Nadmierne rozgrzewanie tylnych hamulców, piszczenie tylnych hamulców podczas jazdy, piszczenie tylnych hamulców gdy uruchomiony jest elektryczny hamulec postojowy oraz świecenie kontrolki ostrzegawczej elektrycznego hamulca postojowego.
W pamięci sterownika mogą zostać zapamiętane następujące kody błędów:
- C1A43 – Obwód zasilania silnika siłownika;
- C1A46 – Skontrolować działanie modułu siłownika hamulca;
- C1A53 – Aktywowany ręczny awaryjny tryb zwolnienia hamulca – nieudane ponowne automatyczne zaciągnięcie linki przez moduł siłownika hamulca postojowego.
Szczęki hamulca postojowego zapiekają się w wyniku korozji, zgromadzonych zanieczyszczeń, zużycia lub niewłaściwej regulacji, albo w oprogramowaniu modułu sterującego elektrycznego hamulca postojowego jest błąd. Może to powodować wyłamanie małych ząbków w układzie, lub skutkować zbytnim dokręceniem małej nakrętki regulacyjnej i zablokowaniem jej ruchu.
Jeżeli nie można automatycznie zwolnić hamulca postojowego, istnieje możliwość jego ręcznego odblokowania. Wewnątrz konsoli tunelu środkowego znajduje się pętla z linki, pociągnięcie której powoduje zwolnienie hamulca postojowego. W modelach Discovery 3 i 4 najpierw należy zdemontować prostokątną, plastikową osłonę umieszczoną zaraz za dźwignią hamulca postojowego. Natomiast w modelu Range Rover Sport dostęp do linki jest możliwy po odkręceniu dwóch śrub mocujących i zdemontowaniu dźwigni elektrycznego hamulca postojowego.
Przy wymianie siłownika hamulca postojowego, zdecydowanie zaleca się wymianę również tylnych tarcz hamulcowych, klocków i szczęk hamulcowych.
Jeżeli w samochodzie zamontowane zostały nowe szczęki hamulcowe lub tylne tarcze hamulcowe, względnie samochód pokonał po błocie (nie wodzie) więcej niż 50 mil (80 km), konieczne jest sprawdzenie oraz właściwe ustawienie szczęk hamulcowych. W przeciwnym razie dojdzie do nadmiernego zużycia okładzin hamulcowych oraz/lub powstawania hałasu i przegrzewania. W efekcie wewnętrzne elementy siłownika elektrycznego hamulca postojowego mogą wykonać ruch przekraczający ich graniczne położenie, ulegając całkowitemu unieruchomieniu, powodując zablokowanie tylnych hamulców.
- Podnieść i podeprzeć samochód.
- Zdemontować koła.
- Przy pomocy odpowiedniego przyrządu diagnostycznego ustawić hamulec postojowy w położeniu serwisowym.
- Otwór serwisowy zrównać ze znakami na tarczy kotwicznej.
- Zlokalizować regulator szczęk hamulcowych.
- Usunąć zaślepkę z otworu serwisowego.
- Przy pomocy płaskiego śrubokręta ustawić położenie szczęk hamulcowych.
UWAGA: Ruch szczęki hamulcowej jest niewielki i może być niewyczuwalny podczas regulacji.
- Gdy szczęki hamulcowe nie zostaną wymienione na nowe, podczas regulacji starych nie będzie możliwe uzyskanie odpowiedniego luzu.
- Teraz używając śrubokręta obrócić regulator do momentu zablokowania tarczy hamulcowej – z wyczuciem, nie za mocno. Na regulator szczęk hamulcowych nie należy wywierać nadmiernej siły. Nieprzestrzeganie niniejszej instrukcji grozi ryzykiem uszkodzenia układu hamulca postojowego.
- Poniższe kroki pozwalają ustawić luz roboczy szczęk hamulca postojowego.
- Przy pomocy odpowiedniego markera zaznaczyć pozycję regulatora szczęk hamulcowych.
- Następnie regulator hamulca postojowego należy przekręcić w tył o cały obrót (10 kliknięć) do momentu, gdy zaznaczenie będzie ponownie widoczne.
- Regulator rozporowy musi być poprawnie osadzony, tak by linka hamulca postojowego była właściwie ustawiona.
- Poluzować o pół obrotu rozporową śrubę imbusową regulatora.
- Przy pomocy młotka o miękkiej powierzchni stuknąć lekko tarczę hamulcową wokół szczęk hamulca postojowego.
- Momentem 6 Nm dokręcić rozporową śrubę imbusową regulatora.
- Założyć zaślepkę otworu montażowego.
- Powtórzyć tę procedurę na kole z drugiej strony.
- W skrzynce przy akumulatorze zamontować bezpiecznik 30 A obwodu elektrycznego hamulca postojowego oraz wyłączyć tryb serwisowy – dwukrotnie uruchamiając hamulec postojowy lub stosując odpowiedni przyrząd diagnostyczny.
- Procedurę tą należy przeprowadzić, gdy zostały zamontowane nowe szczęki hamulcowe, nowe tylne tarcze hamulcowe, lub samochód brodził w błocie (nie w wodzie) przez ponad 50 mil (80 km).
- Przy pracującym silniku trzy razy wcisnąć do końca i puścić pedał hamulca. Za trzecim razem trzymać pedał wciśnięty.
- Przy wciśniętym pedale hamulca pociągnąć 4 razy do góry przycisk elektrycznego hamulca postojowego, a następnie wcisnąć go 3 razy. Należy zrobić to w przeciągu 10 sekund.
- Na desce rozdzielczej powinien pojawić się komunikat ‚Aktywny cykl układania hamulca postojowego‘, lub podobny. Jeżeli tak się nie stanie, należy zwolnić pedał hamulca i spróbować ponownie.
- Należy wybrać drogę o niewielkim natężeniu ruchu, a procedurę tą należy przeprowadzić 10 razy.
- Jadąc z prędkością minimum 19 mil/h (30 km/h), ale nie więcej niż 22 mil/h (35 km/h), uruchomić elektryczny hamulec postojowy do momentu całkowitego zatrzymania pojazdu. Przed powtórzeniem operacji należy odczekać 60 sekund lub przejechać 1 milę (1,6 km) w celu schłodzenia hamulców. Jeżeli zgaśnie silnik lub samochód przekroczy wymaganą prędkość, procedura układania zostanie przerwana. Po 10 razie tryb układania zostanie automatycznie zakończony.
W celu uniknięcia tego samego problemu po zamontowaniu nowych części, zaleca się regularną kontrolę i regulację szczęk hamulcowych hamulca postojowego.
Źródło: bilstein group