Sygnatariuszami porozumienia są Akademia WSB, Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna, firma VRTechnology oraz Moto-Profil – właściciel marki ProfiAuto i twórca projektu ProfiAuto Wirtualny Warsztat, który dał początek nowej inicjatywie. Projekt wzbudził również zainteresowanie NATO DEEP eAcademy – specjalnej agendy Sojuszu Północnoatlantyckiego, wspierającej szesnaście krajów partnerskich NATO w reformowaniu systemów szkolnictwa wojskowego i harmonizacji programów kształcenia, zgodnie z jego standardami.
Jak wskazują sygnatariusze podpisanej w siedzibie KSSE umowy, organizowane w jej ramach wydarzenia pozwolą na dużo większą skalę rozwijać projekty wykorzystujące narzędzia VR do kształcenia uczniów techników oraz szkół branżowych. Ma to tym samym przełożyć się na lepsze dostosowanie oferty kształcenia i szkoleń zawodowych do aktualnych warunków na rynku pracy.
W ramach porozumienia, wśród planowanych działań są m.in.:
W ceremonii podpisania porozumienia uczestniczyli m.in. dr hab. Marcin Lis – Prorektor ds. Studenckich, prof. Akademia WSB, Michał Tochowicz – prezes Moto-Profil Sp. z o.o., dr inż. Karol Jędrasiak – prezes VRTechnology, dr Janusz Michałek – prezes KSSE oraz Monika Bryl – zastępca prezesa KSSE. Gościem specjalnym uroczystości był dr hab. Piotr Gawliczek, prof. UWM – dyrektor NATO DEEP eAcademy, który przekazał, że on i jego eksperci będą z zainteresowaniem nie tylko przyglądali się tej inicjatywie, ale również włączali się w związane z nią wydarzenia. W ramach swoich projektów NATO DEEP eAcademy rozwija m.in. kompetencje cyfrowe wykładowców, w tym w sferze wirtualnej rzeczywistości.
Projektem, który zainicjował porozumienie, jest ProfiAuto Wirtualny Warsztat – oprogramowanie komputerowe na bazie technologii VR, w którym użytkownik porusza się po modelowym, wirtualnym warsztacie samochodowym. Zawiera on kilka scenariuszy serwisowych, takich jak np. wymiana tarcz i klocków hamulcowych, amortyzatorów czy akumulatora. Program na bieżąco koryguje błędy i uczy adeptów mechaniki dobrych nawyków.
Plan wprowadzenia oprogramowania do systemu kształcenia został ogłoszony w październiku 2021 r. podczas konferencji „Szkoła przyszłości”, której towarzyszył „I Wojewódzki Turniej Młodych Mechaników VR”. Kolejnym etapem inicjatywy był zorganizowany na przełomie 2021 i 2022 roku pilotaż – cykl spotkań, podczas którego niemal 200 uczniów szkół mechanicznych ze Śląska szkolonych było pod kątem wykorzystania oprogramowania do codziennej nauki, jako uzupełnienia klasycznych praktyk zawodowych.
Ze względu na sukces pierwszych wdrożeń, projekt będzie wprowadzany w szkołach zawodowych w całej Polsce, a pierwsze prezentacje poza Śląskiem miały już miejsce m.in. w woj. warmińsko-mazurskim i pomorskim. Partnerami projektu ProfiAuto Wirtualny Warsztat są czołowi producenci części zamiennych: ATH Heinl, Bosch, Brembo, MANN-FILTER, Milwaukee, Monroe, Osram, Schaeffler, VARTA, Valeo oraz ZF.
Cieszymy się, że potencjał ProfiAuto Wirtualnego Warsztatu okazał się tak duży, iż na jego bazie prowadzone będą kolejne projekty edukacyjne dla szerszego grona uczniów w całej Polsce. To właśnie tego typu inicjatywy są często iskrą, która pozwala na tworzenie rewolucyjnych rozwiązań na bazie nowoczesnych technologii. Nasze porozumienie jest dobrym przykładem na to, jak biznes może łączyć się z nauką, a dzięki temu tworzyć nową jakość w różnych sferach życia – mówi Michał Tochowicz, prezes firmy Moto-Profil Sp. z o.o., właściciela marki ProfiAuto.
Nauczyciele nie będą i nie powinni być zastąpieni przez platformy e-learningowe. Ale ci, którzy z nich nie korzystają, zostaną zastąpieni przez tych, którzy twórczo ich używają – powiedział dr Janusz Michałek, prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej – Dlatego liczymy na to, że nasza inicjatywa stworzy nową jakość w kształceniu zawodowym. Jak pokazał wspólny projekt – jest to możliwe tu i teraz – dodał dr Michałek.
Nowoczesna uczelnia to miejsce otwarte na ludzi, ich potrzeby, a przede wszystkim przyszłościowe projekty. Jako Akademia WSB wspieramy inicjatywy służące rozwojowi kształcenia i jakości edukacji, a także stawiamy na innowacje w praktyce, jak np. VR wykorzystywany w procesach nauczania. Potencjał wirtualnej rzeczywistości widzą także przedstawiciele świata biznesu. Dlatego cieszę się, że wspólnie z Katowicką Specjalną Strefą Ekonomiczną S.A., firmą Moto-Profil oraz spółką VRTechnology podpisaliśmy porozumienie w sprawie współpracy w zakresie rozwijania projektów wykorzystujących narzędzia VR do kształcenia uczniów techników i szkół branżowych. To doskonały przykład na to, że współpraca szkolnictwa i nauki z biznesem może mieć bezpośredni wpływ na rozwój polskiego przemysłu – mówi dr hab. Marcin Lis, prof. AWSB.
Cieszę się, że rozwijane przez naszą firmę technologie VR osiągnęły taki poziom dojrzałości, iż pozwoliły na realizację założeń ProfiAuto Wirtualnego Warsztatu. Jak widać, dały one również podstawę do dalszego rozwoju inicjatyw na nim bazujących, angażując w nie kolejne instytucje i organizacje funkcjonujące na styku biznesu i nauki. Liczymy, że to porozumienie jest początkiem forum wymiany myśli w zakresie VR i zarazem motorem napędowym rozwoju nowoczesnych technologii szkoleniowych w Polsce – mówi dr inż. Karol Jędrasiak, prezes VRTechnology.
Źródło: Moto-Profil