„Nawet najbardziej doświadczony lakiernik może uznać naprawę tych popularnych matowych wykończeń za wyzwanie. Zwłaszcza, że coraz częściej spotykamy lakiery o jeszcze niższym stopniu połysku. Postępując zgodnie z naszym sprawdzonym przewodnikiem, można uniknąć wielu problemów. To z kolei przekłada się na sprawną pracę i zadowolenie klientów. Dzięki lakierom CC6020 Chroma Matt System Clear i CC6010 Chroma Semi Matt System Clear, które można ze sobą mieszać, nasi lakiernicy mają do dyspozycji najlepszy w swojej klasie system do napraw szerokiej gamy lakierów matowych OEM – od 5GU (mat) po 65GU (półmat)” – tłumaczy Koen Silverans, Refinish Academy Manager Axalty w belgijskim Mechelen.
Podobnie jak w przypadku wszystkich napraw, w pierwszej kolejności należy oczyścić pojazd, aby umożliwić dokładny odczyt koloru za pomocą ChromaVision Pro Mini, najbardziej zaawansowanego spektrofotometru od marki Cromax. W przypadku lakieru matowego zwykłe mycie jednak nie wystarczy. Odczytu trzeba dokonać na nieuszkodzonym obszarze, na którym nie ma żadnych zadrapań ani zanieczyszczeń powierzchniowych. Mierzony obszar powinien znajdować się jak najbliżej miejsca naprawy. Oczyść wybrany obszar wodorozcieńczalnym środkiem 3910WB Waterborne Prepclean. Następnie użyj preparatu 3911WB Waterborne Final Clean i przetrzyj ściereczką z mikrofibry.
Zmierz kolor spektrofotometrem i wybierz pasującą recepturę. „Na tym etapie określa się poziom połysku naprawianego lakieru” – tłumaczy Silverans.
Użyj filtra w programie do zarządzania kolorami ChromaWeb™, aby wyświetlić kolory matowe. Po wybraniu koloru znajdziesz informację o sugerowanym poziomie matu lub sugerowanej grupie poziomów. Następnie wybierz podłoże i wprowadź poziom połysku lub ich grupę w zakładce Mieszanki Dodatków (Ancillary Mix).
„Wymieszaj niedużą ilość materiału, aby wykonać natryski próbne. Nie umieszczaj karty na listwie do mieszania, użyj do tego większego panelu, aby mieć pewność, że metoda aplikacji będzie taka sama, co później, podczas lakierowania pojazdu” – kontynuuje Koen Silverans.
Na poziom połysku wpływ ma wiele czynników, np. wiek pojazdu, poziom utrzymania, poprzednie naprawy, działanie czynników zewnętrznych, a nawet drobne różnice produkcyjne danego modelu. Dlatego też należy wykonać natryski próbne dla domyślnej receptury, a także receptur sąsiadujących.
Dobrą praktyką jest prawidłowe oznaczanie kart natryskowych i przechowywanie ich na wypadek, gdyby w przyszłości w serwisie pojawił się ten sam kolor do naprawy, nawet jeśli o innym poziomie połysku.
Po wykonaniu natrysków próbnych, porównaj je z lakierem w miejscu, w którym wykonano pomiar koloru. Najlepiej w warunkach dobrego oświetlenia. Wybierz odpowiednią recepturę i poziom połysku.
Przygotuj pojazd i wykonaj maskowanie, jak zwykle.
Najpierw nałóż odpowiedni podkład. ValueShade®, opatentowana koncepcja od Axalty, to znakomite rozwiązanie dla wszystkich kolorów lakierów nawierzchniowych. Zastosowanie odpowiedniego odcienia szarości poprawia krycie i przekłada się na mniejsze zużycie lakieru. Wszystkie nasze narzędzia kolorystyczne wyświetlają rekomendowany odcień podkładu ValueShade dla danego koloru. Niższe zużycie materiału i krótszy czas pracy owocują wzrostem wydajności i podnoszą rentowność serwisu.
Następnie nakładany jest lakier bazowy Cromax. Na tym etapie warto zajrzeć do metryczki technicznej lakierów Chroma Matt Clear, ponieważ różne systemy lakierów bazowych mogą wymagać innego postępowania. W przypadku systemu Cromax Pro lakiernicy nie mogą pozostawić żadnego obszaru naprawy bez pokrycia, w przeciwnym razie widoczne będą różnice w połysku.
Czas na lakier bezbarwny. Po prostu powtórz proces mieszania obu lakierów bezbarwnych zgodnie z wybranym natryskiem próbnym. Pamiętaj, aby dokładnie wymieszać składniki. W razie potrzeby sprawdź informacje w programie ChromaWeb.
Nałóż matowy lakier bezbarwny w dwóch warstwach z odparowaniem międzywarstwowym.
„Najpierw równomiernie nałóż pierwszą warstwę, która wymaga 15-minutowego odparowania. Zalecamy potem, aby drugą warstwę nałożyć jako w¬arstwę pełną uważając przy przejściach, aby nie utworzyła się zbyt gruba powłoka. Odparowanie końcowe również wynosi 15 minut. System lakierów matowych Chroma Matt Clear System nie należy aplikować półwartswą, na którą póżniej nakładamy pełną. To może doprowadzić do powstawania plam” ” – tłumaczy Koen Silverans.
Podczas ponownego montażu elementów na świeżym lakierze bezbarwnym mogą pojawić się drobne ślady lub rysy. Należy je usunąć preparatem do czyszczenia szkła i czystą ściereczką z mikrofibry.
„Systemu Chroma Matt Clear brakowało na rynku. Choć tego typu naprawy stanowią spore wyzwanie, nasze szczegółowe wskazówki i filmy szkoleniowe znacznie ułatwiają i przyspieszają codzienną pracę naszych klientów” – podsumowuje Koen Silverans.
Filmy szkoleniowe z cyklu Let’s get to work są dostępne na platformie YouTube. Więcej informacji o marce Cromax można znaleźć na stronie www.cromax.pl.
Źródło: Cromax