Partnerstwo Toyoty z VDL ma na celu dekarbonizację transportu drogowego i przybliżenie TME do osiągnięcia celu neutralności klimatycznej do 2040 roku. Wykorzystanie wodorowych ciężarówek odegra znaczącą rolę w redukcji emisji CO2 w sektorze logistycznym.
Mniejsza masa systemów wodorowych pozwala na zabranie większego ładunku, a szybkie uzupełnienie paliwa ma kluczowe znaczenie w transporcie. Tankowanie ciężarówki na wodorowe ogniwa paliwowe zajmuje tyle samo czasu co pojazdu z silnikiem Diesla. Sposób użytkowania ciężarówek wraz z ich dużym zapotrzebowaniem na wodór będą miały fundamentalny wkład w tworzenie dojrzałej, bezemisyjnej infrastruktury w pobliżu kluczowych tras.
Jako VDL Special Vehicles wierzymy w bezemisyjną przyszłość pojazdów transportowych. Jesteśmy dumni ze współpracy z Toyota Motor Europe w tym innowacyjnym projekcie technologicznym, dzięki któremu rozszerzymy naszą działalność o napędy wodorowe – powiedział Hans Bekkers, Commercial Director VDL Special Vehicles.
VDL Special Vehilces to firma specjalizująca się od 20 lat w rozwiązaniach z dziedziny napędów elektrycznych i wodorowych do pojazdów drogowych i terenowych. W ramach współpracy z TME istniejące ciężarówki mają być dostosowane do wykorzystania ogniw paliwowych Toyoty. VDL Groep pierwszą ciężarówkę ma przygotować do lata 2023 roku, a jesienią na drogach pojawić mają się kolejne egzemplarze pojazdów zasilanych wodorem.
Bezemisyjne pojazdy ciężarowe mają być wykorzystywane przez partnerów Toyoty w ramach sieci logistycznych TME. Projekt ma pomóc zebrać informacje, jak najlepiej wdrażać pojazdy ciężarowe z ogniwami paliwowymi. Ponadto ma być to wsparcie dla Toyoty w realizacji wizji dekarbonizacji logistyki i zmniejszenia śladu węglowego, która wykracza poza elektryfikację samochodów osobowych.
Współpraca z VDL Groep pomoże nam zdekarbonizować transport naszych komponentów, pojazdów i części zamiennych na dużych dystansach. Ciężarówki pozostaną ważnym filarem naszej multimodalnej strategii. Wprowadzenie do naszej floty bezemisyjnych ciężarówek, napędzanych ogniwami paliwowymi Toyoty, będzie miało ogromny wpływ na redukcję śladu węglowego całej naszej logistyki – powiedział Leon Van Der Merwe, wiceprezydent ds. łańcuchów dostaw Toyota Motor Europe.
Ciężarówki na ogniwa paliwowe odegrają także kluczową rolę w rozbudowie wodorowego ekosystemu w Europie, wspomogą dekarbonizację sektora transportowego oraz transformację sektora energetyki. Duże pojazdy transportowe mają kluczowe znaczenie dla generowania zdrowej dynamiki podaży i popytu na wodór. Opłacalność rozwiązań związanych z tym paliwem będzie stymulować rozwój zrównoważonej infrastruktury, jednocześnie umożliwiając pojawienie się kolejnych nowych zastosowań w mobilności. Infrastrukturę dla ciężarówek napędzanych wodorem można po prostu rozszerzyć na inne pojazdy napędzane tym paliwem – mogą korzystać z tych samych stacji tankowania.
Współpraca TME z VDL to kolejny etap w procesie przechodzenia na gospodarkę wodorową. Do tej pory Toyota zrealizowała liczne projekty z wieloma partnerami, w tym m.in. z producentami samochodów dostawczych, łodzi, pociągów oraz autobusów.
Źródło: Toyota