Wyzwania ekologiczne zmuszają polityków do przeprowadzania zmian w gospodarce, by stawała się coraz bardziej przyjazna środowisku. Tej transformacji w oczywisty sposób podlega też branża motoryzacyjna, która już od kilku lat podąża drogą ku zerowej emisji. Postępy sektora motoryzacyjnego w przechodzeniu na napędy nisko- i zeroemisyjne w Unii Europejskiej podsumowało ACEA, które opublikowało drugą edycję swojego corocznego raportu pt. „W kierunku zeroemisyjnej Mobilności”. Raport wskazuje czynniki determinujące rozwój napędów alternatywnych w samochodach osobowych i dostawczych w krajach Unii Europejskiej.
Badanie ACEA wykazało m.in., że:
- 3,0% wszystkich samochodów osobowych sprzedanych w 2019 r. miało napęd elektryczny (wzrost udziału (ECV) o 2,4 pkt. proc. od 2014 r.). W przypadku wszystkich pojazdów dostawczych było to 1,2% (wzrost udziału o 0,7 pkt. proc. w ciągu sześciu lat);
- W ubiegłym roku 5,9% nowych samochodów sprzedanych w Unii Europejskiej było wyposażonych w napęd hybrydowy (wzrost udziału (HE V) o 4,5 pkt. proc. w ciągu sześciu lat). W przypadku wszystkich pojazdów dostawczych było to 0,2% udziału w rynku;
- Rok 2019 był trzecim rokiem z rzędu wzrostu emisji CO2 z samochodów osobowych (o 1,8%), której średnia wartość w UE wyniosła 123 g CO2/km;
- W 2019 r. emisja CO2 z samochodów dostawczych wzrosła po raz drugi z rzędu o 0,4%, osiągając w UE poziom średnio 158,5 g CO2/km;
- Zainteresowanie konsumentów samochodami elektrycznymi ma bezpośredni związek z PKB kraju, co potwierdza, że wysoka cena jest dla potencjalnych nabywców największą przeszkodą;
- Ponad 80% wszystkich samochodów elektrycznych jest sprzedawanych zaledwie w 6 krajach członkowskich UE , w tym w państwach o najwyższym PKB;
- Pomimo, że infrastruktura dla pojazdów elektrycznych ECV jest obecnie intensywnie rozbudowywana, łączna liczba punktów ładowania dostępnych na całym terenie UE (199 825) nie zaspokaja w pełni bieżącego zapotrzebowania;
- Według ostrożnych szacunków Komisji Europejskiej, do 2030 r. potrzebnych będzie co najmniej 2,8 milionów punktów ładowania dla samochodów elektrycznych ECV, co oznacza, że ich liczba musi wzrosnąć 14-krotnie w ciągu kolejnych 11 lat.
Więcej szczegółów można znaleźć w tym raporcie.
Źródło: PZPM