0,5%, w tym – 0,7%.

 

Kabriolety zanotowały spadek (z 1,1% do 0,8%). Dla odmiany w segmencie coupé obserwujemy lekkie ożywienie (wzrost od 2,7% z 2,3%).

 

Niezależnie od tego, który samochód ostatecznie zostanie wybrany, nie wolno zapominać o tym, aby dobrze sprawdzić go przed zakupem. Nie wolno pomijać jazdy próbnej, sprawdzenia stanu technicznego w warsztacie i oczywiście zbadania historii pojazdu. Raporty carVertical ujawniają historię uszkodzeń pojazdu i przebieg, pomagając odfiltrować rynkowe „miny” już na wstępie, jeszcze przed zainwestowaniem czasu i pieniędzy w kontrolę warsztatową lub jazdę próbną – kończy Matas Buzelis.

 

Źródło: carVertical

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).